Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teacher training in public policy: the field of professional practice as an opportunity

Abstract

This article proposes an analysis of teacher education programs under the public policy framework put forward in Argentina since the nineties, in two coexistent subsystems: teacher training in Teacher Education Institutes, and teacher training in Public Universities. The first and second sections analyze the context and prevailing legislation which have determined the changes in recent decades. The third section focuses the analysis on a novel curriculum design prescribed for teacher education programs in the whole country - as state policy - in which practice is valued as a field to generate and discuss knowledge. In this context, this document assesses an experience at the university level, carried out in the Human Science Faculty of UNLPam, Argentina, space where research on the institutional curriculum is being conducted, coordinated by the authors of this paper.

Keywords

teacher education, field of practice, public policy, education institutes, universities.

PDF (Español) Xml (Español) EPUB (Español)

Author Biography

María Graciela Di franco

Magister en Evaluación, Profesora en Práctica Curricular y Didáctica Universidad Nacional de la Pampa

Norma Beatriz Di franco

Especialista Superior en Investigación Educativa. Jefe de Trabajos Prácticos en Práctica Curricular. Universidad Nacional de la Pampa

Silvia Siderac

Magíster en Evaluación. Universidad Nacional de la Pampa


References

  1. Bravo, H.f. (1994). La descentralización Educacional. Sobre la transferencia de los establecimientos. Buenos Aires: CEAL, Biblioteca Política Argentina N° 452.
  2. Bresser, P., L. C. (1991). La crisis de América Latina. ¿Consenso de Washington o crisis fiscal? Pensamiento Iberoamericano, (19), 13-35.
  3. Brusilovsky, s., & Vior, s. (1996). Repensar y actuar la universidad en los '90. Posibilidades y límites de una pedagogía universitaria. Praxis Educativa, (2), 48-55.
  4. Cano D. (1995). El Fondo para el Mejoramiento de la Calidad Universitaria. Una estrategia del Poder Ejecutivo Nacional y del Banco Mundial para la reforma de la educación superior argentina. Ponencia del Seminario La
  5. Cepal. (1990). Transformación productiva con equidad: la tarea prioritaria del desarrollo de América Latina y el Caribe en los a-os noventa. Santiago de Chile: CEPAL.
  6. Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós/Mec.
  7. Giroux, H. (1999). La formación del profesorado y la ideología del control. Barcelona: Paidós/Mec
  8. Misuraca, M. R. (2004). El proyecto educativo institucional. Política para la racionalización/Estrategia para la supervivencia. Tesis de Maestría en Política y Gestión de la Educación, Universidad Nacional de Luján.
  9. Nosiglia & Tripp ano. (2002). Estado y educación en la Argentina de los '90. Balances y desafíos. Praxis Educativa, VI (6), 10-23
  10. Oszlak, O. & O’Donell, G. (1984). Estado y políticas sociales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. Buenos Aires: CEDESCLACSO.
  11. Senén, G., S., & Kisilevsky, M. (1994), De la Nación a las provincias: el tránsito a la descentralización educativa. Revista Argentina de Educación, (8) 17-22
  12. Vior, S. & Misuraca, M. R. (1998) Conservadurismo y formación de maestros. En Revista Argentina de Educación, (25), 7-26.
  13. CONSEJO FEDERAL DE CULTURA Y EDUCACIÓN. Resoluciones 36/94, 52/96, 53/96, 63/97, 75/98, 76/98.
  14. CONSEJO FEDERAL DE EDUCACIÓN. Resoluciones 23, 24, 30/07 y 57, 58, 72, 73, 74/08
  15. CONSEJO INTERUNIVERSITARIO NACIONAL. (2007). Análisis del CIN sobre el Documento Hacia un acuerdo sobre la institucionalidad del sistema de Formación Docente en la Argentina.
  16. CONSEJO INTERUNIVERSITARIO NACIONAL. (2012). Resolución CE Nº 787/12. Lineamientos generales de la formación docente comunes a los profesorados universitarios.
  17. DECRETO 212/2008. Índice de participación de cada Provincia en la asignación específica destinada al aumento del gasto consolidado en educación, ciencia y tecnología para el año 2008. Facultades. Vigencia.
  18. DECRETO 607/2007. Índices de participación de cada provincia en la asignación específica destinada al aumento del gasto consolidado en educación, ciencia y tecnología para el año 2007, conforme lo dispuesto en el artículo 8º de la Ley Nº 26.075.
  19. DECRETO PEN Nº 144/08 Validez nacional a los títulos y certificaciones emitidos por instituciones reconocidas por autoridades nacionales y jurisdiccionales. Requisitos; plazos.
  20. INSTITUTO NACIONAL DE FORMACIÓN DOCENTE. (2012). Relato de una Construcción Política Federal. 2007 a 2011. Ministerio de Educación. Presidencia de la Nación.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.