Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Evaluation of professional co-teaching practices

Abstract

Co-teaching is an internationally recognized strategy for its possibilities on teacher
professional development and student learning, which involves considerable transformations
in the classroom. The Chilean Ministry of Education implemented this strategy through the
School Integration Programs, pointing to it as a tool for improving the quality of education.
Consequently, this article focuses on the evaluation of co-teaching practices through a
descriptive and mixed study based on the interview and the focus group. The latter became
an occasion for understanding and reflecting on teachers’ pedagogical and curricular
management concerning co-teaching practices. From this evaluation, we identified both
difficulties regarding time management for teaching preparation and the prevalence
of isolated work on the part of the classroom teacher and the differential educator. The
instrumented improvement actions strengthened pedagogical leadership, teaching design,
interpersonal relations, teacher professional development and student learning.

Keywords

co-teaching, leadership, professional training, student work

XML (Español) PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

Author Biography

Carlos Roberto Arriagada

Professeur chercheur en pédagogie de l'éducation physique et Faculté d'éducation, Université autonome du Chili, Chili. Docteur en éducation et maîtrise en sciences de l'éducation mentionnent le curriculum et l'évaluation. Auteur d'articles publiés en Espagne et en Colombie. Arbitre de magazines étrangers.

Natalie Gislaine Venegas

Coordinateur pédagogique, Fondation du Magistère La Araucanía

Oscar Ovidio Calzadilla-Pérez

Académique de la Faculté d'éducation, Université catholique de Temuco. Professeur à la Graduate School, Faculty of Humanities, Universidad Mayor, Chili. Professeur à l'Université de Holguín. Chercheur du Laboratoire de Neurosciences et d'Education de l'Association Educate for Human Development. Argentine Diplôme en enseignement primaire, Master en sciences de l'éducation et docteur en sciences pédagogiques (Ph.D.) Auteur de programmes pour la formation initiale et continue des enseignants, et d'articles publiés en Espagne, Allemagne, Equateur, Colombie, Costa Rica et Cuba. Membre de l'usine académique du Doctorat en pédagogie de l'Université de Holguin. Arbitre de revues scientifiques, accrédité dans Publons de la Clarivate Analytics.


References

Altstaedter, L., Smith, J., & Fogarty, E. (2016). Co-teaching: towards a new model for teacher preparation in foreign language teacher education. Hispania, 99(4), 635-649. https://www.jstor.org/stable/44114649

Arriagada, C., & Calzadilla-Pérez, O. (2018). Percepción de las bases curriculares de la educación básica multigrado en La Araucanía, Chile. Praxis & Saber, 9(20), 75-95.
https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n20.2018.8296

Friend, M., Cook, L., Hurley-Chamberlain, D., & Shamberger, C. (2010). Co-Teaching: An Illustration of the Complexity of Collaboration in Special Education. Journal of Educational and Psychological Consultation, 20(1), 9-27. https://doi.org/10.1080/10474410903535380

Fundación Chile. (2013). Análisis de la implementación de los programas de integración escolar (PIE) en establecimientos que han incorporado estudiantes con necesidades educativas especiales transitorias. http://portales.mineduc.cl/usuarios/edu.especial/doc/201402101720120.ResumenEstudi oImplementacionPIE2013.pdf

Godoy, X. (2015). Complejidades del proceso de inclusión educativa para estudiantes con discapacidad en los centros educativos de Chile. Revista Integra Educativa, 8(2), 165-175. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997- 40432015000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es

González, J. (2010). Pasado, presente y futuro de la atención a las necesidades educativas especiales: hacia una educación inclusiva. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 49(1), 62-89. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333327288003.pdf

Guirado, V., García, C., Navarro, X., & Martín, D. (2017). Bases teórico-metodológicas para la atención a la diversidad y la inclusión educativa. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 82-88. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300012&lng=es&tlng=es.

Guisso, L., & Gesser, M. (2019). Docência e processos de escolarização: desafios nos anos iniciais do ensino fundamental. Psicologia: Ciência e Profissão, 39, e186536. https://doi.org/10.1590/1982-3703003186536

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2006). Metodología de la investigación (4ª ed.). McGraw Hill Educación.

Iglesias, S. (2018). Los estudiantes con necesidades educativas especiales. Recursos y apoyos para su atención educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 51-66.
https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/article/view/11

Lagos, O. (2019). Diseño universal para el aprendizaje: una experiencia innovadora en el aula matemática de octavo año básico. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(36),
257-267. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191836lagos3

Marsiglia-Fuentes, Ronald M., Llamas-Chávez, Jorge, & Torregroza-Fuentes, Edilbert. (2020). Las estrategias de enseñanza y los estilos de aprendizaje una aproximación al caso de la licenciatura en educación de la Universidad de Cartagena (Colombia). Formación universitaria, 13(1), 27-34. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100027

Mella, O. (2010). Grupos Focales. Técnica de investigación cualitativa. http://biblioteca.
uahurtado.cl/ujah/856/txtcompleto/txt105091.pdf

