Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedagogical Obstinacy. A Review of Pedagogy in Colombia

Abstract

This article discusses the findings of a study on the theoretical development of pedagogy in Colombia over the last thirty years of the 20th century. It emphasizes the importance of thoroughly examining the theoretical advancements in pedagogy within the country and offers some suggestions in this regard. The document is divided into three sections. The first section outlines the analytical approach of the study and provides methodological considerations. The second section explores three key factors that have contributed to the evolution of pedagogy in Colombia: the Colombian Pedagogical Movement, the rise of postgraduate education programs, and the increase in specialized educational journals, all of which have enhanced educational research and pedagogical studies. Lastly, the document identifies five key distinctions in the pedagogical research produced in Colombia, focusing on various aspects such as the accents, the way dialogues with other disciplines were produced, the substantive in the study of pedagogy, a commitment to its conceptual horizon, and the need for analysis of its professional performance field.

Keywords

pedagogy, Colombia, research, discipline, education

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

      Agamben, G. (2017). Studenti. Quodlibet. https://www.quodlibet.it/giorgio-agamben-studenti
      Ardoino J. (1991). Análisis multirreferencial. Sciences de l’éducation, sciences majeures. Actes de journées d’étude tenues à l’occasion des 21 ans des sciences de l’education.1 Issy-les-Moulineaux, EAP, Collection Recherches et Sciences de l’éducation (pp. 173-181). Traducción libre.
      Castro-Gomez, S. (2019). El tonto y los canallas. Notas para un republicanismo transmoderno. Editorial Pontificia Universidad Javeriana. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.9789587813579
      Cataño, G. (1980). Sociología de la Educación en Colombia (I). Revista Colombiana de Educación 5, 2-20. DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5034
      Çhiappe, C. y Myerss, R. (1982). El fortalecimiento de la capacidad investigativa en educación en Colombia: (1960-1981). Revista Colombiana de Educación 9. https://doi.org/10.17227/01203916.5075 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5075
      Díaz, M. (1993). El campo intelectual de la educación. Universidad del Valle.
      Echeverri, J. A. (1993). Maestría con énfasis en Historia de la Educación. Educación y Pedagogía, 8 y 9, 174-177. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5685/5105
      Flórez, R. (1989). Criterios de verdad de la pedagogía. Educación y Pedagogía, 1, 53-63.
      https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/16657/14453
      Flórez, R. (2005). Pedagogía del conocimiento. Mc. Graw Hill.
      Heitger, M. (1993). Sobre la necesidad de una fundamentación filosófica de la Pedagogía. Revista Española de Pedagogía, 51(194), 89-98. DOI: https://doi.org/10.22550/2174-0909.2034
      Herrera, M. (2000). La historia de la formación de profesores en Colombia: una búsqueda de identidad profesional. Cuadernos Serie Latinoamericana de Educación, 2(2), 99-118.
      León, A. C. (2016). Una aproximación a las discusiones en el campo de la educación y la pedagogía: Estado de la cuestión. Pedagogía y Saberes, (44), 93–103. https://doi.org/10.17227/01212494.44pys93.103 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.44pys93.103
      León, A. C. (2020). (Re) Pensar la pedagogía en Colombia: entre formación de maestros e investigación educativa. Pedagogía y Saberes, 53, 21-39. https://doi.org/10.17227/pys.num53-10691 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num53-10691
      León, A., Gil Pinto, Y., Cárdenas Vera, E., García Zúñiga, M. y López Reyes, G. (2017). ¿Qué se escribe sobre Educación y Pedagogía en Colombia? Praxis & Saber, 8 (16), 249-274. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n16.2017.6185 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n16.2017.6185
      León, A., Cárdenas, Y. y Parra, G. (2021). Ciencias de la educación y saber pedagógico en Colombia: una lectura desde la producción académica en sociología de la educación, historia de la educación y pedagogía (DSI-543-21). Universidad Pedagógica Nacional. (Informe Proyecto de investigación).
      Martínez Boom, A. (1990). Teoría Pedagógica. Una mirada arqueológica a la pedagogía. Pedagogía y Saberes, (1), 7-13. https://doi.org/10.17227/01212494.1pys7 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.1pys7.13
      Meirieu, P. (2016). Recuperar la Pedagogía. De lugares comunes a conceptos claves. Paidós.
