Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Ludosophy: the art of living in plenitude

Abstract

This reflective article examines the concept of ludosophy, its meanings, and its connections.
It is based on a study of the categories of playfulness, play, and philosophy. An initial inquiry
is made on new possibilities to play the game of learning, thinking, and doing philosophy in
a ludic state. The methodology is of a documentary nature, with the use of tools provided by
Foucault’s works. An exercise of reflective thinking is carried out between conceptual inquiry
and the ways of understanding the world. First, the relationship between playfulness and games,
playfulness as a dimension of happiness, and philosophy in perspective of life are approached.
Secondly, some interpretations and meanings developed around the term of ludosophy are
presented in two dimensions: as an educational experience of provocation and as an art of
living in a ludic state. The third section analyzes other possibilities different from playing games
that, given their philosophical meaning, can produce ludic states. To conclude, the encounter
between playfulness and philosophy—ludosophy—is presented as a disposition of the person
who is amazed and longs for happiness as a state of spiritual and physical well-being to give
meaning to existence and to transform the ways of looking after and relating to oneself, to
others, and to the world.

Keywords

art, education, philosophy, play, daily life

PDF (Español) EPUB (Español) HTML (Español) XML (Español)

References

  • Agudelo, M., & Tello, Y. (2020). Educación ambiental lúdica para fortalecer habilidades cognitivas en niños escolarizados. Educación y Educadores, 23(3), 444-468. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.5 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.5
  • Baumgarten, A., & Nannini, A. (2020). Estética (Trad. S. Tedesco). Aesthetica Edizioni.
  • Benjamin, W. (2015). Juguetes. Casimiro.
  • Bernate, J. (2021). Revisión documental de la influencia del juego en el desarrollo de la psicomotricidad. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(1), 171-198. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.6758 DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.6758
  • Bohórquez, C., Pulido, Ó., Suárez, M., Lara, P., Cañizalez, N., Castro, L., Cruz, I., Mariño, L., & Patiño, D. (2020). Pensamiento complejo, infancia y educación. Ediciones Universidad de Boyacá. https://indd. adobe.com/view/4dca7169-a3d0-4434-aa89-90f3ae1014fe DOI: https://doi.org/10.24267/9789585120099
  • Caballero, G. (2021). Las actividades lúdicas para el aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(4), 861-878. https://doi.org/10.23857/pc.v6i4.2615
  • Caillois, R. (1986). El hombre y el juego. La máscara y el vértigo (Trad. J. Ferrero). Fondo de Cultura Económica.
  • Deleuze, G. (1994). Lógica del sentido. Paidós Ibérica.
  • Fink, E. (1966). El oasis de la felicidad. UNAM.
  • Forbes, L. (2021). The process of playful learning in higher education: a phenomenological study. Journal of Teaching and Learning, 15(1), 57-73. https://doi.org/10.22329/jtl.v15i1.6515 DOI: https://doi.org/10.22329/jtl.v15i1.6515
  • Foucault, M. (1982). El polvo y la nube. En J. Jordá (Trad.), La imposible prisión: debate con Michel Foucault (pp. 37-53). Anagrama.
  • Foucault, M. (1984). De los espacios otros “Des espaces autres”, Conferencia dictada en el Cercle des études architecturals, 14 de marzo de 1967 (Trad. M. Lourdes). Architecture, Mouvement, Continuité, 5, 46-49.
  • Foucault, M. (2007). Las palabras y las cosas. Siglo XXI.
  • Foucault, M. (2010). La arqueología del saber. Siglo XXI.17 Praxis & Saber, 2022, 13(35), e14611 https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n35.2022.14611
  • Galak, E., & Rivero, I. (2022). Juego y cuerpo en la educación infantil: de la frivolidad productiva y el desorden ordenado a la intensidad. Retos, 45, 642-650. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91711 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91711
  • Gutiérrez, C. (2017). ¿Por qué jugar a que hacemos teatro? Actividades lúdicas de representación para fortalecer la propia identidad y la cohesión social. Bajo Palabra. Revista de Filosofía, (16), 83-91. https://doi.org/10.15366/bp2017.16 DOI: https://doi.org/10.15366/bp2017.16
  • Hadot, P. (1998). ¿Qué es la filosofía antigua? (Trad. E. Tapie). Fondo de Cultura Económica.
  • Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua (Trad. J. Palacio,). Ciruela.
  • Hall, S. (1904). Adolescence. Vol. I. Appleton.
  • Huizinga, J. (2015). Homo ludens. Alianza Editorial. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315824161
  • Kant, I. (2013). Crítica del juicio (Trad. M. Morente). Austral.
  • Lipman, M. (1980). La filosofía en el salón de clases (Trad. D. Pineda). Beta.
