La minga as social imagery, A regard to the indian resilience pedagogy in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.10355

Keywords:

pedagogy, resilience, alternative modernity, minga, peace

Abstract

The current work aims at addressing one of the social manifestations in the culture of indigenous resistance in Colombia, such as the Minga. The proposal is original meanwhile an ancestral practice is recovered for the history of education. The minga as an expresión of a collective pedagogical practice is a part of the teachings of a large part of the Andean indigenous peoples of Colombia, and that merge to build, prepare or cultivate land or collect crops, and in our case, we want to present the demonstration as a form of social resistance, of their democratic rights and actions against the Peace Agreement. Methodologically, it is a desk-based research that is epistemologically focused on the epistemologies of the south and the tradition of the French Annalist School, British Marxist historians and Alternative Pedagogies (Mora-García, 2019). From which it is concluded that the recovery of ancestral imaginaries through La Minga allows us to promote the Pedagogy of Resilience for Peace.

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Author Biographies

José Pascual Mora García, Universidad de Cundinamarca

Doctorado en innovación y sistema educativo por la Universidad UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI. Doctor en Historia Económica y Social de Venezuela de la Universidad Santa María en Venezuela. Magíster en Gerencia Educativa de la Universidad Nacional Experimental del Táchira, Licenciado en Filosofía de la Universidad Central de Venezuela. Profesor emérito de la Universidad de los Andes, Estado Táchira Venezuela. Actualmente es investigador del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de Cundinamarca. Profesor pionero de la Red RUDECOLOMBIA desde 1998. Coordinador Fundador desde el año 2000 de grupo de investigación HEDURE. Fue presidente de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana SHELA entre el año 2011 al 2016.

José Correa Alfonso, Universidad de Cundinamarca

Administrador de Empresas de la Universidad de Cundinamarca, Magíster en Administración de Empresas -MBA de la Universidad Externado de Colombia, Magíster en Gestión de la Calidad de la Educación Superior de la Universidad de Pamplona y Doctor en Educación de la Universidad de la Salle de Costa Rica. Investigador Junior.

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Published

2020-10-19

How to Cite

Mora García, J. P., & Correa Alfonso, J. (2020). La minga as social imagery, A regard to the indian resilience pedagogy in Colombia. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 22(35). https://doi.org/10.19053/01227238.10355

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