      Mejía, M. (2006). Educaciones y pedagogías críticas desde el Sur. (Cartografías de la educación popular). Ceaal.
      Mockus, A., Hernández, C., Granés, J., Charum, J. y Castro, M. (2001). Las fronteras de la Escuela. Magisterio y Sociedad Colombiana de Pedagogía.
      Noguera, C. E. (2012). El gobierno pedagógico. Del arte de educar a las tradiciones pedagógicas. Bogotá: Siglo del Hombre Editores/Grupo de Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia.
      Noguera-Ramírez, C. E. y Parra, G. A. (2015). Pedagogización de la sociedad y crisis de la educación. Elementos para una crítica de la(s) crítica(s). Pedagogía y Saberes, 43, 69-78. https://doi.org/10.17227/01212494.43pys69.78 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.43pys69.78
      Noguera-Ramírez, C. y Marín-Díaz, D. (2019). La pedagogía como campo discursivo. Pedagogía y Saberes, 50, 29-49. https://doi.org/10.17227/pys.num50-7853 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num50-7853
      Noguera-Ramírez, C. y Marín-Díaz, D. (2020). La educacionalización del mundo: una mirada genealógica de la modernidad. Cadernos de História da Educação, 19 (2), 360-376. https://doi.org/10.14393/che-v19n2-2020-6 DOI: https://doi.org/10.14393/che-v19n2-2020-6
      Parra, G. y León, A. (2021). La precariedad de la pedagogía en Colombia. Praxis Pedagógica, 21(28), 22-45. http://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.28.2020.22-45 DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.28.2021.22-45
      Recio, A. (1986). La investigación en educación en Colombia. Revista de la Universidad de la Salle, (13), 93-113.
      Ríos, R. (2006). De la pedagogía a las ciencias de la educación: una lectura desde el saber pedagógico colombiano. Educación y Pedagogía, 18 (44), 11-31.
      Runge, A. K. (2007). Ensayos sobre Pedagogía Alemana. Universidad Pedagógica Nacional.
      Runge, A. K. (2010). La ciencia de la educación como profesión en Alemania. En Sáenz, J. (Ed.). Pedagogía, saber y ciencias (pp. 127-153). Universidad Nacional y Universidad de Antioquia.
      Runge, A. K. (2013). Didáctica: una introducción panorámica y comparada. Itinerario Educativo, 27(62), 201-240. DOI: https://doi.org/10.21500/01212753.1500
      Runge-Peña, A., Hincapié-García, A., Muñoz-Gaviria, D. y Ospina-Cruz, C. (2020). El campo disciplinar y profesional de la pedagogía en Colombia. Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.
      Saldarriaga, O. (2003). Del oficio del maestro. Editorial Magisterio – Grupo de Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia.
      Serra, S. y Antelo, E. (2013). ¿Una pedagogía sin atributos? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 77 (27,2), 65-75.
      Siegel, S. T. y Biesta, G. (2022). El problema de la Teoría de la Educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 33-48. https://doi.org/10.14201/teri.27157 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.27157
      Tamayo, A. (1999). La investigación en educación y pedagogía en Colombia. Pedagogía y Saberes, 13, 37-47. https://doi.org/10.17227/01212494.13pys37.47 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.13pys37.48
      Timaná, Q. (1990). Proyecto de creación de un doctorado en Educación o Pedagogía. Revista Educación y Pedagogía. 1 (Segunda época). 109-113. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5609/5030
      Tröhler, D. y Lenz, T. (Comps.). (2015). Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global. Octaedro Editorial.
      Vargas, G. (1990). Epistemología de la Pedagogía. Pedagogía y Saberes, 1, 28-34. https://doi.org/10.17227/01212494.1pys28.34 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.1pys28.34
      Vasco, E. (1999). El saber pedagógico: razón de ser de la Pedagogía. En M. Díaz, Pedagogía, discurso y poder (pp. 175-201). CORPRODIC.
      Zambrano, A. (2013). Las ciencias de la educación en Francia. Instituciones, movimientos y discursos. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
      Zambrano, A. (2019). De la pedagogía a las ciencias de la educación. Debates y tránsitos. Bogotá: Editorial UOC y Magisterio Editorial.
      Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia. Siglo del Hombre Editores.
      Zuluaga, O. y Echeverri, A. (1999). El florecimiento de las investigaciones pedagógicas. En: Díaz, M. y
      Muñoz, J. (1990). Pedagogía, discurso y poder. CORPRODIC. pp.175–201.
      Zuluaga, O., Echeverri, A., Martínez, A., Quiceno, H., Sáenz, J. y Álvarez, A. (2003). Pedagogía y epistemología. Editorial Magisterio y Grupo Historia de la Práctica Pedagógica.
      Zuluaga, O., Echeverri, A., Martínez, A., Restrepo, O. y Quiceno, H. (1988). Educación y pedagogía: una diferencia necesaria. Educación y Cultura, 14, 4–9.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.