Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A look into the countryside: the curriculum of schools located in the rural areas of the Andean highlands

Abstract

Education in Colombia, in the urban and rural sectors, has become a priority for the Ministry of National Education or Ministerio de Educación Nacional (MEN). However, for this to be effective, it is necessary to review from where the construction of curricula relevant to the territory is made. This is the starting point of our research: to describe the implicit and explicit perspectives of rurality in the curricula of the institutions located there. The methodology used is based on qualitative research supported by the descriptive content analysis technique. The results reveal that the curricular components are common to six rural schools, since in the curricula, there is a prevailing interest in learning to evaluate quality according to performance and basic learning standards, but everything related to the study of the dynamics of the rural environment is omitted. It is concluded that there is an official curriculum in rural areas with interests external to the context of the students, focused merely on efficiency and control of academic learning, therefore excluding the characteristics of the territory.

 

Keywords

rural education, curriculum, rural areas, curricular pertinence

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  • Abós, P., Boíx, R., Domingo, L., Lorenzo, J., & Rubio, P. (2021). El reto de la escuela rural: hacer visible lo invisible. Grao.
  • Aigeneren, M. (2009). Análisis de contenido: Una introducción. Centro de Estudios de Opinión. https://revistas.udea.edu.co › article › download
  • Angulo, L. (2009). De la prescripción a la acción. De la teoría a la práctica. [Tesis de doctorado, Universidad de Córdoba Venezuela] https://core.ac.uk/download/pdf/60897804.pdf
  • Apple, M. (1979). La ideología y el currículo. Ediciones Akal.
  • Arias, J. (2014). Educación rural y saberes campesinos en Tierra dentro Cauca: Estudio del proceso organizativo de la Asociación Campesina de Inzá Tierra dentro (ACIT). [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/52109
  • Arias, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural en Colombia. Revista Educación y Ciudad. 33, 53-62. https://10.36737/01230425.V0. N33.2017.1647 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647
  • Berlanga, S. (2003). Educación en el medio rural: análisis, perspectivas y propuestas. Mira Editores.
  • Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communications Research. The Free Press.
  • Bobbit, F. (1956). Movimiento de Eficiencia Social, Contribución de Bobbit. StateUniversity.com. http:// education.stateuniversity.com/pages/1794/Bobbitt-Franklin-1876-1956.html.
  • Boíx, T. (1998). La educación primaria en el medio rural español. Revista Aula de Innovación Educativa, 1(77), 43-46.
  • Boíx, T. (2019). Curriculum y escuela rural en Cataluña. Revista Espacio del Curriculum, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 39–47, 2019. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41970. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41970
  • Borsotti, C. (1984). Sociedad rural, educación y escuela en América Latina. Kapelusz.
  • Bustos, A. (2007). Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo. Evolución de la identidad profesional en las aulas multigrada. Revista de curriculum y formación del profesorado, 11(3). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56711311
  • Bustos, A. (2009a). Valoraciones del profesorado de escuela rural sobre el entorno presente. Revista Iberoamericana de Educación, 48. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4862133
  • Bustos, A. (2009b). La escuela rural española ante un contexto en transformación. Revista de Educación, 350, 449-461.
  • Buriticá, D., & Saldarriaga, Ó. (2020). Voces infantiles y gestos pedagógicos en la escuela rural. Pedagogía y Saberes, 52, 23-35. https://doi.org/10.17227/pys.num52-10025 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num52-10025
  • Cadavid, A., Acosta, L., & Runge, A. (2019). La educación primaria rural. De posiciones y perspectivas. Teresina, 24(43), 384-415. DOI: https://doi.org/10.26694/les.v0i43.9418
  • Chayanov, A. V. [1924] (1985). La organización de la unidad económica campesina. Nueva Visión.
  • Colbert, A., & Mogollón, J. (1985). Hacia la Escuela Nueva. Unidades de Capacitación para el maestro. Retina.
  • Corvalán, J. (2006). Educación para la población rural en siete países de América Latina. Revista Colombiana de Educación, 51, 40-79. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413635245003 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.7684
  • Díaz Barriga, Á. (2003). Currículum. Tensiones conceptuales y prácticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2).
  • Echavarría, C., Vanegas, J., González, H., & Bernal, J. (2019). La educación rural “no es un concepto urbano”. Revista de la Universidad de La Salle, (79), 15-40. DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.2
  • Escobar, L., Hernández, I., & Uribe, H. (2020). Educación inclusiva: una tendencia que involucra a la escuela rural. Delectus, 3(2), 47-57. https://doi.org/10.36996/delectus.v3i2.46 DOI: https://doi.org/10.36996/delectus.v3i2.46
  • Elliot, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.
  • Fals Borda, O. (2000). Acción y espacio. Autonomías en la nueva república. TM Editores-IEPRI.
  • Fernández, J., & Quingaísa, E. (2021). Trayectorias y aspiraciones de jóvenes rurales en territorios en transformación: el caso de zonas rurales de Cayambe, Ecuador. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, (32), 157-188. https://doi.org/10.4422/ager.2021.11
  • Freire, P. (1993). Cartas a quién pretende enseñar. Siglo XXI.
  • Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Siglo XXI.
  • Gallardo, G. (2003). Escuela rural y territorio: entre la desruralización y la cultura local. Revista Digital Rural, Educación, Cultura y Desarrollo Rural, 1.
