Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Social representations of Catatumbo students on rural school

Abstract

There are different points of view to analyze the new dynamics of rural education in Colombia. At least two of these perspectives are in conflict, and serve as a framework to recognize the emerging representations about school in contexts affected by the armed conflict and the growth of illicit crops. The first perspective insists on seeing education as a homogeneous system, focuses its interest on quality, understood in terms of indicators and results in international tests. The second considers the singularities and rescues the socio-cultural practices that occur in the school-environment relationship. In this context, this article aims to: (a) recognize the school representations of students from an educational center located in Catatumbo; (b) understand these representations from the school-context relationship; and (c) show the re-signification of the rural school as a dynamic actor in the territory. The processual approach of social representations is used with the support of Grounded Theory and field work. The results show the school as a living entity, an oasis of peace open to the community for decision-making.

Keywords

rural education, community development, community, community school

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

Author Biography

Julia Johanna Díaz Camarón

 

 


References

  1. Abós, P., Boix, R., Domingo, L., Lorenzo, J., & Rubio. P. (2021). El reto de la escuela rural: hacer visible lo invisible. Grao.
  2. Abric, J. (2001). Metodología de recolección de las representaciones sociales. En J. Abric (Coord.), Prácticas sociales y representaciones (pp. 53-74). Ediciones Coyoacán.
  3. Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. https://flacso.or.cr/wp-content/uploads/2002/10/ccs_127.pdf
  4. Arias, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Revista Educación y Ciudad, (33), 53-62. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647
  5. Ballesteros, N. (2020). Educación rural: una víctima (in)visible del conflicto armado interno. Aportes para su comprensión desde las narrativas de maestros y maestras del Departamento del Tolima [Tesis Doctoral, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional Udistrital. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/24856/BallesterosAlbarracinNineYofana2020.PDF.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  6. Banchs, M. (1986). Concepto de representaciones sociales: análisis comparativo. Revista Costarricense de Psicología, (8-9), 27-40.
  7. Barrera, R., Urbina, J., & Gamboa, A. (2019). El dilema de la guerra y la paz: representaciones sociales de jóvenes en contextos emergentes. Ecoe-UFPS.
  8. Bautista, M., & González, G. (2019). Docencia rural en Colombia, educar para la paz en medio del conflicto armado. Fundación Compartir.
  9. Betancur, C. (2011). La caja de cristal: una escuela abierta como espacio para reflexionar las prácticas y los discursos pedagógicos [Tesis de Maestría, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional UA. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/7009?mode=full
  10. Boix, R. (2014). La escuela rural en la dimensión territorial. Revista Innovación Educativa, (24), 98-97. https://doi.org/10.15304/ie.24.1959 DOI: https://doi.org/10.15304/ie.24.1959
  11. Buriticá, D., & Saldarriaga, Ó. (2020). Voces infantiles y gestos pedagógicos en la escuela rural. Pedagogía y Saberes, 52, 23-35. https://doi.org/10.17227/pys.num52-10025 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num52-10025
  12. Cadavid, A., Acosta, L., & Runge, A. (2019). La educación primaria rural. De posiciones y perspectivas. Teresina, 24(43), 384-415.
  13. Carrero, M., & González, M. (2016). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. Praxis Pedagógica, 16(19), 79-89. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89 DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89
  14. Carrero, V., Soriano, R., & Trinidad, A. (2006). La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Centro de Investigaciones Sociológicas.
  15. Congreso de la República de Colombia. (2014, septiembre 1). Ley N.° 1732/2014. Diario Oficial n° 43261.
  16. Cuevas, Y., & Mireles, O. (2016). Representaciones sociales en la investigación educativa. Estado de la cuestión: producción, referentes y metodología. Perfiles Educativos, 38(153), 65-83. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57636 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57636
  17. Diker, G. (2009). ¿Qué hay de nuevo en las nuevas infancias? (1ª ed.). Universidad Nacional de General Sarmiento.
  18. Doise, W. (1991). Las representaciones sociales: presentación de un campo de investigación. Anthropos: Boletín de Información y Documentación, 27, 196-207.
  19. Echavarría, G., Vanegas, J., González, L., & Bernal, J. (2019). La educación rural “no es un concepto urbano”. Revista de la Universidad de La Salle, (79), 15-40. DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.2
  20. Escobar, L., Hernández, I., & Uribe, H. (2020). Educación inclusiva: una tendencia que involucra a la escuela rural. Delectus, 3(2), 47-57. https://doi.org/10.36996/delectus.v3i2.46 DOI: https://doi.org/10.36996/delectus.v3i2.46
  21. Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
  22. Foucault, M. (1995). Tecnologías del yo y otros textos afines. Paidós.
  23. Fundación Ideas para la Paz (2020). Inseguridad en el Catatumbo: el punto débil de la transformación territorial. http://www.ideaspaz.org/publications/posts/1812
  24. Galván, L. (2020). Educación rural en América Latina: escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(2), 48-69. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598
  25. Gobierno Nacional y FARC-EP. (2016). Acuerdo final Gobierno de ColombiaFARC-EP para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera. Bogotá, D. C.: Desde Abajo.
