Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Introspection from research trainnig and educational research

Abstract

In the preschool teacher degree of the Corporacion Autonoma Universitaria del Cauca, it is revealed a series of tensions caused by the research training process and its influence in qualifying for the degree –among them the difficulties on dealing with the educational research process related to the alma mater established norms, are highlighted. This paper addresses to such tensions from a perspective that respects, above all, the senses and the feelings of a group of ten female teacher trainees who tackle, criticize and propose –from interviews and open and enjoyable writings– the compilation of experiences that provide a series of possibilities that positively affect the research process and the contribution to the development, meaning and sense of being preschool teachers.

Keywords

research training, educational research, experiences, senses, trainee teachers, preschool education.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  1. ANSELM S., J. C. (2002). Bases de investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia: Editorial Universidad de Antioquia.
  2. ARAVENA, M. & KILMENA. (2006). Investigación educativa I. Santiago de Chile: Universidad de Arcis.
  3. Boada, M. (2010). 'Investigar en educación: un espacio posible y sobre todo imposible'. Contreras, & Pérez, N. Investigar la experiencia educativa. Madrid: Ediciones Morata.
  4. Casanova, P. G. (2006). As novas ciencias e as humanidades. De academia a politica. Sao Paulo: Boitempo.
  5. Contreras, J. & Pérez, N. (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata.
  6. Contreras, J. & Pérez, N. (2010a). 'La experiencia y la investigación educativa'. J. CONTRERAS, J. & PÉREZ, N. Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata.
  7. GALLÓN, L. F. (2010). Orígenes y dinámicas de los semilleros de investigación en Colombia: La visión de los fundadores. Popayán: Sello editorial Universidad del Cauca -Sello editorial Fundación REdCOLSI.
  8. Jiménez, W. (2006). 'La formación investigativa y los procesos de investigación científico-tecnológica en la Universidad Católica de Colombia'. Portal Web Ucatólica [34-44].
  9. Larrosa, J. (2008a). 'Sobre la experiencia'. Aloma [87-112]. Barcelona: Aloma.
  10. OSSA, J. (2010). '¿De dónde surge la investigación? La 'entusiasmina' y su contagiosidad'. MOLINERO, L. Orígenes y dinámicas de los semilleros de investigación en Colombia. La visión e los fundadores. Popayán: Sello editorial Fundación RedCOLSI.
  11. Rockwell, E. (1994). La escuela cotidiana. México: Fondo de Cultura Económica.
  12. SIERRA, Z. & ROJAS, A. Y. (2010). 'El semillero de investigación... un espacio de vida'. MOLINERO, L. Orígenes y dinámicas de los semilleros de investigación en Colombia. Popayán: Sello editorial Fundación RedCOLSI.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.