  • Lopes, A., & Ferronato, C. (2020). A infância e o brincar de ontem e de hoje: uma perspectiva multidisciplinar. Educação, 45(0), 1-22. https://doi.org/10.5902/1984644439447 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644439447
  • López, A. (2004). El juego: análisis y revisión bibliográfica. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • López, G. (2000). Ludo-sofía o el arte de aprender jugando. Aprender a Pensar, 22, 11-19.
  • Meneses, M., & Monge, M. (2001). El juego en los niños: enfoque teórico. Revista Educación, 25(2), 113-124. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v25i2.3585
  • Moraes de, F., & Soares, M. (2021). Uma proposta para a elaboração do jogo pedagógico a partir da concepção de esquemas conceituais. Educação em Revista, 37(1), 1-21. http://dx.doi. org/10.1590/0102-469825000 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469825000
  • Moraes, V. (2019). A relevância da ludicidade diante da prática pedagógica na educação infantil. Educationis, 7(1), 1-10. https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2019.001.0001 DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2318-3047.2019.001.0001
  • Morales, L., Pulido, O., Duarte, L., & Chacón, K. (2022). Amistad, sueños y felicidad: Entre lúdica y pensamiento. En M. Suárez (Coord.), Lúdica e infancia: Tejidos de pensamientos (pp. 17-46). Editorial UPTC.
  • Morin, E. (2006). El método V: la humanidad de la humanidad. Cátedra.
  • Páramo, V. (2012). El eterno dualismo antropológico alma-cuerpo: ¿roto por laín?. Revista de Filosofía, (46), 563-569 https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/46980/el%20eterno%20dualismo. pdf?sequence=1
  • Pérez, H. (2014). La anhedonia. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 17(4), 827- 830. http://dx.doi.org/10.1590/1415-4714.2014v17n4p827.1 DOI: https://doi.org/10.1590/1415-4714.2014v17n4p827.1
  • Piaget, J. (1951). Play dreams and imitation in childhood. Heinemann.
  • Piaget, J. (1961). La formación del símbolo en el niño. Heinemann.
  • Pineda, D. (2004). Filosofía para niños: El ABC. Beta.
  • Pino, Y., & Runge, A. (2022). La lúdica como dimensión antropológica: un estado del arte. Lúdica Pedagógica, 1(35), 1-22.18 Praxis & Saber, 2022, 13(35), e14611 https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n35.2022.14611 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n35.2022.14611
  • Platón. (1981a). Protágoras: Diálogos I. Gredos.
  • Platón. (1981b). Apología: Diálogos I. Gredos.
  • Platón. (1988). Fedón: Diálogos III. Gredos
  • Posso, P., Sepúlveda, M., Navarro, N., & Egidio, C. (2015). La lúdica como estrategia pedagógica para fortalecer la convivencia escolar. Lúdica Pedagógica, 21, 163-174. https://doi. org/10.17227/01214128.21ludica163.174 DOI: https://doi.org/10.17227/01214128.21ludica163.174
  • Pulido, Ó., & Espinel, Ó. (2017). Formas y expresiones metodológicas en el último Foucault. Editorial UPTC.
  • Real Academia Española. (2022, febrero 15). Definición de lúdica. https://dle.rae.es/l%C3%BAdico?m=30_2
  • Rider, R. (2009). Color psychology and graphic design applications. Liberty University.
  • Ridge, M. (2019). Play and games: An opinionated introduction. Philosophy Compass, 14(4), e12573. https://doi.org/10.1111/phc3.12573 DOI: https://doi.org/10.1111/phc3.12573
  • Salamanca, Z., & Suárez, M. (2021). Lúdica e infancia: un encuentro para pensar el currículo. En O. Sánchez (Coord.), Conversando Currículum. Voces desde la Formación de Maestría en América Latina (pp. 29-45). Pontificia Universidad Católica del Perú, Escuela de Posgrado. https://repositorio.pucp. edu.pe/index/handle/123456789/182397
  • Sarlé, P. (2006). Enseñar el juego y jugar la enseñanza. Paidós.
  • Sarlé, P. (2011). El juego como espacio cultural, imaginario y didáctico. Infancias Imágenes, 10(2), 83-92. https://doi.org/10.14483/16579089.4451
  • Schmid, W. (2007). La felicidad. Pre-Textos.
  • Stefani, G., Andrés, L., & Oanes, E. (2014). Transformaciones lúdicas. un estudio preliminar sobre tipos de juego y espacios lúdicos. Interdisciplinaria, 31(1), 39-55. DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2014.31.1.3
  • Suárez, M., & Morales, L. (2016). Pensar, experiencia y jugar: otros lenguajes, otras prácticas. En W. Kohan, S. Lopes, & F. Martins (Orgs.), O ato de educar em uma língua ainda por ser escrita (pp. 149- 158). NEFI.
  • Suárez, M., & Pulido, Ó. (2021). Diagramas y polifonías. Experiencias de pensamiento. Editorial UPTC. DOI: https://doi.org/10.19053/9789586604789
  • Vega, D., Auccahuallpa, R., & Moscoso, S. (2022). Ludificación en la enseñanza de la matemática en básica media de Instituciones Educativas Interculturales. Cienciamatria, 8(2), 466-481. https://doi. org/10.35381/cm.v8i2.721 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v8i2.721

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.