Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Rural education in boyacá, strengths and weaknesses from teachers’ viewpoint

Abstract

This work makes explicit some strengths and weaknesses of the rural area in relation to the urban one from teachers’ viewpoint about some aspects of the educational context and the institutional needs in the provinces of Centro, Tundama and Sugamuxi (Boyacá). The final sample consisted of 434 teachers. A questionnaire on the current educational situation in rural and urban schools of Boyacá was used for data collection. The content validity of the questionnaire was analyzed through the Expert Judgment Technique. As for the internal consistency, Cronbach alpha was 0.79. The main results revealed significant differences in the relationship between teachers and students -better in the rural area- as well as in the needs -rural institutions had higher requirements.

Keywords

rural education, relationships, institutional needs.

PDF (Español) HTML (Español)

References

      AMARO, R. R. (1993). 'As novas oportunidades do desenvolvimento local'. A rede [(8) 15-22].
      AMIGUINHO, A. (2011). 'La escuela en el medio rural: educación y desarrollo local'. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. [15 (2) 25-37].
      ARIAS, J. M.; PERDOMO, L.; SILVA, G. & PARRA, F. (2008). 'Caminos para crear un nuevo mundo rural'. Al tablero [45]. Recuperado el 6 de mayo de 2014 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-168266.html
      Backman, M. (2014). Returns to Education across the Urban-Rural Hierarchy. The Review of Regional Studies [(44) 33-59].
      Barbero, M. E. (2001). Las identidades en la Sociedad multirural. Los Rostros de la Identidad. Caracas. Venezuela: Fundación Bigott.
      BARBERO, M. I.; VILA, E. & SUÁREZ, J. C. (2003). Psicometría. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
      Barker, R. L. (2008). The social work dictionary. Washington, D. C.: NASW Press.
      BOIX, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad Pedagógica del aula multigrado. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado [15 (2) 14-23].
      BUITRAGO, R. E. (2012). Contexto escolar e inteligencia emocional en institucioneseducativas públicas del ámbito rural y urbano del departamento de Boyacá (Colombia). [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Recuperado el 16 de marzo de 2014 de http://hera.ugr.es/tesisugr/20956575.pdf
      BUSTOS, A. J. (2006). Los grupos multigrado de educación primaria en Andalucía. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Recuperado el 4 de abril de 2014 de http://hera.ugr.es/tesisugr/16158933.pdf
      Bustos, A. (2010). 'Aproximación a las aulas de escuela rural: heterogeneidad y aprendizaje en los grupos multigrado'. Revista de Educación [(352) 353-378].
      BUSTOS, A. (2011). 'Investigación y escuela rural: ¿irreconciliables?' Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado [15 (2) 155-170].
      Canario, R. (2008). 'Escola rural: de objecto social a objecto de estudo'. Revista Educação [33 (1) 33-44].
      Chacón, S.; Pérez-Gil, J. A.; Holgado, F. P. & Lara, A. (2001). 'Evaluación de la calidad universitaria: validez de contenido'. Psicothema [13 (2) 294-301].
      CHAMPOLLION, P. (2011). 'El impacto del territorio en la educación. El caso de la escuela rural en Francia'. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado [15 (2) 53-69].
      COLBERT, V. (1999). 'Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre: el caso de la Escuela Nueva en Colombia'. Revista Iberoamericana de Educación [(20) 107-135]. Recuperado el 20 de marzo de 2014 de http://www.rieoei.org/rie20a04.htm
      CORDERO, G.; CONTRERAS, L.; AMES, P.; DIPPO, D.; DURÁN, M.; ALSOP, S. […] GARCÍA, J. (2005). 'Innovación en la educación rural: reporte de una experiencia de formación de profesores en servicio en el norte de Perú'. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE) [3 (1) 832-845]. Recuperado el 1 de abril de 2014 de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/551/55130177.pdf
      DARLING-HAMMOND, L. & FRIEDLAENDER, D. (2008). 'Creating Excellent and Equitable Schools'. Educational Leadership, Reshaping High Schools [65 (8) 14-21]. Recuperado el 18 de febrero de 2014 de: http://www.srnleads.org/resources/publications/pdf/hsfe/hsfe_ed_leadership.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 

You may also start an advanced similarity search for this article.