Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vital Relationships: Classroom as an Ongoing Research Setting

Abstract

This paper considers the potential research has in transforming subjects and their knowledge, and for this, it finds in education a possibility of growing and being acknowledged, from diverse categories, as a formative strategy and as a tool required in the responsibility a professional has with both his/her discipline and the knowledge generation. Based on this, the characteristic elements of a teacher’s day-to-day work are analyzed, defining in this way (a) Pedagogy as a guide in human being formation, (b) Didactics as a set of strategies designed for an impartial relationship between teaching and learning, strengthening the studentteacher relationship, (c) Curricula as the organization, prioritization and analysis of the knowledge flowing in the classroom, and (d) Evaluation as an assessment element of the whole process to redefine it. Finally, the conjunction of these elements with the research structural aims is explained to generate one of many proposals, that supports teachers in their decision to research, which does not mean wasting time or available resources.

Keywords

education, formation, research, teacher, transformation.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  1. BEDOYA M., J. I. (2005). Epistemología y pedagogía [6ª ed.] Bogotá: Ecoe Ediciones.
  2. BOTERO U., D. (s.f.). La utopía: una posibilidad para asumir creativamente un proceso de investigación. (Documento Inédito)
  3. Deslauriers, J. P. (2004). Investigación cualitativa. Pereira, Colombia: Editorial Papiro. Recoger
  4. DOS SANTOS FILHO, J. C. & SÁNCHEZ G., S. A. (1997). Investigación educativa. Cantidad – Cualidad. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
  5. FLÓREZ O., R. (2005). Pedagogía del conocimiento [2ª ed.] Bogotá: McGraw-Hill Interamericana.
  6. Freire, P. (1999). La educación como práctica de la libertad [48ª ed.]. Espa-a: Siglo XXI Editores.
  7. HERNÁNDEZ S., R.; FERNÁNDEZ C., C. & BAPTISTA L., P. (2010). Metodología de la investigación [5ª ed.] México D.F.: McGraw-Hill - Interamericana Editores, S. A.
  8. HERNÁNDEZ, C. A. & LÓPEZ C., J. (2002). Disciplinas. Bogotá: ICFES, Secretaría General – Procesos Editoriales.
  9. Hurtado De Barrera, J. (2000). El proyecto de investigación. Caracas: Fundación Sypal.
  10. JARAMILLO E., L. G. (s.f.). Amor y juego – Investigación y deseo. [Documento inédito].
  11. JARAMILLO E., L. G. (2012). 'Deshilachando sobre suelo resbaladizo'. Revista Nómadas [37]. Universidad Central de Colombia.
  12. MARÍN G., J. D. (2012). La investigación en educación y pedagogía. Bogotá: Universidad Santo Tomás, Departamento de Publicaciones.
  13. Mèlich, J. C. (1994). Del extra-o al cómplice: La educación en la vida cotidiana. Barcelona: Anthropos.
  14. MURCIA P., N. & JARAMILLO E., L. G. (2001). Seis experiencias en investigación cualitativa. Armenia, Colombia: Editorial Kinesis.
  15. MURCIA P., N. & JARAMILLO E., L. G. (2008). Investigación cualitativa "La complementariedad". Armenia, Colombia: Editorial Kinesis.
  16. Piña, J. M. (2010). El cristal con que se mira. Diversas perspectivas metodológicas en educación. México: Universidad Nacional Autónoma de México [Posgrado en Pedagogía] - Ediciones Díaz Santos S.A.
  17. Schutz, A. (2008). El problema de la realidad social [2ª ed.] Buenos Aires: Amorrortu Editores.
  18. RESTREPO G., B. (2002). 'Investigación en educación'. Programa de especialización en métodos y técnicas en investigación social [Módulo 7].
  19. ZAMBRANO L., A. (2005). Didáctica, pedagogía y saber. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
  20. ZAMBRANO L., A (2001). La mirada del sujeto educable: la pedagogía y la cuestión del otro. Santiago de Cali: Grupo Editorial Nueva Biblioteca Pedagógica.
  21. Zuluaga, O. L.; Echeverry, A.; Martínez, A.; Quiceno, H.; Sáenz, J. & Álvarez, A. (2003). Pedagogía y epistemología. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.