Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Programs for Teaching Drawing in the 1890S

Abstract

Sluys and Puoillot, translated and published authors in the Revista de Instrucción Pública de Colombia (Journal of public instruction of Colombia), may be considered exponents of two pedagogical currents of the late twentieth century. Sluys sets out his experimental position, where there would be a type of drawing typical of children allowing them to express their feelings and thoughts; whereas Puoillot advocates support in geometry and in manual work, in order to train the eye and the hand, as well as teach the construction of plane shapes to apply them in the manufacture of several objects. The teaching contents and methods are derived from the authors’ ways of substantiating their conceptions; as a faithful reflection not only of their way to understand drawing, children, the world they were living in, and their sense of futurity, but also of two different positions that were struggling to be legitimized at the time; struggles where discussions about how to teach art were involved.

Keywords

artistic education, history of education, drawing

PDF (Español)

Author Biography

Silvana Andrea Mejía Echeverri

Magister en Educación Universidad de Antioquia               
(Medellín-Colombia)


References

  1. Laurent, G. (2015) Alexis Sluys: un pédagogue engagé au service de l’enseignement officiel en Belgique. Cahiers Bruxellois–Brusselse Cahiers. 1(48), 74-106. Recuperado de www.cairn.info/revue-cahiers-bruxellois-2015-1-page-74.htm. DOI: https://doi.org/10.3917/brux.047.0074
  2. Mejía, S. (2014). La nación entera, un inmenso taller: discursos sobre la enseñanza del dibujo en las escuelas primarias en Antioquia 1892-1917. Medellín: Universidad de Antioquia, Fundación Francisca Radke, Universidad Pedagógica Nacional.
  3. Ossenbach, G., & Somoza, J. (2009). Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  4. Pouillot, M. (1898a). Instrucciones sobre la enseñanza del dibujo en el curso medio de las escuelas primarias elementales. Revista de la Instrucción Pública de Colombia, 9(50), 193–201.
  5. Pouillot, M. (1898b). Instrucciones sobre la enseñanza del dibujo en el curso medio de las escuelas primarias elementales. Revista de la Instrucción Pública de Colombia, 9(51), 266–274.
  6. Pouillot, M. (1898c). Instrucciones sobre la enseñanza del dibujo en el curso medio de las escuelas primarias elementales. Revista de la Instrucción Pública de Colombia, 9(52), 312–332.
  7. Pouillot, M. (1898d). Instrucciones sobre la enseñanza del dibujo en el curso medio de las escuelas primarias elementales. Revista de la Instrucción Pública de Colombia, 9(53), 422–436.
  8. Ríos Beltrán, R. (2012). La apropiación de la Escuela Nueva: oleada de modernización en el saber pedagógico en Colombia. En R. Ríos
  9. Beltrán & J. Sáenz Obregón (Eds.), Saberes, sujetos y métodos de enseñanza. Reflexión sobre la apropiación de la Escuela Nueva en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia
  10. Sluys, M. (agosto, 1894). El arte en la escuela primaria. Revista de la Instrucción Pública de Colombia, 2(20), 129–149.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.