Principle of progressivity and non-reversibility in inclusive education for people with disabilities in Colombia
Abstract
This article presents a research project 1 focused on analyzing the principle of progressivity
and non-reversibility in inclusive education for people with disabilities in Colombia. Presented
as a reflective construction, this paper retakes the Decrees that have given support to the
implementation of this educational project, as well as the experience of 33 people with
disabilities who have gone through this education system and who are still high school students
in the city of Medellin. The study was oriented from a critical and analytical perspective
using documentary analysis and focus group techniques. The results obtained conclude that
the principle of progressivity and non-reversibility recognizes a political, conceptual, and
procedural progress that has transversed through the education system from early childhood
education to higher education. Results also show that the major obstacle lies in the availability
of resources for the continuity and sustainability of educational strategies required in inclusive
education.
Keywords
disability, inclusive education, progressivity and non-reversibility
References
- ANDI (2021). Más allá de la discapacidad: Una oportunidad de inclusión laboral. https://www.andi.com.co/Uploads/M%C3%A1s%20all%C3%A1%20de%20la%20Discapacidad,%20una%20oportunidad%20de%20inclusi%C3%B3n%20laboral.pdf
- Congreso de la República de Colombia (2013). Ley 1618. Por medio de la cual se establecen las disposiciones para garantizar el pleno ejercicio de los derechos de las personas con discapacidad. Bogotá D.C., Colombia. http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/2013/LEY%201618%20DEL%2027%20DE%20FEBRERO%20DE%202013.pdf
- Corte Constitucional de Colombia (2011). Sentencia C-115/17. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2017/C-115-17.htm
- Corte Constitucional de Colombia (2011). Sentencia C-228/11. https://www.corteconstitucional.gov.co/RELATORIA/2011/C-228-11.htm
- Correa, J., Suárez, J. (2021). Relaciones entre educación e inclusión. Revista Boletín Redipe, 10(18), 93-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8116628 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1387
- Manjarrés, D., Vélez, L. (2019). La educación de los sujetos con discapacidad tres procesos visibles en Colombia: educación especial, integración escolar y educación inclusiva. Revista Colombiana de Educación 1(78), 253-297. DOI: 10.17227/rce.num78-9902 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num78-9902
- Marchesi, A., Hernández, L. (2019). Cinco Dimensiones Claves para Avanzar en la Inclusión Educativa en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 45-56. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200045 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200045
- Ministerio de Educación de Colombia (2018). Índice de inclusión para educación superior (INES).
- https://www.saldarriagaconcha.org/wp-content/uploads/2019/01/articles-357277_recurso_1.pdf
- Ministerio de Educación Nacional. (2017). Guía para la implementación del decreto 1421 de 2017. Atención educativa a personas con discapacidad en el marco de la educación inclusiva. Anexo 2. https://especiales.colombiaaprende.edu.co/emociones-conexion-vital/pdf/L2_R1_Mod2_Guia_apoyo_Decreto_1421.pdf
- Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2013). Lineamientos Política de educación Superior inclusiva.
- https://www.dialogoeducacionsuperior.edu.co/1750/articles-327647_documento_tres.pdf
- Naciones Unidas (2016). Derechos Humanos. Manual para Parlamentarios N° 26. https://www.refworld.org.es/pdfid/5b72fb824.pdf
- Stinco J. (2019). El principio de progresividad en materia de derechos fundamentales. Ab-Revista de Abogacía, III (5), 49-62.
- https://publicaciones.unpaz.edu.ar/OJS/index.php/ab/article/view/539
- Red Colombiana de Instituciones de Educación Superior para la Discapacidad. (2020). Informe Discapacidad e inclusión social en Colombia- 2020.
- Restrepo, N. (2018). Diseño universal en la educación infantil. Reflexiones frente a su implementación e implicación para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Senderos Pedagógicos, (9), 52 -56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7887049 DOI: https://doi.org/10.53995/21458243.956
- Rodríguez, D. (2018). El discurso del desarrollo y la educación en lo contemporáneo: ¿es pertinente
- formar en ciencias? Praxis & Saber, 9(20), 167-189. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477257681008
- UNESCO (2020). Towards universal access to higher education: international trends. Paris: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://globaleducationforum.org/wp-content/uploads/2021/10/DOC-11-Towards-universal-access-to-higher-education-international-trends.pdf
- Washburn, S., Chaves, A. (2022). Prácticas educativas para la educación en derechos humanos en la formación docente. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 26(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.23 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.26-2.23