Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Relation between emotions and education in science: state of the art reported in academic events

Abstract

In science teaching, research around the affective domain is becoming increasingly important, given its influence on science teaching and learning. This article is an update of the doctoral research The relation between the emotions of teachers in service at the primary level and their professional development in the context of science education. It seeks to present the state of the art of the relation between emotions and science education from tertiary sources, which reflect the papers presented at highly relevant academic conferences. This review had a 19-year observation window—2000-2019—obtaining a total of 39 communications. The methodology used was based on the bibliographic mapping proposed by Molina et al. (2012) and the analysis of documents described by Quintana and Montgomery (2006).

The methodology used started from the bibliographic informational mapping proposed by Molina et al., (2012), and the documentary analysis described by Quintana and Montgomery (2006). Since this review, important advances have been found and, similarly, it shows a still incipient research work on emotions and science education in settings such as elementary school and in-service teachers.

Keywords

science education, education, emotions

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

Borrachero, A., Costillo, E., & Melo, L. (2012). Diferencias en las emociones como estudiante y docente de asignaturas de ciencias de secundaria. En V. Mellado, L.Blanco, A. Borrachero, & J.Cárdenas (Coords.), Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y las matemáticas (pp. 373–394). Grupo de Investigación DEPROFE.

Brígido, M., Conde, M., & Bermejo, M. (2012). Relación entre el aprendizaje y la enseñanza de las ciencias en la formación inicial del profesorado de primaria. En En Grupo de Investigación DEPROFE. (Ed.), Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y las matemáticas (pp. 329–350). Grupo de Investigación DEPROFE.

Guevara, R. (2016). El estado del arte en la investigación: ¿análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos? Folios, 1(44), 165-179. https://doi.org/10.17227/01234870.44folios165.179

Hugo, D. (2005). Desafiar la formación de profesores de ciencias trabajando con metas y emociones. VII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. Granada, España.

Jiménez, A. (2004). El estado del arte en la investigación en las ciencias sociales. En A. Jiménez-Becerra, & A. Torres-Carrillo (Comps.), La práctica investigativa en ciencias sociales (pp. 7-42). Fondo Editorial Universidad Pedagógica Nacional.

Manassero, M. (2012). Emociones: del olvido a la centralidad en la explicación del comportamiento. En V. Mellado, L.Blanco, A. Borrachero, & J.Cárdenas (Coords.), Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y las matemáticas (pp. 3–10). Grupo de Investigación DEPROFE.

Martins, J., & Borges, O. (2005). Emoções de professores do ensino médio em procedimentos de ensino. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Bauru, Brasil.

Mellado, V., Blanco, L., Borrachero, A., & Cárdenas, J. (2012). Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y las matemáticas, Grupo de Investigación DEPROFE.

Mellado, V., Borrachero, A., Brígido, M., Melo, L., Dávila, M., Cañada, F., Conde, M., Costillo, M., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C., Sánchez, J., Garritz, A., Mellado, L., Bartolomé, R., & Bermejo, L. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de Las Ciencias, 32(3), 11-36.

Molina, A., Pérez, M., Castaño, N., Bustos, E., Suárez, O., & Sánchez, M. (2012). Mapeamiento informacional bibliográfico en el campo de la enseñanza de las ciencias, contexto y diversidad cultural: el caso del Journal Cultural Studies in Science Education (CSSE). EDUCyT, Extra, 197-222.

Moraes, F., & Haddad, H. (2013). O Papel do Vínculo Emocional no Processo de Mudança Conceitual. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, Brasil.

Quintana, A., & Montgomery, W. (2006). Psicología: Tópicos de actualidad. UNMSM. Rinchen, S., Ritchie, S., & Bellocchi, A. (2016). Emotional climate of a pre-service science teacher education class in Bhutan. Cultural Studies of Science Education, 11(3), 603628. https://doi.org/10.1007/s11422-014-9658-0

Schutz, P., & Zembylass, M. (2009). Advances in Teacher Emotion Research. The impact on teachers’ Lives. Springer.

Vázquez, A., & Manassero, M. (2007). En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica (II): evidencias empíricas derivadas de la investigación. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 4(3), 417-441. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2007.v4.i3.03

Zembylas, M. (2002). Constructing genealogies of teachers’ emotions in science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 39(1), 79-103. https://doi.org/10.1002/tea.10010

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.