  26. Granja, S. (2015, diciembre 19). Escuela en fuego. Revista Semana. https://www.semana.com/educacion/articulo/situacion-de-las-escuelas-en-zonas-de-conflicto/454059-3/
  27. Gutiérrez, S. (2019). Reflexiones metodológicas en torno al estudio de las representaciones sociales. Su relevancia para la investigación educativa. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(29), 105-123. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.29.525 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.29.525
  28. Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Coord.), Pensamiento y vida social II. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.
  29. Lacolla, L. (2005). Representaciones sociales: una manera de entender las ideas de nuestros alumnos. Revista ieRed: Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa, 1(3), 1-17.
  30. Larrosa, J. (2019). Esperando no se sabe qué. Sobre el oficio de profesor. Noveduc. DOI: https://doi.org/10.14201/teri.22179
  31. Marín, D. (2011). Notas para pensar la constitución de un campo discursivo. En F. Cousiño, & A. Foxley (Eds.), Políticas públicas para la infancia (pp. 55-76). Comisión Nacional Chilena de Cooperación con UNESCO.
  32. Miranda, G. (2011). Nueva ruralidad y educación en América Latina: retos para la formación docente. Revista de Ciencias Sociales, 1-2(131-132), 89-113.
  33. Mireles, O. (2015). Metodología de la investigación: operaciones para develar representaciones sociales. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16), 149-166. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m8-16.miop DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m8-16.miop
  34. Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.
  35. Moscovici, S. (2010). Representações Sociais. Investigações em psicologia social (7ª ed.). Vozes.
  36. Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito (2020). Monitoreo de territorios afectados por cultivos ilícitos 2019. UNODC-SIMC. https://www.unodc.org/documents/colombia/2020/Septiembre/Informe_Monitoreo_de_Territorios_Afectados_por_Cultivos_Ilicitos_2019.pdf
  37. Ospina-Ramírez, D., López-González, S., Burgos-Laitón, S., & Madera-Ruiz, J. (2018). La paz entre lo urbano y lo rural: imaginarios de paz de niños y niñas sobre el posconflicto en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(2), 943-960. https://doi.org/10.11600/1692715x.16220 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.16220
  38. Parra, A., Mateus, J., & Mora, Z. (2018). Educación rural en Colombia: el país olvidado, antecedentes y perspectivas en el marco del posconflicto. Nodos y Nudos, 6(45), 52-65. https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num45-8320 DOI: https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num45-8320
  39. Pestalozzi, J. (2003). Cómo Gertrudis enseña a sus hijos. Porrúa.
  40. Presidencia de la República de Colombia. (2015, mayo 25). Decreto 1038/2015. Diario Oficial n° 49522.
  41. Querol, V., Ginés, X., & Aparici, A. (2019). Nueva ruralidad y generación de discursos sociales desde el ámbito productivo: pastoreando significados. Ager. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, 28, 161-183. https://doi.org/10.4422/ager.2019.15
  42. Rodríguez, T. (2003). El debate de las representaciones sociales en psicología social. Revista Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, 24(93), 53-80.
  43. Rodríguez, T. (2007). Sobre el estudio cualitativo de la estructura de las representaciones sociales. En T. Rodríguez, & M. García (Coords.), Representaciones sociales: teoría e investigación (pp. 157-188). Universidad de Guadalajara.
  44. Romero, F. (2011). Impacto del conflicto armado en la escuela colombiana, caso departamento de Antioquia, 1985 a 2005 [Tesis Doctoral, Universidad Distrital]. Repositorio Institucional Udistrital. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/6395
  45. Rosas-Baños, M. (2013). Nueva ruralidad desde dos visiones de progreso rural y sustentabilidad: economía ambiental y economía ecológica. Polis, 34, 1-15. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682013000100012
  46. Rulfo, J. (2020). Pedro Páramo. Cátedra.
  47. Sacco, F., & Velleda, N. (2014). De la medida de lo rural a lo rural bajo medida: un estudio sobre representaciones sociales. Cuadernos del CENDES, 31(86), 73-93.
  48. Sankey, H. (2010). Ciencia, sentido común y realidad. Revista Discusiones Filosóficas, (16), 42-68.
  49. Santamaría, N., & Sampedro, R. (2020). La escuela rural: una revisión de la literatura científica. Ager: Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, (30), 153-176. http://doi.org/10.4422/ager.2020.12
  50. Segura, J., & Torres, H. (2020). Educación rural e inclusión social en Colombia. Reflexiones desde la matriz neoliberal. Plumilla Educativa, 25(1), 71-97. https://doi.org/10.30554/pe.1.3831.2020 DOI: https://doi.org/10.30554/pe.1.3831.2020
  51. Sppigle, H. (1994). Analysis and interpretation of qualitative data in consumer research. Journal of Consumer Research, 21(3), 491-503. http://doi.org/10.1086/209413 DOI: https://doi.org/10.1086/209413
  52. Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
  53. Vega de la, L. (2021). Investigación sobre enseñanza y desarrollo profesional docente en escuelas rurales: una revisión. Rexe: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 307-325. https://doi: 10.21703/rexe.20212043delavega16 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20212043delavega16
  54. Vera, N. (2019). Escuela rural y territorio: una construcción para la paz. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(1), 293-314. https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.1.41 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.1.41
  55. Weisz, C. (2017). La representación social como categoría teórica y estrategia metodológica. Revista CES Psicología, 10(1), 99-108. DOI: https://doi.org/10.21615/cesp.10.1.7

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.