Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Didactics of Reading and Writing at University Level: Two Reviews of Jonathan Potter’s Work

Abstract

The aim of this article is to propose, as a didactic strategy for students in the reading and writing process, an introduction to the construction and formulation of reading reports and reviews at university level. Two approaches to Potter’s work (1998) are postulated in the form of an academic review. The first one, of a descriptive nature, seeks to be faithful to the author’s exposition structure and content, whereas the second one, of a critical nature, raises some direct questions about the work at issue and some underlying intentions in the author’s production. It is concluded that in reading and writing processes, didactics enables the construction of thinking and enhance university education processes

Keywords

writing teaching, reading teaching, humanities, literature review, didactic technique

PDF (Español)

Supplementary File(s)

Cuadro 1. Del subrayado y las notas al margen, al punteo (Español) Figura 1. Identificación de aspectos y proceso de punteo (Español) figura 1.1. lista de chequeo (Español) Figura 2. Índice de citaciones del autor en los últimos 26 años (1990-2016) (Español) Figura 3. Áreas temáticas de producción intelectual del autor y referenciación (Español) Figura 4. Índice de citaciones obra reseñada del autor (1997-2016) (Español) Figura 5. Relaciones que se presentan entre la acreditación de categorías (Español)

Author Biography

Juan Pablo Hincapié

Contador Público con estudios en filosofía de la ciencia y del lenguaje. Maestrante en Contabilidad. Integrante del grupo de investigación Gestión y Evaluación de Programas y Proyectos (Gyepro) de la Universidad del Valle. Profesor catedrático de los Seminarios de Epistemología de las Ciencias, Teoría Contable, Metodología de la investigación contable y Ética, moral y fe pública, de la Universidad del Valle en sus Sedes: Palmira y Norte del Cauca. Contacto: juan.pablo.hincapie@correounivalle.edu.co


References

  1. Agudelo, C. (2001). ¿Cómo se hace un ensayo?. Hacia la promoción de la salud, (6), 7-9. Recuperado de https://www.academia.edu/4098403
  2. Bidiña, A., & Zerillo, A. (2013). La lectura y la escritura en el ingreso a la universidad. Buenos Aires: Universidad Nacional de La Matanza.
  3. Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.
  4. Cassany, D. (2007). Afilar el lapicero. Guía de redacción para profesionales. Barcelona: Anagrama.
  5. Cruz, F. (2007). La derrota de la luz. Cali: Universidad del Valle.
  6. Cruz, F. (2010). Producir conocimiento es mirar de otro modo. En Conjunciones y disertaciones (pp. 13-17). Cali: Pontificia Universidad Javeriana Cali, Universidad del Valle.
  7. Curriculum Vitae: Professor Jonathan Potter (s.f.). Social psychology. Recuperado de: http://potter.socialpsychology.org/cv/Potter.pdf
  8. Escuela de Ciencias Humanas. (s.f.). Guías de Calidad Académica: Cómo escribir fichas de lectura y reseñas. Universidad del Rosario, (5). Recuperado de http://www.urosario.edu.co/cienciashumanas/Documentos/Nuevas-guias-academicas/Como-escribir-fichas-de-lectura-y-resenas.pdf
  9. Fals-Borda, O. (1985). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla: por la praxis. Bogotá: Tercer Mundo.
  10. Gale Group. Academic onefile [Base de datos] (2016). "Jonathan Potter", Recuperado de http://go.galegroup.com.bd.univalle.edu.co
  11. García, A. (1999). Review: Representing Reality: Discourse, Rhetoric and Social Construction by Jonathan Potter. Language in Society, 28(1), 93-96. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/4168896. https://doi.org/10.2307/25462554 DOI: https://doi.org/10.1017/S0047404599211049
  12. Gracida M., & Martínez, G. (Coord.) (2007). El quehacer de la escritura (pp. 23-86). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
  13. Harris, R. (1998). Review: Representing Reality: Discourse, Rhetoric and Social Construction by Jonathan Potter. Rhetoric Society Quarterly, 28(2), 86-90. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/3886417
  14. Létourneau, J. (2009). La caja de herramientas del joven investigador. Medellín: La Carreta Editores.
  15. Mardones, J. (1991). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Barcelona: Anthropos Editorial.
  16. Moreno, F., Marthe, N., & Rebolledo, L. (2010). Cómo escribir textos académicos según normas internacionales. Barranquilla, Universidad del Norte.
  17. Myers, G. (1998). Facts, Thinking and Talk [Review of Representing Reality; Discourse and Cognition]. Social Studies of Science, 28(4), 666-672. https://doi.org/10.1177/030631298028004010 DOI: https://doi.org/10.1177/030631298028004010
  18. Potter, J. (1998). La representación de la realidad: discurso, retórica y construcción social (Trad. G. Sánchez). Barcelona: Ediciones Paidós.
  19. Quattrone, P. (2000). Constructivism and accounting research: towards a trans-disciplinary perspective. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 13(2), 130-155. https://doi.org/10.1108/09513570010323047 DOI: https://doi.org/10.1108/09513570010323047
  20. Rojas, W. (2009). La iniquidad del capitalismo seduce a pensar de otro modo la actuación contable. En P. Archel et al. (Comp.), Irrupciones significativas para pensar la contabilidad (185-192).
  21. Sánchez, A. (2011). Manual de redacción académica e investigativa. Medellín: Fundación Universitaria Católica de Norte.
  22. Souza, M. (2008). La centralidad del estado del arte en la investigación científica. La construcción del objeto de estudio. Tram[p]as de la Comunicación y la Cultura, (51). Facultad de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/37676
  23. Taos Institute. (s.f.). Jonathan Potter, Ph.D. http://www.taosinstitute.net/jonathan-potter-phd
  24. Valdés, L. (Ed.) (1991). La búsqueda del significado: Lecturas de filosofía del lenguaje. EDITUM.
  25. Westrup, C. (1998). Representing Reality. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 11(2), 249-251. https://doi.org/10.1108/aaaj.1998.11.2.249.1 DOI: https://doi.org/10.1108/aaaj.1998.11.2.249.1

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.