Mellado, M., Chaucono, J., Hueche, M., & Aravena, O. (2017). Percepciones sobre la educación inclusiva del profesorado de una escuela con Programa de Integración Escolar. Revista Educación, 41(1), 119-132. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.21597

Ministerio de Educación de Chile. (30 de septiembre, 1990). Decreto Supremo Exento Nº 490/90. Normas técnicas y administrativas para integrar alumnos con discapacidad en establecimientos comunes (Jardines, Escuelas Básicas y/o Liceos). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.leychile.cl/
Navegar?idNorma=13743&buscar=ds+490+1990

Ministerio de Educación de Chile. (3 de julio, 2007). Ley 20.201. Modifica el DFL Nº 2, de 1998, de educación, sobre subvenciones a establecimientos educacionales y otros cuerpos legales. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=263059

Ministerio de Educación de Chile. (12 de septiembre, 2009a,). Ley No. 20.536. Ley General de Educación. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.leychile.cl/Navegar?idLey=20370

Ministerio de Educación de Chile. (21 de abril, 2009b). Decreto N° 170/2009. Normas para determinar los alumnos con necesidades educativas especiales que serán beneficiarios de la subvención para educación especial. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://especial.mineduc.cl/normativa/decretos-e-instructivos/

Ministerio de Educación de Chile. (2013a). Antecedentes Generales PIE. Unidad de Educación Especial. https://www.ayudamineduc.cl/ficha/antecedentes-generales-pie-5

Ministerio de Educación de Chile. (2013b). Orientaciones Técnicas para Programas de Integración Escolar. Unidad de Educación Especial. https://especial.mineduc.cl/wpcontent/
uploads/sites/31/2016/09/Orientaciones-PIE-2013-3.pdf

Ministerio de Educación de Chile. (2016). Manual de apoyo a sostenedores y establecimientos educacionales, para la implementación del Programa de Integración Escolar (PIE), en el marco de la Inclusión. Coordinación de Programas de Integración Escolar y Unidad de Educación Especial de la División de Educación General. https://
especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2017/12/Manual-PIE.pdf

Ministerio de Educación de Chile. (2 de diciembre, 2019). Propuestas de mesa técnica por las Necesidades Educativas Especiales. Unidad de Educación Especial, División de Educación General. https://especial.mineduc.cl/propuestas-de-mesa-tecnica-por-necesidadeseducativas-especiales/

Molina, Y. (2015). Necesidades educativas especiales, elementos para una propuesta de inclusión educativa a través de la investigación acción participativa: el caso de la Escuela México. Estudios pedagógicos, 41(especial), 147-167. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678789

Moran, M., Vera, L., & Morán, M. (2017). Los trastornos del lenguaje y las necesidades educativas especiales: consideraciones para la atención en la escuela. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 191-197. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300030&lng=es&tlng=pt

Murawski, W. (2008). Five keys to co-teaching in inclusive classrooms. School Administrator, 65(8), 27. https://www.csun.edu/sites/default/files/Five-Keys-Co-Teaching-Inclusive-Classroom.pdf

Murawski, W., & Swanson, H. (2001). A meta-analysis of co-teaching research. Where are the data? Remedial and Special Education, 22(5), 258-267. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/074193250102200501

OCDE. (3 de junio, 2004). Revisión de políticas nacionales de educación. https:// www.oecd-ilibrary.org/education/revision-de-politicas-nacionales-de-educacionchile_9789264021020-es

ONU. (1993). Normas uniformes, sobre la igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad. https://www.who.int/disabilities/policies/standard_rules/es/

Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(2), 219-233. https://dialnet. unirioja.es/descarga/articulo/4994333.pdf

Soto, N. (2016). La atención educativa de niños, niñas y jóvenes considerados con necesidades educativas especiales: una mirada desde la integración y desde la inclusión. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/470

Suárez, G. (2016). Co-enseñanza: concepciones y prácticas en profesores de una facultad de educación en Perú. Revista electrónica de investigación educativa, 18(1), 166-182. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000100012&lng=es&tlng=es.

Unesco. (1990). Conferencia Mundial de Educación para Todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000184556

Unesco. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción Sobre Necesidades Educativas Especiales. Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad. https://unesdoc.unesco.org/search/N-EXPLORE-8f374fea-fb78-4788-94cd-8dd764d505e4

Unesco. (2000). Marco de Acción del Foro Mundial de Educación para Todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121147_spa

Urbina, C., Basualto, P., Durán, C., & Miranda, P. (2017). Prácticas de co-docencia: el caso de una dupla en el marco del Programa de Integración Escolar en Chile. Estudios pedagógicos, 43(2), 355-374. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200019

Vance, A. (2001). Teacher’s beliefs about co-teaching. Remedial and Special Education, 22(4), 5-255. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/074193250102200408

Villa, R., Thousand, J., & Nevin, A. (2008). Una guía para la co-enseñanza: consejos prácticos para facilitar el aprendizaje de los estudiantes (vol. 2). Corwin Press.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.