Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Weaving down. The transhumant political-pedagogical praxis among the rebellious epistemes

Abstract

This article is the result of a research paper focused on the implementation of an analytical design within a qualitative methodological approach. As part of the ethnographic study, I have relied mainly on participant observation both in events and in popular education workshops organized by the Red Trashumante (Transhumant Network). The objective is to offer reflections on some differences between banking education and the popular education model promoted by the Red Trashumante. The latter is an Argentinean organization that conducts popular education workshops in different settings to promote social projects and strengthen the relations among community members. It emerged in 1998 as a critical response to the neoliberal macro-context that prevailed at that time in Argentina, period during which Carlos Menem was president (between 1989 and 1999). It is concluded that the popular education of the Red Trashumante practices spiral thinking and holistic perception, as opposed to the linear prism and Cartesian mind-body separation, respectively, both characteristic of banking education and canonical academia.

Keywords

pedagogy, epistemology, knowledge, science, dialogue

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  1. Breilh, J. (2015). Epidemiología Crítica. Ciencia emancipadora e interculturalidad. Lugar Editorial.
  2. Davini, M. (1997). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Paidós.
  3. Figari, C., & Dellatorre, G. (2019). La ciencia positivista y la educación escolarizada. Problemáticas educacionales en la modernidad. Tensiones y conflictos en el debate contemporáneo, Figari, C. y Migliavacca, A. (Coords.). EdUNLu.
  4. Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.
  5. Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
  6. Freire, P. (1988). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI Editores.
  7. Galante, A., Rossi, D., Goltzman, P., & Pawlowicz, M. (2009). Programas de Reducción de Daños en el Escenario Actual. Un cambio de perspectiva. Revista Escenarios, (14), 113-121. https://www.aacademica.org/maria.pia.pawlowicz/73.pdf
  8. González-Luis, M., & Pais, N. (2022). Acontecimiento y desorden: un diálogo emancipador entre Paulo Freire y Boaventura de Sousa Santos. Pedagogía y Saberes, (56). https://doi.org/10.17227/pys.num56-13003 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num56-13003
  9. Iglesias, R. (2019). Territorios en disputa: miradas trashumantes para debates necesarios. ConCienciaSocial. Revista digital de Trabajo Social, 2(4). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ConCienciaSocial/
  10. Jociles, M. (2018). La observación participante en el estudio etnográfico de las prácticas sociales. Revista Colombiana De Antropología, 54(1), 121-150. https://doi.org/10.22380/2539472X.386 DOI: https://doi.org/10.22380/2539472X.386
  11. Maldonado, M. (2018). Pedagogías críticas. UOC.
  12. Mesén, L. (2021). Una mirada a la epistemología latinoamericana y la mediación didáctica en la enseñanza de las ciencias en general. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(1), 65-84. https://doi.org/10.15359/rep.16-1.3 DOI: https://doi.org/10.15359/rep.16-1.3
  13. Mészáros, I. (2008). La educación más allá del capital. Siglo XXI Editores.
  14. Moreno, A. (2015). El aro y la trama. Episteme, modernidad y pueblo. Convivium Press.
  15. Palumbo, M., & Vacca, L. (2020). Epistemologías y metodologías críticas en Ciencias Sociales: Precisiones conceptuales en clave latinoamericana. Revista Latinoamericana de Metodologías de las Ciencias Sociales, 10(2). https://doi.org/10.24215/18537863e076 DOI: https://doi.org/10.24215/18537863e076
  16. Quiroga, A. (2017). Escuela y producción de subjetividad. El papel de la educación en las sociedades del gerenciamiento y el paradigma de la gestión escolar. IXTLI: Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 4(8), 221-235. http://ixtli.org/revista/index.php/ixtli/article/view/86
  17. Pallarès, M., & Lozano, M. (2020). Diálogo con el ‘Manifiesto por una pedagogía post-crítica’ desde la esperanza como acción social transformadora. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 65-79. https://doi.org/10.14201/teri.22451 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.22451
  18. Rehaag, I. & Vargas-Madrazo, E. (2012). Fundamentos epistemológicos del re-aprendizaje transdisciplinario. CPU-e, Revista de Investigación Educativa. 15, 87-101. https://www.uv.mx/orizaba/cosustenta/files/2013/09/Rehaag-y-Vargas.-2012_Fundamentos-epistemologicos-de-re-aprendizaje.pdf DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i15.22
  19. Rodríguez, R., & Reich, C. (2021). El neoliberalismo en Argentina. Percepciones ciudadanas de una crónica fatalista. El trimestre económico, 88(350), 483-522. https://doi.org/10.20430/ete.v88i350.1082 DOI: https://doi.org/10.20430/ete.v88i350.1082
  20. Rodríguez, A. (2020). Condiciones de posibilidad del conocimiento y espacios de posibilidad lógica. Pensamiento. Revista De Investigación e Información Filosófica, 75(287), 1393-1410. https://doi.org/10.14422/pen.v75.i287.y2019.001 DOI: https://doi.org/10.14422/pen.v75.i287.y2019.001
  21. Sánchez, M., Fernández, M., & Diaz, J. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107-121. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400
  22. Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Prometeo Libros.
  23. Sotolongo, P., & Delgado, C. (2006). La revolución contemporánea del saber y la complejidad social: hacia unas ciencias sociales de nuevo tipo. CLACSO.
  24. Stolkiner, A. (1987). Supuestos epistemológicos comunes en las prácticas de salud y educación. El niño y la escuela. Reflexiones sobre lo obvio, Elichiry, N. E. (Comp.) Nueva Visión.
  25. Vargas-Madrazo, E. (2015). Desde la transdisciplinariedad hacia el auto-conocimiento y el diálogo comunitario de saberes: simplicidad ante la crisis. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 14(42), 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30544552021 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682015000300023
  26. Walsh, C. (Ed.). (2013). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo 1. Ediciones Abya-Yala.
  27. Zea-Bustamante, L. (2019). La educación para la salud y la educación popular, una relación posible y necesaria. Revista Facultad Nacional de Salud Pública. 37(2). 61-66. https://www.redalyc.org/journal/120/12060716007/html/ DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v37n2a07

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.