Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Research and study paths in physics and mathematics in secondary schools

Abstract

This article reports the results of a research project aimed at developing, analyzing, and
evaluating genuinely co-disciplinary research and study paths [RSP] in secondary schools.
The implementation and analysis of an RSP in physics and mathematics is presented. The
instrument was implemented in five regular mathematics classes in different schools in
the district of Tandil, Argentina. A total of 116 students between 16 and 18 years of age
took part. The anthropological theory of the didactic, the RSP theoretical concepts, and
the Herbartian schema are used as theoretical referents. This article describes and analyzes
in detail the generation process of the didactic environment—mesogenesis—in each
implementation. The obtained results allow the identification of difficulties in organizing
and developing a study environment in the classroom as proposed strictu sensu in an RSP.
The analysis of mesogenesis allows deducing some conclusions about the ecology of this
type of teaching in regular secondary school courses.

Keywords

education, science teaching, secondary school, research and study path [RSP], didactic environment

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

Barquero, B. (2009). Ecología de la modelización matemática en la enseñanza universitaria de las matemáticas [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. Dipòsit Digital de Documents de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/63192/

Barquero, B., Ruiz-Munzón, N., Monreal-Galán, J., & Barajas-Frutos, M. (2016). Un recorrido de estudio e investigación sobre la comparación de realidad y previsión de la evolución de los usuarios de Facebook. Revista CIDUI, (3) http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/124582/1/678747.pdf

Chevallard, Y. (2007). Passé et présent de la théorie anthropologique du didactique.
http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Passe_et_present_de_la_TAD-2.pdf

Chevallard, Y. (2009). La notion de PER : problèmes et avancées. http://yves.chevallard.free.
fr/spip/spip/IMG/pdf/La_notion_de_PER___problemes_et_avancees.pdf

Chevallard, Y. (2013). Enseñar matemáticas en la sociedad de mañana: alegato a favor de un contraparadigma emergente. Journal of Research in Mathematics Education, 2(2), 161-182. https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/redimat/article/view/631

Chevallard, Y. (2017). ¿Por qué enseñar matemáticas en secundaria? Una pregunta vital para los tiempos que se avecinan. La Gaceta de la RSME, 20(1), 159-169.

Costa, V., Arlego, M., & Otero, M. (2014). Enseñanza del cálculo vectorial en la universidad: propuesta de recorridos de estudio e investigación. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 7(1), 20-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5530436

Donvito, A., Otero, M., & Sureda, P. (2014). Actitudes de la pedagogía de la investigación
en el marco de la TAD: un análisis en tres escuelas secundarias. Ikastorratza, e-Revista de Didáctica, 12, 1-27.

El Hage, E., & Levy, P. (2012). La piedra viva (2a ed.). Artes Gráficas.

Fonseca, C. (2011). Los recorridos de estudio e investigación en las escuelas de ingeniería. Educação Matemática Pesquisa, 13(3), 547-580. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/7110

Gazzola, M. (2018). Diseño, implementación y análisis de un Recorrido de Estudio e Investigación co- disciplinar en matemática y física en la Escuela Secundaria [Tesis Doctoral, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires]. Ridaa, UNICEN. https://www.ridaa.unicen.edu.ar/xmlui/discover

Gazzola, M., Otero, M., & Llanos, V. (2020). Acciones didácticas en el desarrollo de un
recorrido de estudio y de investigación que involucra a la matemática y a la física en la
escuela secundaria. Perspectiva educacional, 59(1), 52-80. http://doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-
Iss.1-Art.1006

Gazzola, M., Otero, M., & Llanos, V. (2019). The characteristics didactic gestures of a Study and Research Path involving mathematics and physics at secondary school. European Journal of Education Studies, 6(7), 491-502. http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v0i0.2704

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.).
McGraw-Hill.

Holmberg, L. (1912). ¿Cayó o la derribaron? Revista Caras y Caretas, 15(702).

Kuzuoka, K., & Miyakawa, T. (2018). Implementing multidisciplinary study and research paths in Japanese lower secondary school teaching. En Proceedings of the 6º Congrès International sur la Théorie Anthropologique du Didactique (pp. 2-18). Autrans.

Oliveira-Lucas, C. (2015). Una posible «razón de ser» del cálculo diferencial elemental en el ámbito de la modelización funcional [Tesis doctoral, Universidade de Vigo]. Repositorio Institucional de la Universidade de Vigo. http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/handle/11093/542

Otero, M., Arlego, M., & Llanos, V. (2017). Development of research and study paths
in the pre- service teacher education. European Journal of Educations Studies, 3(8), 214-
240. http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v0i0.883

Otero, M., Fanaro, M., Corica, A., Llanos, V., Sureda, P., & Parra, V. (2013). La teoría antropológica de lo didáctico en el aula de matemática. Dunken.

Otero, M., Gazzola, M., Llanos, V., & Arlego, M. (2016). Co-disciplinary Physics and Mathematics Study and Research Course (SRC) within three study groups: teachers-intraining, secondary school students and researchers. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 10(2), 55-78. https://doi.org/10.26220/rev.2315

Parra, V., & Otero, M. (2017). Enseñanza de la matemática por recorridos de estudio e investigación: indicadores didáctico-matemáticos de las “dialécticas”. Revista Educación Matemática, 29(3), 9-29. https://doi.org/10.24844/EM2903.01

Parra, V., Otero, M., & Fanaro, M. (2013). Los recorridos de estudio e investigación en la escuela secundaria: resultados de una implementación. Revista Bolema, 27(47), 847-874.

Peralta, M., Ercoli, N., Godoy, M., Rivas, I., Montanaro, M., & Bacchiarello, R. (2007). Proyecto estructural de la réplica de la piedra movediza: comportamiento estático y dinámico. XX Jornadas Argentinas de Ingeniería. https://jornadasaie.org.ar/jornadasaie-anteriores/2008/contenidos/resumenes_trabajos/tema_b/051.pdf

Rojas, R. (1912). La piedra muerta. Martín García.

Ruiz, N., Bosch, M., & Gascón, J. (2007). Modelización funcional con parámetros en un taller de matemáticas con Wiris. En L. Ruiz, A. Estepa, & F. García (Eds.), Sociedad, escuela y matemáticas. Aportaciones de la teoría antropológica de lo didáctico (pp. 677-704). Publicaciones de la Universidad de Jaén.

Sala, G., Barquero, B., Barajas, M., & Font, V. (2016). Què amaguen aquestes ruïnes? Disseny d’una unitat didàctica interdisciplinary per una plataforma virtual. Revista CIDUI, (3).
http://hdl.handle.net/2445/114728

Salgado, D., Otero, M., & Parra, V. (2017). Gestos didácticos en el desarrollo de un recorrido de estudio e investigación en el nivel universitario relativo al cálculo: el funcionamiento de las dialécticas. Perspectiva Educacional, 56(1), 84-108. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.56-Iss.1-Art.470

Serrano, L., Bosch, M., & Gascón, J. (2010). Cómo hacer una previsión de ventas: propuesta de
recorrido de estudio e investigación en un primer curso universitario de administración y dirección de empresas. En A. Bronner, M. Larguier, M. Artaud, M. Bosch, Y. Chevallard, G. Cirade, & C. Ladage (Eds.), Diffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d’action (pp. 835-857). IUFM de l’Académie de Montpellier.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.