Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Legislation and social imaginary in the hierarchy and the wages of the educators of primary in Colombia. 1952-1994

Abstract

The purpose of this work aims to present that in Colombia there is a legislation for schools, to the educator of primary education level, it is routed according to the public policy that is crystallized in reforms which have stamps according to the political government deliver them at that time. The importance of the study appears from the need to know this historical period in which it is registered in the majority of the histories of life of the teachers that we did in Colombia. On this matter, we wonder on: which are public policies and imaginaries that they have presented in the legislation and financing of the primary school Colombian educator, and the reliability and changeability of the norm come up by the teachers’ syndicates from 1952 to 1994? We are located under the political history and the conceptual frame of the social history of the education and the mentalities.

The methodology compared the criteria of government policies in the financing of the education, teachers’ movements across syndicates, teacher’s levels, they allowed us to analyze the impact and the imaginary social one of the Colombian educator. The strategies teachers had to face from the analysis of the legislation up to the concrete cases of historical facts that motivated changes in the regulation of the teaching. Thus, we take as precedents, in the colonial epoch, the reform of 1774 and the XIXth century we based the information on the years 1870 and 1892. In the XXth century we are focused on the period on from 1913 to 1952. The first date when there is established the retirement pension for the teachers and the second one when the teaching performance is regulated. 

The second period we took up the issue of the Teacher Statute concluded in 1979 with the union of Colombian Federation of Educators (FECODE). FECODE and it is in updated in most of the articles. We ended the third period, Act 115 of 1994 to represent the current policy towards the education sector. The conclusion is that the law has a social imaginary about the teacher mediated through the public policy and in particular the concept of the political parties that have legislated on this educator and not least is the mediation of regional unions and national who has the conception and employment status which have joined other professions are challenging identity and competitiveness.

Keywords

Journal of the history of the Latin American, education, educator, law, teaching performance, primary education.

PDF (Español)

Author Biography

Diana Elvira Soto Arango

Profesora titular de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Con doctorado y postdoctorado del CSIC. Estudió en la UNED y trabajó en la UNED de Guinea Ecuatorial. Organizó en 1996 y fue la primera Directora del Doctorado en Ciencias
de la Educación de RUDECOLOMBIA. Organizó en 1992 la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y es la Directora de los Grupos de Investigación: Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana-HISULA y la Ilustración en
América Colonial - ILAC, visibles en COLCIENCIAS. Actualmente, Coordinadora Sala Ciencias Humanas, Ciencias Sociales y Educación. CONACES.


