Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teachers’ conceptions about assessment: on guidelines, discourse, and practice

Abstract

This article presents the results of a case study carried out with high school teachers of different areas of knowledge, which aims to analyze the transformation of conceptions about learning assessment based on guidelines laid down in Decree 1290 of 2009. For this purpose, an interpretation of coherence was made between explicit conceptions and that established in Institutional Assessment Systems and practice. Semi-structured interviews, non-participant observations, and a literature review were used as data collection techniques to see what, how, when, who and why it is important to carry out assessment processes. The results were compared on the basis of theories defended by authors such as Porlán, Pozo, Morin, Tejada, Casanova, and Santos. It became evident that the roots of conceptions in teachers’ thinking bring with them heterogeneity in traditional assessment profiles that are considered in a reductionist way when operationalizing systems based on complexity.

Keywords

assessment, conceptions, assessment practice, institutional guidelines

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

Author Biography

Edris Alexis Pizarro Gamero

Magíster en Educación

Institución Educativa José Antonio Galán Cereté (Córdoba, Colombia)

Shirlena Sofía Gómez Muskus

Magíster en Educación
Institución Educativa José Antonio Galán Cereté (Córdoba, Colombia)


References

Angelini, M. (2016). Análisis y estrategias en la aplicación de la evaluación formativa y compartida en magisterio (Vol. 46). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51-78

Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca Libros universitarios y profesionales. Recuperado de https://es.scribd.com/document/206481754/kemmis-s-y-w-carr-teoria-critica-de-la-ensenanza-1986-pdf

Zubiría de, J. (2010). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Editorial Magisterio.

Fernández, M. (2017). Evaluación y aprendizaje. Marcoele: Revista de Didáctica Español como lengua extranjera, (24), 1-44

Huysman, M., & Wit de, D. (2004). Practices of managing knowledge sharing: towards a second wave of knowledge management. Knowledge and process management, 11(2), 81-92. https://doi.org/10.1002/kpm.192

Morin, E., Ciurana, E. R., & Motta, R. D. (2002). Educar en la era planetaria: el pensamiento complejo como método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Pasek, E., & Mejia, M. (2017). Proceso General para la Evaluación Formativa del Aprendizaje. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(1), 177-193.

Pontes, A., Poyato, F., & Oliva, J. (2016). Concepciones Sobre Evaluación en la Formación Inicialdel Profesorado de Ciencias, Tecnología y Matemáticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(1), 91-107.

Porlán, R., & Rivero, A. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teorías, métodos e instrumentos. En Enseñanza de las ciencias, 15, 155-171.

Porlán, R., Rivero, A., & Martín, R. (1998). Conocimiento Profesional y Epistemología de los Profesores, II: Estudios Empíricos y Conclusiones. Enseñanza de las ciencias. 16(2). 271-288. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/download/21534/21368

Pozo, J., Scheuer, N., Pérez, M., Mateos, M., Martín, E., & Cruz de la, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos. Madrid, España: Graó.

Prieto, M., & Contreras, G. (2008). Concepciones de los docentes que informan sobre sus prácticas de evaluación: un problema por revelar. Estudios pedagógicos (Valdivia), 34(2), 245-262. https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000200015

Santos, M. (1996). Evaluar es comprender: De la concepción técnica a la dimensión crítica. Investigación en la Escuela. (30), 5-13. Obtenido de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/59726

Stake, R. E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares (Vol. 10). Barcelona, España, Grao.
Colombia. (febrero, 1994). Ley 115 de 1994.

Colombia. (2009). Decreto 1290 de 2009. Ministerio de Educación Nacional.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.