Pedagogical Practices in Early Childhood Education and First Grade Education. Analysis from the Universal Design for Learning (UDL)
Abstract
Inclusive education and the Universal Design for Learning (UDL) are key points of discussion in pedagogical practices for teachers in the educational field. Therefore, this article aims to analyze how curriculum design and pedagogical practices in preschool education and first-grade levels consider the guidelines and principles of UDL and respond to an accessible curriculum. The content presented here is the result of a hermeneutic interpretive analysis with a qualitative approach, using documentary analysis techniques and thematic sheets as instruments. An in-depth interview was conducted and compared using a constant comparison matrix. The findings indicate that there are existing differences between theory and practice. While teachers make efforts to implement UDL, there is a need for coordination between grade levels. This coordination should include collaborative planning of teaching methods, objectives, and assessments to ensure effective teaching and learning processes. Furthermore, there is a need for training and systematization processes to recognize and promote inclusive practices.
Keywords
inclusive education, Universal Design for Learning, pedagogical practices, accessible curriculum
References
- Álvarez, C. (2015). Teoría frente a práctica educativa: algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos, 37(148), 172-190. https://doi.org/10.1016/j.pe.2015.11.014 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pe.2015.11.014
- Caballero, L., Ocampo, K., & Restrepo, N. (2018). Prácticas pedagógicas de las maestras de educación preescolar con población diversa. Revista Palobra, Palabra que Obra, 18, 156-173. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.0-num.18-2018-2169 DOI: https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.0-num.18-2018-2169
- Campuzano, Y., Mosquera, K., Moya, D., Salcedo, A., & Silva, R. (2018). Hacia una transformación inclusiva [Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia]. Repositorio Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/10949
- Celemin, J., Martínez, D., Vargas, C., Bedoya, M., & Ángel, C. (2016). Fundamentos del Programa de Educación Inclusiva de la Fundación Saldarriaga Concha. Fundación Saldarriaga Concha. https://www.saldarriagaconcha.org/wp-content/uploads/2019/01/Libro1-Fundamentos.pdf
- Correa, J. (2022). Literacidades en la educación inclusiva. En M. Vergara & H. Ferreyra (Comps.), Miradas y voces de la investigación educativa VIII: la literacidad como una vía para la diversidad, la inclusión y el aprendizaje (pp. 33-50). Comunic-Arte, Facultad de Educación de la Universidad Católica de Córdoba; Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Arte, Arquitectura y Diseño, Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades.
- Correa, J., Suárez, J., & Restrepo, N. (2023). Experiencia de docentes en tiempo de pandemia con estudiantes con retos educativos: desafíos en el retorno a educación presencial con enfoque inclusivo en Medellín. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15856 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15856
- Edyburn, D. (2021a). Usabilidad Universal y Diseño Universal para el Aprendizaje. Intervención en la Escuela y la Clínica, 56(5), 310-315. https://doi.org/10.1177/1053451220963082 DOI: https://doi.org/10.1177/1053451220963082
- Edyburn, D. (2021b). Diez años después: ¿reconocerías el Diseño Universal para el Aprendizaje si lo vieras? Intervención en la Escuela y la Clínica, 56(5), 308-309. https://doi.org/10.1177/1053451220963114 DOI: https://doi.org/10.1177/1053451220963114
- Faúndez, S., & Benavides, N. (2018). La opinión de los agentes claves (directores y jefes de la Unidad Técnica Pedagógica) de establecimientos escolares de dependencia municipal respecto de la implementación de la Ley de Inclusión. El caso de las escuelas de la comuna de Longaví en el año 2017 [Tesis doctoral, Universidad de Talca]. DSpace Biblioteca Universidad de Talca. Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional. http://dspace.utalca.cl/handle/1950/11993
- Heredia, L., Naranjo, V., Sarmiento, W., & Ayala, P. (2023). Diseño Universal para el Aprendizaje, entre la teoría y la práctica. Franz Tamayo, Revista de Educación, 5(13), 162-177. https://doi.org/10.61287/revistafranztamayo.v.5i13.8 DOI: https://doi.org/10.61287/revistafranztamayo.v.5i13.8
- Herrera, L., Ferrel, L., Flórez, D., & Rosa, N. (2022). Diseño de cartilla para la enseñanza de la biología en estudiantes de la cultura wayuu bajo los principios del DUA. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 16(2), 89-108. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200089 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200089
- Machuca, A., Pinto, L., Pérez, A., & Urrego, N. (2015). Evaluación al énfasis de inclusión educativa del programa de Licenciatura en Pedagogía Infantil de la Universidad de la Sabana [Tesis de maestría, Universidad de los Andes]. Repositorio Uniandes. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/13101
- Ministerio de Educación Nacional. (2021). Lineamientos de política para la inclusión y la equidad en educación. Educación para todas las personas sin excepción. MEN.
