Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Didactic suitability criteria in a Lesson Study-based class

Abstract

This study seeks to identify the didactic suitability criteria used by a group of teachers in a training process of a class—design, implementation, and reflection/redesign—carried out under an experience of lesson study. The didactic suitability tool is used for qualitative analysis. It is concluded that the group of teachers implicitly uses some of the components and indicators of didactic suitability. In particular, the interactional and cognitive criteria are used in a more comprehensive way and, in a less detailed manner, the epistemic and emotional criteria. Furthermore, the means and ecological criteria are rarely used in the group's reflection.

Keywords

lesson study, didactic suitability, teacher reflection

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

Baldin, Y. (2009). O significado da introdução da metodologia japonesa de Lesson Study nos cursos de capacitação de professores de matemática no Brasil. XVIII Encontro Anual da SBPN e Simpósio Brasil-Japão. São Paulo: SBPN.
Breda, A., & Lima, V. (2016). Estudio de caso sobre el análisis didáctico realizado en un trabajo final de un máster para profesores de matemáticas en servicio. Redimat, 5(1), 74-103. doi: 10.4471/redimat.2016.1955.
Breda, A., Font, V., & Lima, V. (2015). A noção de idoneidade didática e seu uso na formação de professores de matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 8(2), 1-41. doi: 10.17921/2176-5634.2015v8n2p%25p
Breda, A., Font, V., & Pino-Fan, L. (2018). Criterios valorativos y normativos en la didáctica de las matemáticas: el caso del constructo idoneidad didáctica. Bolema, 32(60), 255-278. doi: 10.1590/1980-4415v32n60a13.
Breda, A., Font, V., Lima, V., & Pereira, M. (2018). Componentes e indicadores de los criterios de idoneidad didáctica desde la perspectiva del enfoque ontosemiótico. Transformación, 14(2), 162-176.
Breda, A., Pino-Fan, L., & Font, V. (2017). Meta didactic-mathematical knowledge of teachers: criteria for the reflection and assessment on teaching practice. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(6), 1893-1918. doi: 10.12973/eurasia.2017.01207a.
Brockbank, A., & McGill, I. (2002). Aprendizaje reflexivo en la educación superior. Madrid: Morata.
Burghes, D., & Robinson, D. (2010). Lesson study: enhancing mathematics teaching and learning. Plymouth, UK: CfBT Education Trust, University of Plymouth.
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos: Nueva exposición de la relación entre pensamiento y proceso educativo. Barcelona: Paidós.
Dgespetv [DGESPETV]. (12 de junio de 2012). Implementación de un Estudio de Clase [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=e7uPuSaPQSU&t=9s
Fernández, C., & Yoshida, M. (2004). Lesson study: a Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. Mahwah: Erlbaum.
Font, V., Planas, N., & Godino, J. (2010). Modelo para el análisis didáctico en educación matemática. Infancia y Aprendizaje, 33(1), 89-105.
Godino, J., Contreras, A., & Font, V. (2006). Análisis de procesos de instrucción basado en el enfoque ontológico-semiótico de la cognición matemática. Recherches en Didactiques des Mathematiques, 26(1), 39-88.
Hart, L., Alston, A., & Murata, A. (2011). Lesson Study Research and Practice in Mathematics Education. Netherlands: Springer.
Huang, R., & Shimizu, Y. (2016). Improving teaching, developing teachers and teacher educators, and linking theory and practice through lesson study in mathematics: an international perspective. ZDM, 48(4), 393-409.
Hummes, V, Font, V., & Breda, A. (2019). Combined Use of the Lesson Study and the Criteria of Didactical Suitability for the Development of the Reflection on the own Practice in the Training of Mathematics Teachers, Acta Scientiae, 21(1), 64-82.
Mallart, A., Font, V., & Malaspina, U. (2016). Reflexión sobre el significado de qué es un buen problema en la formación inicial de maestros. Perfiles Educativos, 38(152), 14-30.
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar: Invitación al viaje. Barcelona: Graó.
Pochulu, M., Font, V., & Rodríguez, M. (2016). Desarrollo de la competencia en análisis didáctico de formadores de futuros profesores de matemática a través del diseño de tareas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa-RELIME, 19(1), 71-98.
Ponte, J. (1994). O estudo de caso na investigação em educação matemática. Quadrante, 3(1), 3‐18.
Ponte, J., Baptista, M., Velez, I., & Costa, E. (2012). Aprendizagens profissionais dos professores de Matemática através dos estudos de aula. Perspectivas da Educação Matemática, 1(1), 7-24.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
Seckel, M., & Font, V. (2020). Competencia reflexiva en formadores del profesorado en matemáticas. Magis, 12(25), 127-144.
Seckel, M. (2016). Competencia en análisis didáctico en la formación inicial de profesores de educación general básica con mención en matemática (Tesis doctoral inédita. Universitat de Barcelona, Barcelona, España).
Seckel, M., Breda, A., Font, V., & Sánchez, A. (2019). Criterios asumidos por profesores cuando argumentan sobre la creatividad matemática. Educação e Pesquisa, 45, e211926.
Seckel. M., & Font, V. (2015). Competencia de reflexión en la formación inicial de profesores de matemática en Chile. Praxis Educacional, 11(19), 55-75.
Yin, R. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.
Yoshida, M. (2012). Mathematics lesson study in the United States: current status and ideas for conducting high quality and effective lesson study. International Journal for Lesson and Learning Studies, 1(2), 140-152.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.