Addressing gender-based violence in Peru: Citizenship and critical issues. The Women's Emergency Center (CEM) technicians’ point of view

Aproximación a la violencia de género en el Perú: Ciudadanía y temas críticos. la perspectiva del personal técnico de los Centros de Emergencia mujer (CEM)

Main Article Content

Maria José del Pino Espejo
Ligia Sánchez-Tovar
Diana Elvira Soto Arango

Abstract

Objective: To understand critical issues faced by the technical staff working in the Women's Emergency Centers (CEM) in Peru, when assisting women victims of gender violence. 


Originality/support: Valuable information is provided on the assistance provided to women victims of gender-based violence in the MECs. This information is very useful for decision making, aimed at improving the work and effectiveness of the performance of the technicians in the centers. It highlights a situation that has been little studied and serves as a reference for other realities in the international Latin American context.


Method: A qualitative research approach was used to inform the proposed aims. Forty-one technicians from the Women's Emergency Centers (CEM) in Peru participated in the study. The results revealed that the critical issues perceived by the technical staff were working with material and travel limitations, work overload that made it difficult to care for victims, delays in the treatment of cases of gender-based violence and revictimization of the victim. In addition, dealing with a macho cultural framework that masks the situations and with religious and linguistic diversity.


Conclusions: It is concluded that it is necessary to view gender violence with a focus on citizenship and gender justice that under the principles of equality, respect for human rights and defense of cultural diversity, without incurring in a paternalistic action.

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Author Biographies (SEE)

Maria José del Pino Espejo, Universidad Pablo de Olavide - España

Socióloga. Universidad Pablo de Olavide. España, master of Science in European Social Policy Analysis Universidad de Bath UK. GraduiertenKolleg en Alemania MZES, Doctora por la Universidad de Córdoba UCO. Sexenio de Investigación en 2021, correo electrónico: mjpinesp@upo.es

Ligia Sánchez-Tovar, Universidad de Carabobo. Sede Aragua - Venezuela

Doctorado en  Sociología del Trabajo. Universitè  Toulouse II. Le Mirail (Francia), Directora Ejecutiva de la Unidad de Investigación del Ciclo Básico de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Campus La Morita. Jefa del Programa de Maestría en Salud Ocupacional e Higiene del Ambiente Laboral. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Carabobo-Sede Aragua.  correo electrónico lsanchez@uc.edu.ve

Diana Elvira Soto Arango, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación UNED, España, postdoctorado Consejo Superior de Investigaciones Científicas-CSIC. Profesora UPTC. Investigadora y profesora del doctorado en Ciencias de la Educación RUDECOLOMBIA. Directora Grupos de Investigación HISULA e ILAC (Categoría A COLCIENCIAS). Investigadora senior-emérita Colciencias. ORCID: 0000-0002-3821-7550. Correo electrónico: diana.soto@uptc.edu.co.

Karina Villalba, University of Central Florida - USA

Assistant Professor Population Health Sciences College of Medicine, Violence Against Women Cluster at University of Central Florida, Florida United States, correo electrónico: Karina.Villalba@ucf.edu

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