Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Interculturality in intercultural education policy

Abstract

This reflection paper reconstructs the normative contents for the concept of multiculturalism in order to clearly differentiate it from affirmative action. It aims at providing normative criteria for assessing current policies and designing some that conform to the ideals of multiculturalism. Accordingly, a conceptual analysis based on the comparison between multicultural affirmative action and intercultural policies is made. In the first part, the problems of intercultural education understood as an affirmative action are discussed, the second part proposes some normative criteria to support intercultural education policies that promote the values of Latin American interculturalism: justice, equality, respect, dialogue, and mutual learning between cultures. The main results highlight that educational policies based on affirmative action may lead to the assimilation of cultures subalternized by the dominant ones, or even encourage isolation between them, meanwhile intercultural education policies promote dialogue, respect, and coexistence between cultures in a context of equality.

Keywords

This reflection paper reconstructs the normative contents for the concept of multiculturalism in order to clearly differentiate it from affirmative action. It aims at providing normative criteria for assessing current policies and designing some that conf

PDF (Español) HTML (Español)

References

  • Blaser, M. (2007). 'Bolivia: los desafíos interpretativos de la coincidencia de una doble crisis hegemónica'. MONASTERIOS, K.; STEFANONI, P. & DO ALTO, H. [ed.] Reinventando la nación en Bolivia. Movimientos sociales, Estado y poscolonialidad [11-21]. La Paz: Clacso - Plural.
  • Cortez, O. (2011). 'Acciones afirmativas para afrodescendientes: ¿un reconocimiento de justicia o redistribución de recursos?' SÁNCHEZ J.; AVENDAÑO, V. & CAICEDO, D. [ed.] Pueblos afrodescendientes y derechos humanos. Del reconocimiento a las acciones afirmativas [283-315]. Quito: Ministerio de Justicia, Derechos Humanos y Cultos del Ecuador - Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos, Quito.
  • DONOSO, A.; CONTRERAS, R.; CUBILLOS, L. & ARAVENA, L. (2006). 'Interculturalidad y políticas públicas en Educación'. Estudios pedagógicos [(1) 21-31].
  • FRASER, N. (1997). Iustitia interrupta. Bogotá: Universidad de los Andes.
  • GROS, Ch. (2010). Nación, identidad y violencia. El desafío latinoamericano. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
  • Kymlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Buenos Aires: Paidós.
  • Mosquera, C.; Rodríguez, M. & León R. (2009). 'Las acciones afirmativas como medio de inclusión social. Énfasis conceptuales,polémicas frecuentes y experiencias de implementación en algunos países'. MOSQUERA, C. & LEÓN, R. (ed.) Acciones afirmativas y ciudadanía diferenciada étnico-racial negra, afrocolombiana, palenquera y raizal [69-152]. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
  • Quijano, A. (2000). 'Colonialidad del poder y clasificación social'. Journal of World-Systems Research [XI (2) 342-386].
  • Rojas, A. & Castillo, E. (2007). 'Multiculturalismo y políticas educativas en Colombia ¿interculturalizar la educación?'. Revista Educación y Pedagogía [(48) 11-24].
  • Segato, R. (2007). 'Racismo, discriminación y acciones afirmativas: herramientas conceptuales'. Educar en ciudadanía intercultural [63-89]. Lima: Universidad de la Frontera - Pontificia Universidad Católica del Perú.
  • Tubino, F. (2004). 'Del interculturalismo funcional al interculturalismo crítico'. SAMANIEGO, M. & GARBARINI, C. G. (comps.) Rostros y fronteras de la identidad [151-164]. Temuco: Universidad Católica de Temuco.
  • TUBINO, F. (2005a). 'La praxis de la interculturalidad en los estados nacionales latinoamericanos'. Cuadernos interculturales [3 (5) 83-96].
  • Tubino, F. (2005b). 'Entre el multiculturalismo y la interculturalidad: más allá de la discriminación positiva'. FULLER, N. [ed.] Interculturalidad y política: desafíos y posibilidades [51-76]. Lima: RDCSP.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.