References

  • CEPAL, Observatorio demográfico número 2. Comisión Económica para América Latina y el Cari-be. CEPAL, 2009.
  • Deubel Roth y Noël André. Políticas públicas. Formulación, implementación y evaluación. Bo-gotá: Ediciones Aurora 2002.
  • Escuela Normal. Bogotá: Biblioteca Nacional,1871-1876. Periódico.
  • Greiff, Luis de. Dámaso Zapata. Miscelánea No 5 .Bogotá: Biblioteca de la Academia Colom-biana de Historia, 1924.
  • Hans-Joachin Koning. En el camino hacia la nación. Nacionalismo en el proceso de formación del Estado y de la Nación de la Nueva Granada, 1750-1856. Bogotá: Banco de la República, 1994.
  • J-C Mèlich. Antropología simbólica y acción educativa. Barcelona: Paidós, 2004.
  • J.-C Mèlich. “La sabiduría de lo incierto. Sobre ética y educación desde un punto de vista literario”, en Educar, Madrid.
  • Jane Meyer. “La educación primaria durante el Federalismo. La Reforma escolar de 1870” Revista Colombiana de Educación 3, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional, (1979): 53.
  • Le Goff, Jacques. Les mentalité une Histoire Ambigue. Faire L’histoire, VOl. III. Nouveaux Ob-jets: Gallimard, 1974.
  • Le Goff, Jacques. “¿Es la política todavía el esqueleto de la historia?” En Lo maravilloso y lo cotidiano en el Occidente medieval ( Barcelona: Gedisa, 1996).
  • Molina, Gerardo. Las ideas liberales en Colombia. 1849-1914. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 1970.
  • Pérez Tapias, J. A. “Cambio de paradigma en el pensar utópico”. En Diálogo filosófico (Ma-drid, 1999).
  • Pierre Muller, “Les politiques publiques, Coll. Que sais-je ?”, No 2354. Paris: (6e édition), PUF.
  • Pinto, Juan Luis. Los imaginarios sociales. La nueva construcción de la realidad social. Santiago de Compostela:Universidad de Santiago de Compostela 1995.
  • Puyana Aura María y Mariana Serrano. Reforma o inercia en la universidad latinoamericana. Bogotá: TM Editores, 2000.
  • Programa de Seguimiento y Evaluación de Políticas Públicas en Derechos Humanos, PRO-SEDHER. Sistema de Seguimiento y Evaluación de la Política Pública Educativa a la Luz del Dere-cho a la Educación. Bogotá: 2004.
  • Romao, José Eustaquio. “Os frutos de mayo de 1968. O grito dos silenciados”. Revista His-toria de la Educación Latinoamericana, No 9, (2008): 189.
  • Soto Arango, Diana et al., Educadores latinoamericanos y del Caribe de la colonia al siglo XIX
  • Tomo III. Tunja: León, Sao Paulo, Córdoba: COLCIENCIAS, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, DIN, RUDECOLOMBIA, Universidad de León España, Univer-sidad Nove de Julho, Universidad Federal de Ouro Preto, Brasil, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina, Universidad de Cuenca, Ecuador, Universidad de los Andes, Vene-zuela, Universidad de San Carlos de Guatemala, SHELA- HISULA, 2011.
  • Soto Arango, Diana y José Rubens Lima Jardilino. La Formación de la maestra Rural en Colom-bia y Brasil: Perspectivas de estudios comparados en educación. Tunja, Ouro Preto, 2013.
  • Soto Arango, Diana. “La Universidad Latinoamericana. Un futuro en construcción”. En
  • Independencia e Universidade NaAmérica Latina.Tradicoes, Tempos e territórios. Sao Paulo: Paco Editorial, Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana, 2011.
  • Soto Arango, Diana. “Ciencias de la educación y pedagogía”. Un debate inconcluso en las Facultades de Educación en Colombia Revista Ambiente Educación, Consulta 8 diciembre de 2013 http://www.cidadesp.edu.br/old/revista_educacao/index.html
  • Soto Arango, Diana Elvira. La universidad en el período colonial. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2011.
  • Soto Arango, Diana Elvira. La reforma del Plan de Estudios del fiscal Moreno y Escandón. 1774-
  • Bogotá: Centro Editorial Universidad del Rosario, 2004.
  • FUENTES
  • Archivo Diana Elvira Soto Arango (DSA), Fondo Maestras. Legajo Documentos Amparo. Decreto orgánico de instrucción pública, Noviembre, 1 de 1870.
  • Decreto 1135 del 7 de mayo, 1952.
  • Decreto 0227 del 3 de febrero, 1953. Publicado en el Diario Oficial No. 28 130 del 18 de fe-brero, 1953.
  • Decreto Legislativo 2956 de 1955. Decreto Ley 3288 de 1963. Decreto Ley 1595 de 1966.
  • Decreto 2277 del 14 de septiembre de 1979. Ley 89 de 1892.
  • Ley 91 de 1989.
  • Ley 114 del 31 de diciembre, 1913. Ley 2ª de 1937.
  • Ley 14 de 1935.
  • Ley 33 del 15 de noviembre, 1968. Ley 30 de 1992.
  • Ley 60 de 1993. Ley 115 de 1994.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.