What does it mean to learn? Asking questions, thinking, learning from the point of view of philosophy for children
Abstract
The purpose of this work is to support the thesis that we learn by thinking and we think when we ask questions, as opposed to the neoliberal thesis of learning by doing. A concept of education based on complexity is implied from this argumentation. Philosophy for children was used as a work methodology. A hermeneutic exercise was carried out to interpret data and to analyze what children were discussing. Issues such as questioning skills, forms of relationships that show attitudes, knowing how to argue and how to present results were addressed. This text presents a session which allowed for a detailed presentation of the results of this exercise.
Keywords
philosophy, childhood, formal curriculum, questioning skills, to make
References
Arquímedes. (1988). El método. México: Alianza Editorial.
Bachelard, G. (1953). El psicoanálisis del fuego. Buenos Aires: Editorial Schapire.
Bloom, B. (1971). Taxonomía de los objetivos de la educación: la clasificación de las metas educacionales: manuales I y II. Buenos Aires: Centro Regional de Ayuda Técnica, Agencia para el Desarrollo Internacional (A.I.D).
Echeverría, E. (2004). Filosofía para Niños. México: SM de Ediciones.
Eurydice. (2002). Key competencies. A developing concept in general compulsory education. Recuperado de http://www.eurydice.org
Feyerabend, P. (1985). ¿Porqué no Platón?. Madrid: Editorial Tecnos.
Goldman, A. (1986). Epistemology and Cognition. Cambridge: Harvard University Press.
Lipman, M. (1998). Pixie. Madrid: Ediciones de la Torre.
Lipman, M. (2004). Natasha: aprender a pensar con Vygotsky. Barcelona: Editorial Gedisa.
Lipman, M. (2016). El lugar del pensamiento en la educación. Barcelona: Ediciones Octaedr
Mejía, N., López, M., & Valenzuela, J. (2015). Pensamiento crítico en profesores de educación secundaria: caracterización de la competencia en instituciones antioqueñas (Colombia). Revista Latinoamericana de estudios educativos, 45(3), 138-177.
Morín, E. (2003). La mente bien ordenada. Barcelona: Editorial Seix Barral.
OCDE. (2006). PISA 2006. Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura.
Portillo-Torres, M. (2017). Educación por habilidades: perspectivas y retos para el sistema educativo. Revista Educación, 41(2), 2215-2644. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21719
Roudinesco, E. (2018). ¿Por qué el psicoanálisis?. México: Ediciones Culturales Paidós.
SEP. (2011). Planes de estudios 2011. México: SEP.
SEP. (2017). Modelo Educativo. Para la educación obligatoria. México: SEP.
Splitter, L. & Sharp, A. (1996). La otra educación. Filosofía para Niños y la Comunidad de Indagación. Buenos Aires: Ediciones Manantial.
Vygotski, L. (2008). Pensamiento y lenguaje. Teorías del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Madrid: Aguilar.