Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Relationship Between Critical Thinking and Study Readiness Strategies in University Students

Abstract

Critical thinking constitutes a frame of reference for human action, promoting knowledge, transformation and application of cognitive abilities in society. For their part, study readiness strategies integrate self-regulation of learning, allowing for increased skills and academic performance. The objective of this study was to analyse the relationship between critical thinking and study readiness strategies in 159 Psychology students from the University of Atacama, Chile. The methodology used was quantitative, correlational. The results indicate that the total score for critical thinking was at a medium level, while the study disposition strategies scale showed a frequency of sometimes in the use of the strategies. There was a significant positive correlation between these two variables, proving the study hypothesis at a higher level of critical thinking, greater use of study readiness strategies. Concluding that it is essential that there is intentionality for the development of strategies, programs and a critical environment that allows the development of critical thinking in universities.

Keywords

critical thinking, university education, university student, learning, strategies

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

Author Biography

Rodrigo Antonio Landabur Ayala

Nombre y apellido: Rodrigo Antonio Landabur Ayala

Resumen bibliográfico: Doctor en Psicología Universidad de Chile. Magíster en la Universidad Autónoma de Madrid. Docente universitario, investigador en psicología social y jurídica, Universidad de Atacama, Facultad de Humanidades y Educación, Departamento de Psicología.  Académico de Psicología Jurídica en diferentes universidades. 

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Atacama, Copayapu 485, Copiapó, Chile. Código postal: 1531772.

Teléfono: (+56) 52 2255463

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0002091037

Sonia Betancourth Zambrano

Nombre y apellido: Sonia Betancourth Zambrano

Filiación institucional Doctora en Psicología Escolar y Desarrollo Universidad Complutense de Madrid, Magister en Educación con énfasis en Docencia Universitaria de la Universidad Pedagogica Nacional. Psicóloga Universidad del Valle. Docente Universidad de Nariño (Colombia), Directora Grupo de Investigación Convivencia y Entornos Psicológicos CONEPSI, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología. Investigador Senior (IS) en Colciencias

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3013562676

e-mail: sbetan@gmail.com /soniabetancourthz@udenar.edu.co

Código ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1651-085X

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000935174

Yuranny Alejandra Tabares Díaz

Nombre y apellido: Yuranny Alejandra Tabares Díaz

Resumen bibliográfico: Maestrante en Promoción y Prevención en Salud Mental Universidad de Nariño. Psicóloga Universidad de Nariño. Docente Universidad de Nariño (Colombia), Coordinadora Semillero de Investigación del Programa de Psicología de la Universidad de Nariño, Investigadora Grupo de Investigación Convivencia y Entornos Psicológicos CONEPSI, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología.

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3178718835

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000070412

Erika Patricia Diaz Muñoz

Nombre y apellido: Erika Patricia Diaz Muñoz

Resumen bibliográfico: Magister en Procesos Psicológicos en Educación Universidad de Nariño. Psicóloga Universidad de Nariño. Docente Universidad de Nariño (Colombia), Coordinadora Maestría en Procesos Psicologicos en Educación, Investigadora Grupo de Investigación Convivencia y Entornos Psicológicos CONEPSI, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología.

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3177076212

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001683287

 

Narly Mayely Cuaspud Males

Nombre y apellido: Narly Mayely Cuaspud Males

Resumen bibliográfico: Egresada de Psicología Universidad de Nariño (Colombia), Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología.

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3185467360

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0002090392

Angie Stefanny Chaves Romero

Nombre y apellido: Angie Stefanny Chaves Romero

Resumen bibliográfico Egresada de Psicología Universidad de Nariño (Colombia), Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Departamento de Psicología.

Dirección postal completa (institucional): Universidad de Nariño Ciudad Universitaria Torobajo - Calle 18 Carrera. 50. Código Postal: 52001.

Teléfono: (+57) 3164223399

CvLAC: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0002090390


References

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.