  • García, F. (2015). Escuela, medio rural y diversidad cultural en un contexto global, Currículo, materiales didácticos y práctica docente de conocimiento del medio. [Tesis de doctorado, Universidad de Huelva España]. Repositorio Institucional. . https://doi.org/10.13140/RG.2.2.22327.21926
  • García, A. (2016). El pensamiento del profesor rural sobre la educación rural en Colombia. [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional. http://repository.pedagogica.edu.co › handle
  • Gimeno, S. (1986). La pedagogía por objetivos: obsesión por la ciencia. Morata.
  • Gimeno, S. (1995). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Morata.
  • Giroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza: teoría, cultura y enseñanza. Amorrortu Editores.
  • Grundy, S. (1987). Curriculum: Product or Praxis. The Falmer Press.
  • Grundy, S. (1998). Producto o praxis del curriculum. Morata S. L.
  • Gutiérrez, V. (1997). Familia y Cultura en Colombia. Tipologías. Funciones y Dinámica de la Familia. Universidad de Antioquia.
  • Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Taurus.
  • Hoyos, G. (2012). Prólogo al libro: pedagogía, discurso, poder. En Ensayos para una teoría discursiva de la educación. Editorial Magisterio. Bogotá. 294 p.
  • Kemmis, S. (1993). El curriculum, más allá de la teoría de la reproducción. Morata.
  • Krippendorff, K. (1997). An introduction to its Methodology. CA. Sage Publications.
  • Ley 115 de 1994. https://www.mineducacion.gov.co › articles-8590
  • López, R. (2006). Ruralidad y educación rural. Referentes para un Programa de Educación Rural en la Universidad Pedagógica Nacional. Revista Colombiana de Educación, 51, 138-159. http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/7687
  • López-Aranguren E. (1996). El análisis de contenido. En: M, García Ferrando., J, Ibáñez., F, Alvira. (Ed.), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Alianza Universidad Textos.
  • Morera, W., Figueroa, A., & Martínez, L. (2016). Curriculum in the Learning of Children of Rural School: Guarantee the Right to Education. Universidad Santo Tomás. 51(2), 181-194.
  • Núñez, J. (2009). Pertinencia de la educación rural venezolana y latinoamericana. Revista iberoamericana de Educação, 52(7), 1-14. https://doi.org/10.35362/rie5271762 DOI: https://doi.org/10.35362/rie5271762
  • Núñez, J. (2010). La educación rural venezolana en los imaginarios de los docentes. [Tesis dedoctorado, Universidad de Venezuela] Repositorio Institucional. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=658/65828406005
  • Parra, S. (1996). Escuela y modernidad en Colombia, 4 v. Tercer Mundo.
  • Parra, A., Mateus, J., & Mora, Z. (2018). Educación rural en Colombia: el país olvidado, antecedentes y perspectivas en el marco del posconflicto. Nodos y Nudos, 6(45), 52-65. https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num45-8320 DOI: https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num45-8320
  • Perea, A. & Mora-Delgado, J. (2022). Rastreando la educación rural en Colombia. Ovalle., M. & Mora., J. En: Avances de Investigación en Educación y sociedad. (1.era ed., pp. 47-65).
  • Perfetti, M. (2004). La educación rural en Colombia. Estado del arte. Bogotá: Reduc–Crece–Universidad Pedagógica Nacional–fao.
  • Pérez, E. (2001). Colección sector rural; desarrollo rural; campesinado; crisis; América Latina; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales Editorial/Editor.
  • Perea, P. (2023). Los imaginarios sociales del docente rural frente al currículo y la ruralidad. Tesis doctoral. Universidad del Tolima. Ibagué (En preparación)
  • Pérez, E., & Farah, M. (2008). La Nueva Ruralidad en América Latina. Memorias del Seminario Internacional Maestría en Desarrollo Rural 20 años. Pontificia Universidad Javeriana.
  • Piñuel, J. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42. DOI: https://doi.org/10.1558/sols.v3i1.1
  • Quinceno, H. (2013). Estrategias y propuestas de Educación y Pedagogía Rural: Nuevas opciones para la ruralidad. Valle del Cauca.
  • Rivera, Á., & Quitián, E. (2022). La Participación estudiantil en contextos de ruralidad. Praxis & Saber, 13(33), e12690. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n33.2022.12690 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n33.2022.12690
  • Rodríguez, R. (2003). Naturaleza política de la evaluación curricular: Los fundamentos políticos del enfoque democrático de Barry MacDonald. Rev. Ped, 24(71).
  • Salkind, N. (1999). Métodos de investigación. México: Prentice Hall.
  • Sánchez, N., Hernández, A., & López, C. (2019). La escuela del río: una lectura del Plan Especial de Educación Rural. Revista de la Universidad de La Salle, (79), 111-130. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.6 DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.6
  • Sauras, P. (1998). Trabajar en la escuela rural. Editorial Morata.
  • Sauras, P. (2000). Escuelas rurales. Revista de educación. (322), 29-44. . https://doi.org/10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
  • Soler, J. (2016). Educación rural en Colombia: Formación de maestros en entornos rurales, su trayectoria y retos. International Journal of Humanities and Social Science, 6(11), 296-305. https://www.ijhssnet.com › journals › Vol_6
  • Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata.
  • Tyler, R. (1973). Principios básicos del currículo. Editorial Troquel S.A.
  • Toro, S. (2017). Repositorio Institucional. https://revistapublicando.org › crv › article › view
  • Urbina, J., Díaz, J., & Urbina, D. (2022). Representaciones sociales de estudiantes del Catatumbo sobre escuela rural. Praxis & Saber, 13(33), e13132. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n33.2022.13132 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n33.2022.13132
  • Williamson, G. (2004). Docentes rurales, infância y adolescência Machupe. Rural teacher, infancy and adolescence of the Machupe Ethnicity. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, vol. 11, No. 2(2012). DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol11-Issue2-fulltext-180
  • https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol11-Issue2-fultext-180

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.