- Monsalve, J., & Múnera, L. (2020). Prácticas pedagógicas de atención a la diversidad en la educación infantil [Tesis de maestría, Tecnológico de Antioquia]. Repositorio Tecnológico de Antioquia. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/1168
- Núñez, E., & Cruz, M. (2023). Contribuciones del diseño universal para el aprendizaje a la implementación de un currículo accesible para estudiantes con y sin discapacidad intelectual. Revista Brasileira de Educação, 27. https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270126 DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270126
- Pastor, C. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje. Un modelo didáctico para proporcionar oportunidades de aprender a todos los estudiantes. Padres y Maestros, (374), 21-27. https://doi.org/10.14422/pym.i374.y2018.003 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i374.y2018.003
- Pastor, C., Sánchez, J., & Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. Proyecto DUALETIC. https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf
- Pérez, I., & Rodríguez, N. (2016). Diseño Universal para el Aprendizaje: análisis de las prácticas de enseñanza para la optimización de las opciones de aprendizaje [Tesis de pregrado, Universidad de Antioquia]. Repositorio Universidad de Antioquia.https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/6988?mode=full
- Posada, L. (2021). De “necesidades educativas especiales” a “diseño universal para el aprendizaje”: un recorrido cronológico por las políticas de educación inclusiva en Colombia. Jurídicas, 18(2), 161-182. DOI: 10.17151/jurid.2021.18.2.10 DOI: https://doi.org/10.17151/jurid.2021.18.2.10
- Quintero, L. (2020). Educación inclusiva: tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, (24), e11423. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11423 DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11423
- Ramis, M. (2015). Pluralidad e igualdad en las comunidades de aprendizaje. Intangible Capital, 11(3), 293-315. http://hdl.handle.net/2117/80197
- Restrepo, N. (2018). Diseño universal en la educación infantil. Reflexiones frente a su implementación e implicación para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Senderos Pedagógicos, 9(9), 39-56. https://doi.org/10.53995/sp.v9i9.956 DOI: https://doi.org/10.53995/sp.v9i9.956
- Restrepo, N. (2020). Trayectorias en la construcción del conocimiento referente a las infancias y a la educación infantil. Sello Editorial Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria.https://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/tda/20210707044719/trayectorias-construccion.pdf DOI: https://doi.org/10.53995/9789588628578
- Runge, A. (2018). El campo disciplinar y profesional de la pedagogía en Colombia. Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.
- Sala, I., Amat, C., Mumbardó, C., & Adam, A. (2022). Más allá de las pautas DUA: el rol de la filosofía de enseñanza en la implementación del Diseño Universal para el Aprendizaje. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 16(2), 33-51. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782022000200033 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200033
- Sánchez, S., & Duk, C. (2022). La importancia del entorno. Diseño Universal para el Aprendizaje Contextualizado. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 16(2), 21-31. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782022000200021 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200021
- Sánchez, V., & López, M. (2020). Comprendiendo el Diseño Universal desde el paradigma de apoyos: DUA como un sistema de apoyos para el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 143-160. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100143 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000100143
- Taylor, S., & Bogdán, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
- Tenecela, M., Herrera, D., Encalada, S., & Álvarez, J. (2020). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) como estrategia pedagógica en educación inicial. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 72-101. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.720 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.720
- Vain, P. (2012). El enfoque interpretativo en investigación educativa: algunas consideraciones teórico-metodológicas. Revista de Educación, 4(4), 37-45. https://n2t.net/ark:/13683/pFQd/uPs
- Villaescusa, M. (2017Accesibilidad emocional para el aprendizaje y la participación en la escuela inclusiva. En A. Caruana Vañó y N. Albaladejo-Blázquez (Coords.), Emociones en Secundaria. AEMO. Programa de alfabetización y gestión emocional (pp. 17-24). Valencia: Generalitat Valenciana, Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport