Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Young pregnant women from the perspective of three school physical education teachers

Abstract

This qualitative exploratory study seeks to interpret the feelings, thoughts, and actions of three physical education teachers, based on their knowledge and decisions regarding cases of pregnant students. Teachers’ feelings, knowledge, and actions are found in activities and they are reflected in the students’ perceptions, which encourage them to think, understand, and give meaning to the class processes. The fieldwork included six non-participant observations described in a record sheet three times a week for five months. As a complement to this exercise, six semi-structured interviews were carried out based on two meetings with each participant. The results suggest that teachers act in accordance with disciplinary imperatives that privilege biophysical body care beyond sociocultural aspects, which is why they have made physical performance and motor development the main lines of their educational proposals.

Keywords

physical education, feeling, thinking, making, expectant mothers

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  • Bautista, P. (2011). Proceso de la investigacion Cualitativa. Bogota: El Manual moderno
  • Castillo, A., Castro, M., y Barría, A. (2012). Preparación que siente tener el profesorado de Educación Física respecto a la realización de clases a alumnas embarazadas y la participación de estas en ellas. Efdeportes revista digital. (168), Buenos Aires http://www.efdeportes.com/efd168/educacion-fisica-clases-a-alumnas-embarazadas.htm
  • Flórez, Elisa y Soto, E. (2013). Factores protectores y factores de riesgo del embarazo adolescente en Colombia. Encuesta Nacional de Demografía y Salud. ENDS. Bogotá: Profamilia
  • Galeano, E. (2005). Patas arriba. La escuela del mundo al revés. Buenos Aires: Siglo XXI
  • Gobernación de Cundinamarca. (2013). Aspectos demográficos. En Anuario estadístico de Cundinamarca: Bogotá: Gobernación de Cundinamarca, 46-63
  • Gobernación de Cundinamarca. (2013). Salud. En Anuario estadístico de Cundinamarca. Bogotá: Gobernación de Cundinamarca, 249-271
  • Maturana, H., y Varela, F. (1999). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Santiago de Chile: Editorial Universitaria
  • Maturana, H. (1995). La realidad: ¿objetiva o construida? II. Fundamentos biológicos del conocimiento. Barcelona: Anthropos
  • Ministerio de Salud de Colombia. (2016). Informe nacional de demografía y salud. Bogotá: Minsalud
  • Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1999). Lineamientos curriculares en educación física. Bogotá: MEN
  • Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2010). Orientaciones pedagógicas para la educación física, recreación y deporte. Bogotá: MEN
  • Moraes, M., y De la torre, S. (1997). Sentipensar bajo la mirada autopoiética, o cómo reencantar creativamente la educación. Revista creatividad y sociedad. 2, 41-56
  • Morin, E. (2009). Introducción al pensamiento complejo. Madrid: Gedisa
  • Noguera, N., y Alvarado, H. (2012). Embarazo en adolescentes: una mirada desde el cuidado de enfermería. Revista colombiana de enfermería. 7, 151-160 DOI: https://doi.org/10.18270/rce.v7i7.1459
  • Profamilia. (2005). Encuesta Nacional de Demografía y Salud ENDS. Bogotá: Profamilia
  • Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. (2016). Informe regional sobre desarrollo humano para América latina y el caribe. Progreso multidimensional: bienestar más allá del ingreso. New york: Phoenix Design
  • De la torre, S. (2011). Didáctica e Innovación Educativa. Barcelona: Universidad de Barcelona

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.