Mathematical literacy in the infant and adult phase of students in adult education programs
Abstract
This paper brings the deepening of an analysis of interviews done by participants of a post graduation course in Education with students of Adult Education Programs –EJA– in the region of Córdoba,Argentina. We underline the importance of the development of the theoreticalmethodological approaches about literacy, mainly those that consider it as cultural manifestation and are developed by deepening the studies of its autonomous and ideological dimensions. The analysis was developed through a theoretical-methodological interlocution with the bartonian critical ethnography. The interviewed students refer not only to numerical questions, but also to the measures and geometric aspects of mathematical literacy. In their speech, the aspects that point to the relations with the community are those that refer to the autonomy of options in the purchases, the desire to teach their artifact knowledge does not involve mathematical literacy.Keywords
Mathematical literacy, , Mathematical Education, Adult Education, Schoolarization and Literacy.
References
- Apóstolo, María del Luján (2009). Texto produzido para a disciplina
- “Letramento e escolarização básica: a inclusão de alunos jovens
- e adultos em atividades letradas” do “Proyecto Asociado entre el
- Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Estadual de
- Campinas (UNICAMP)/Brasil y la Carrera de Doctorado en Ciencias
- de la Educación de la Universidad Nacional de Córdoba/Argentina”,
- em novembro de 2009.
- Barton, David y Hamilton, Mary L. (2004). “La literacidad entendida como práctica social”. En: Zavala, Virginia; Niño-Murcia, Mercedes y Ames,Patricia (eds.). Escritura y sociedad: nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, 2004.
- Barton, David y Hamilton, Mary (2005). “Literacy, reification and the
- dynamics of social interaction”. In: Barton, David & Tusting, Karin (ed.). Beyond communities of practice: language, power and social
- context. Cambridge University Press, pp.14-35.
- Carvalho, Dione L. (2001). “Diálogo cultural, negociação de sentidos e
- produção de significados matemáticos por jovens e adultos”. Revista
- Zetetiké, Cempem, FE/Unicamp, 9(15/16): 43-76.
- Degliangiolioli, Adriana (2009). Texto produzido para a disciplina
- “Letramento e escolarização básica: a inclusão de alunos jovens
- e adultos em atividades letradas” do “Proyecto Asociado entre el
- Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Estadual de
- Campinas (UNICAMP)/Brasil y la Carrera de Doctorado en Ciencias
- de la Educación de la Universidad Nacional de Córdoba/Argentina”,
- em novembro de 2009.
- García, María Soledad (2009). Interpretaciones en torno a la educación de jóvenes y adultos. Entrevista a una joven adulta. Texto produzido para a disciplina “Letramento e escolarização básica: a inclusão de alunos jovens e adultos em atividades letradas” do “Proyecto Asociado entre el Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Estadual de Campinas (UNICAMP)/Brasil y la Carrera de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Córdoba/Argentina”,em novembro de 2009.
- Ielpo, Cecília (2009). Texto produzido para a disciplina “Letramento e
- escolarização básica: a inclusão de alunos jovens e adultos em atividades letradas” do “Proyecto Asociado entre el Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Estadual de Campinas (UNICAMP)/Brasil y la Carrera de Doctorado en Ciencias de la Educación de la UniversidadNacional de Córdoba/Argentina”, em novembro de 2009.
- Ribeiro, Vera M. (2003). “Por mais e melhores leitores: uma introdução”. In: Ribeiro, Vera M. (org.): Letramento no Brasil. São Paulo: Global, pp.89-113.
- Salda ño, María Laura (2009). Texto produzido para a disciplina “Letramento e escolarização básica: a inclusão de alunos jovens e adultos em atividades letradas” do “Proyecto Asociado entre el Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Estadual de Campinas (UNICAMP)/Brasil y la Carrera de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Córdoba/Argentina”, em novembro de 2009.
- Soares, Magda (2003). “Letramento e escolarização”. In: Ribeiro, Vera M.(org.): Letramento no Brasil. São Paulo: Global, pp. 89-113.
- Soares, Magda (2009). Letramento: um tema em três gêneros. Belo
- Horizonte: Autêntica, 3ª ed.
- Street, Brian V. (1984). Literacy in theory and practice. Cambridge:
- Cambridge University Press.
- Street, Brian V. (2004). “Los nuevos estudios de literacidad”. En: Zavala,
- Virginia; Niño-Murcia, Mercedes y Ames, Patricia (eds.). Escritura y
- sociedad: nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, pp. 81-107.
- Street, Brian V. (2008). “Nuevas alfabetizaciones, nuevos tiempos ¿Cómo describimos y enseñamos los conocimientos, las habilidades y los valores acordes con las formas de alfabetización que las personas necesitan para los nuevos tiempos?”. Revista Interamericana de Educación de Adultos, pp. 41-69.
- Tuzinkievicz, Delia Laura (2009). Texto produzido para a disciplina
- “Letramento e escolarização básica: a inclusão de alunos jovens
- e adultos em atividades letradas” do “Proyecto Asociado entre el
- Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Estadual de
- Campinas (UNICAMP)/Brasil y la Carrera de Doctorado en Ciencias
- de la Educación de la Universidad Nacional de Córdoba/Argentina”.
- Veja, Alda Graciela (2009). Texto produzido para a disciplina “Letramento eescolarização básica: a inclusão de alunos jovens e adultos em atividades letradas” do “Proyecto Asociado entre el Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Estadual de Campinas (UNICAMP)/Brasil y la Carrera de Doctorado en Ciencias de la Educación de la UniversidadNacional de Córdoba/Argentina”.
Downloads
Download data is not yet available.