Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Experiences as a Strategy for Strengthen Critical Thinking in Rural Education

Abstract

This article presents the results obtained when implementing a pedagogical strategy aimed at strengthening critical thinking through oral argumentation, based on the student ‘s experiences and context, which generated spaces of interaction that allowed him to understand and take a stand against the problematic Social and environmental aspects of their environment and life experiences. In order to do so, we used Henry Giroux (1990) and Paulo Freire (2005), who propose “a reflexive and critical thinking that questions, analyzes and interprets the reality in which we live.” The relevant aspects in the design of the strategy, structured in four stages, are: thematization, experiential appropriation, problematization and argumentation based on the use of argumentative sequences, which provide the opportunity to verbally express knowledge, concerns, knowledge, reasoned arguments and propose solutions to problems in the rural context. It is concluded that when facing the child with his reality from praxis, interests and experiences, they develop thinking skills that strengthen the construction of meaningful knowledge, which make him an active agent, participatory and with critical awareness of the teaching-learning process.

Keywords

critical thinking, experiences, argumentative sequences, oral expression, rural context

PDF (Español)

Author Biography

Doris Lilia Torres Cruz

Docente de tiempo completo Doctorado en Ciencias de la Educación Proyecto de Investigación Fortalecimiento del pensamiento crítico en estudiantes de Educación Básica Primaria a través de la argumentación oral. Grupo de Investigación Lenguajes en Educación-LEEN

Widy Patricia Fonseca Villamil

Licenciada en Educación Preescolar

Blanca Nieves Pineda Jaimes

Licenciada en Educación Básica


References

  • Albert, M.J. (2007). La investigación Educativa. España: Mc Graw Hill.
  • Austín, J.L. (2005). Cómo hacer cosas con palabras: Palabras y acciones. Barcelona: Paidos
  • Alvarado, M. y. (2011). Estrategias metodológicas que permiten el desarrollo del pensamiento crítico en la comprensión lectora. Milagro, Ecuador: Universidad Estatal de Milagro.
  • Connerly, D. (diciembre de 2006). Teaching Critical Thinking Skills to Fourth Grade Students Identified as Gifted (Submitted in Partial Fulfillment for Masters of Education in Collaborative Teaching and Learning). Cedar Rapids, Iowa: Graceland University. Traducción de las autoras.
  • Dolz, J. (1995). Escribir textos argumentativos para mejorar su comprensión. En A. C. Dolz, Comunicación, Lenguaje y Educación. Enseñar a argumentar (págs. 26, 65-77). Madrid: Edisa. https://doi.org/10.1174/021470395321340448 DOI: https://doi.org/10.1174/021470395321340448
  • Dolz, J., & Pasquier, A. (1996). Argumentar para convencer. Ginebra: Gráficas Ona.
  • Freire, P. (2006). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XX editores.
  • Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.
  • Janik, A., & Toulmin, S. (1998). La Viena de Wittgenstein. Bogotá, Colombia: Taurus.
  • Mckernan, J. (2001). Investigación acción y curriculum. Londrés: Morata.
  • McLaren, P. J. (2008). Pedagogía crítica. España: GRAÓ, dIRIF,S.L.
  • Martínez, M. (2002). Estrategias de lectura y escritura de textos perspectivas teóricas y talleres. Cali, Colombia: Cátedra UNESCO MECEAL.
  • Ocampo, L. (2007). Pensadores críticos en la escuela. Pereira: Revista electrónica de educación y psicología.
  • Ordaz, A. (2004). La lectura en la escuela secundaria y el desarrollo del pensamiento crítico. Merida, México: Universidad pedagógica nacional.
  • Paul, R., & Elder, L. (2005). Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Tomales, CA: Fundación para el Pensamiento Crítico.
  • Perelman, C., & Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de la argumentación. Madrid: Gredos.
  • Pérez, H. (2014). Argumentación y comunicación. Desarrollo de la competencia comunicativa. Bogotá: Magisterio.
  • Priestley, M. (1996). Técnicas y estrategias de pensamiento crítico. México: Trillas.
  • Reyes, J., & Mellizo, N., & Ortega, A. (2012). Pensamiento crítico y rendimiento académico en contextos educativos rural y urbano. Colombia: Universidad del Cauca
  • Tamayo, T. M. (2007). El proceso de la investigación científica. México: Limusa.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.