Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

ICT in Rural Schools: realities and integration plans

Abstract

The Government has offered to use technological means to strengthen a high-quality inclusive education system as a bastion of State policies on ICT, ensuring access for all students throughout the national territory. It is therefore necessary to analyze the impact of State policies on ICT in rural areas of the municipality of Tunja. To this end, facilities and barriers for access to communicational and computational infrastructure, the way teachers use the resources they have been given in specific situations, and the assimilation of these technologies in their pedagogical work are addressed. In that regard, this mixed methods research unveiled teachers’ latent needs and concerns. Furthermore, based on their experiences, a process for the integration of ICT into rural schools was developed, which includes planning, teacher training, availability and management of resources, maintenance and tracking of incentives.

Keywords

ICT, education, rural school, ICT integration model

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

Author Biography

Luis Eduardo Molina-Pacheco

Magíster en Ambientes Educativos Mediados por TIC

Fredy Yesid Mesa-Jiménez

Doctor en Ciencias de la Educación


References

Bacigalupo, C., & Montaño, V. (2005). Modelo de incorporación de TIC en el proceso de innovación docente para la implementación de un b-learning. Virtual Educa 2005. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/dim/16993748n11/16993748n11a2.pdf

Barón, L., & Gómez, R. (julio-diciembre, 2012). De la infraestructura a la apropiación social: panorama sobre las políticas de las tecnologías de la información (TIC) en Colombia. Signo y Pensamiento, XXXI, 34-55.

Camarda, P. (2016). Ruralidades, Educación y TIC: Desafíos urgentes para las políticas educativas de Integración de TIC. Buenos Aires: IIPE-Unesco.

Clacso. (2015). Formación docente y pensamiento crítico. Recuperado de: https://www.clacso.org.ar/grupos_trabajo/detalle_gt.php?ficha=579&s=5&idioma=

Claro, M. (2010). La incorporación de tecnologías digitales en educación. Modelos de identificación de buenas prácticas. Santiago de Chile: CEPAL, Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

Colombia. (1998). Plan Nacional de Desarrollo Cambio para Construir la Paz. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación.

DNP, MEN., & SENA. (1999). Conpes 3063. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación.

DNP. (1994). Documento CONPES 2739-COLCIENCIAS-DNP:UDE. Santafé de Bogotá D.C: República de Colombia.

Felizzola, Y. (2010). Tecnologías de información y comunicación para el desarrollo rural en Colombia. Economía Gestión y Desarrollo, (10), 97-124.

Hernández, U., Gómez, A., & Montenegro, Y. (2014). Modelo de referencia para la planeación estratégica de TIC focalizada. Revista S&T, 12(28), 27-51.

IPEE Unesco. (2014). Las nuevas generaciones de mujeres rurales como promotoras del cambio. Recuperado de https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/MUJERES_RURALES_Q_FINA.pdf

Jiménez, N., & Gijón, J. (2016). Las TIC en los países andinos: programas escolares y papel del docente. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(1), 165-181.

Londoño, F., & Castillo, F. (2012). Planestic: un modelo para formulación de planes. Memorias del XVII Congreso Internacional de Informática Educativa, TISE. Recuperado de http://www.tise.cl/volumen8/TISE2012/19.pdf
López, J. (2015). SAMR, modelo para integrar las tic en procesos educativos. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/samr

Mattelart, A. (2007). Historia de la sociedad de la información (Trad. G. Multigner,). Barcelona: Paidós.

MEN, MinTIC, SENA., & Computadores para Educar. (2016). Informe de Gestión de Computadores para Educar 2016. Bogotá.

MEN. (2013a). Competencias TIC para el desarrollo profesional Docente. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

MEN. (2013b). Hacia la creación y consolidación de un plan de Incentivos para Docentes y Directivos Docentes del sector oficial, con miras al mejoramiento de la calidad de la educación en Colombia. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Menchén, F. (2009). El maestro creativo: nuevas competencias. Tendencias pedagógicas, (14), 279-290.

Mesa, F. (2012). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la universidad colombiana: Evolución y prospectiva. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14 (19), 71-90.

Mesa, F., & Forero, A. (2016). Las TIC en la normativa para los programas de educación superior en Colombia. Praxis & Saber, 7(14), 91-113. https://doi.org/10.19053/22160159.5219

Ministerio de Comunicaciones. (2000). Decreto 2324. Bogotá: Ministerio de Comunicaciones.

Ministerio de Comunicaciones. (2008). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Bogotá: Ministerio de Comunicaciones.

Morante, F., Mocelin, A., & Zill es, R. (2006). Capacitación y transferencia tecnológica: Su importancia en la sostenibilidad de los proyectos basados en tecnología solar fotovoltaica. AVERMAS, Avances en Energías Renovables y Medio Ambiente, Edición especial de la Asociación Argentina de Energías Renovables y Ambiente, ASADES, 10, 1-8.

Moreira, M. (2002). La integración escolar de las nuevas tecnologías. Entre el deseo y la realidad. Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 10(6), 14-18.

Ortiz, R. (2005). Apropiación social de las tecnologías de la información: ciberciudadanías emergentes. Tecnología y comunicación educativas (TyCE), 41, 19-32.

Pérez, M., Fandos, M., & Aguaded, J. (2009). Estudio del modelo Andaluz de implementación de las TIC en los centros escolares: Algunas valoraciones y propuestas. Horizontes Educacionales, 14(2), 49-68.

Ricardo, C., Borja s, M., Velásquez, I., Colmenares, J., & Serje, A. (2013). Caracterización de la Integración de las TIC en los currículos escolares de las instituciones educativas en la ciudad de Barranquilla. Zona Próxima, (18), 32-45.

San Martín, Á. (2009). La escuela enredada. Formas de participación en la sociedad de la Información. Barcelona: Gedisa.

Soto, D., Mesa, F., & Caro, E. (2012). Convergencia digital en la Universidad Colombiana. Del siglo XX al XXI. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19), 265-300.

Soto, J., Franco, M., & Giraldo, J. (2014). Desarrollo de una metodología para integrar las TIC ( Tecnologías de la Información y la Comunicación) en las IE (Instituciones Educativas) de Montería. Zona Próxima, (21), 33-50.

Unesco. (2002). Formación docente: un aporte a la discusión. La experiencia de algunos países. Santiago de Chile.

Unesco. (2004). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la formación docente. Guía de planificación. París: Unesco.

Vásquez, V. (2005). Modelo de incorporación de TIC en el proceso de innovación docente para la implementación de un b-learning. Recuperado de http://espacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:19397/n04montano05.pdf

Zermeño, A., Arella no, A., & Ram írez, V. (2007). El papel de las tecnologías de información y comunicación en la vida cotidiana. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, XIII(25), 152-160.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.