Multi-methodological perspectives of science education research: a review based on paradigmatic dimensions
Abstract
The objective of this article was to analyze the contributions of research from multi methodological perspectives and paradigmatic dimensions that allow the sponsorship of synergistic and systemic studies in science education. Hence, a mixed research methodology with a non-experimental and simple descriptive cross-sectional design was proposed. This allowed for the implementation of a Systematic Literature Review (SLR) using epistemological studies and meta-analysis protocols according to PRISMA
in different international data sources between 2000-2020. The Overall Quality (OQ) of the online
search achieved a confidence index of 95% using a PRISMA checklist and a publication item assessment tool. The results obtained show an underreporting of multi-methodological research from ontological, epistemological, methodological, and technological paradigmatic dimensions. The twenty-two primary publications are mainly theoretical, meaning that they use methodologies that require more empirical
validation in order to be accepted. These results provide an important overview for future research in this field, making it possible to consolidate the construction of a substantive theory that makes explicit new forms of research in science education since, due to their complex nature, they generally do not find satisfactory answers from individual approaches.
Keywords
educational research, paradigmatic dimensions, science education, methodologies, paradigms, systematic review
Author Biography
Danny Lorduy
https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000097768
References
- Adúriz-Bravo, A. (2022). La Didáctica específica de las ciencias naturales y la construcción de la ciencia escolar. In J. Bernik, V. Baraldi, O. Lossio, & V. Luna (Eds.), Conversaciones entre la enseñanza y el campo didáctico (pp. 10–23). Ediciones UNL Ciencia y Tecnología.
- Aiello, M. (2004). Concepciones epistemológicas del docente y su incidencia en la enseñanza de las ciencias. Revista Colombiana de Educación, 47. https://doi.org/10.17227/01203916.5520 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5520
- Aldana, G. M. (2017). Complementariedad metodológica en la investigación social. Una propuesta de integración. Pedagogía y Saberes, 0(26), 51.56. https://doi.org/10.17227/01212494.26pys51.56 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.26pys51.56
- Amador-Rodríguez, R., & Adúriz-Bravo, A. (2021). ¿Qué naturaleza de la ciencia se presenta en los libros de química para la educación secundaria en América Latina? Ensenanza de Las Ciencias, 39(3), 11–31. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3272 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3272
- Bisquerra, R. (2019). Metodología de la investigación educativa (6 ed.). La Muralla, Madrid.
- Blanco, N., & Pirela, J. (2022). La complementariedad metodológica : Estrategia de integración de enfoques en la investigación social. Espacios Públicos, 18(45), 97–111. https://espaciospublicos.uaemex.mx/article/view/19296
- Contreras, N. (2020). Pensamiento sobre la formación ciudadana en estudiantes universitarios, dimensiones para la construcción de un cuestionario. Estudios Pedagogicos, 46(3), 73–91. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300073 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300073
- Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
- Cronenberg, S. (2020). Paradigm Parley: A Framework for the Dialectic Stance. Journal of Mixed Methods Research, 14(1), 26–46. https://doi.org/10.1177/1558689818777925 DOI: https://doi.org/10.1177/1558689818777925
- Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). The field of qualitative research. In Handbook of Qualitative Research (pp. 1–17). SAGE. https://ci.nii.ac.jp/naid/10019607065
- Feyerabend, P. (1986). Tratado contra el méttodo: Esquema de una teoría anarquista del conocimiento. Editorial Tecnos, S.A.
- Garduño, E. (2020). Rutas de aprendizaje en la inducción, ingreso y seguimiento de un proceso de formación. Revista Educación, 44(2), 35. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38859 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38859
- González-Felipe, M. E., Aguirre-Pérez, C., Toledano, R. M., Cézar, R. F., & Vázquez-Moliní, A. (2019). Diseño e implementación de una propuesta didáctica plurimetodológica para introducir el enlace químico en 3o Curso de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 18(1), 40–55.
- Guba, E., & Lincoln, Y. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences, revisited. The Sage handbook of qualitative research.
- Herrera, D. (2017). Fenomenología y Hermenéutica. Revista Folios, 17, 7. https://doi.org/10.17227/01234870.17folios7.18 DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.17folios7.18
- Hesse-Biber, S. (2012). Weaving a Multimethodology and Mixed Methods Praxis Into Randomized Control Trials to Enhance Credibility. Qualitative Inquiry, 18(10), 876–889. https://doi.org/10.1177/1077800412456964 DOI: https://doi.org/10.1177/1077800412456964
- Krippendorff, K., & Bock, M. A. (2009). The Content Analysis Reader. Sage Publications.
- Lengyel, Z. M. (2020). Círculo hermenéutico en comprensión: Sobre un vínculo original entre Hermenéutica y Lógica en el diálogo Heidegger–Gadamer. Andamios, Revista de Investigación Social, 17(43), 117–136. https://doi.org/10.29092/uacm.v17i43.767 DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v17i43.767
- Lim, W. Y., So, H. J., & Tan, S. C. (2010). eLearning 2.0 and new literacies: Are social practices lagging behind? Interactive Learning Environments, 18(3), 203–218. https://doi.org/10.1080/10494820.2010.500507 DOI: https://doi.org/10.1080/10494820.2010.500507
- Lorduy, D. J. (2020). Estudio del triplete químico en la enseñanza y el aprendizaje de la Química Orgánica contextualizada. In repositorio.unicordoba.edu.co. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/3528
- Lorduy, D. J., & Naranjo, C. P. (2020a). Percepciones de maestros y estudiantes sobre el uso del triplete químico en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Revista Científica, 39(3), 324–340. https://doi.org/10.14483/23448350.16427 DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.16427
- Lorduy, D. J., & Naranjo, C. P. (2020b). Tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación en ciencias. Praxis & Saber, 11(27), e11177. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n27.2020.11177 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n27.2020.11177
- Martí, J. (2003). Del pluralisme metodològic als múltiples usos de la tècnica: la integració metodològica en la investigació-acció Joel Martí. Ddd.Uab.Cat, 1–14.
- Martínez, V. L. (2013). Paradigmas de investigación. Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una visión desde la epistemología dialético crítca. In El proceso de investigación (pp. 1–11). https://doi.org/10.2307/j.ctvdf0m1v.6 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvdf0m1v.6
- Mertens, D. M. (2007). Transformative Paradigm: Mixed Methods and Social Justice. Journal of Mixed Methods Research, 1(3), 212–225. https://doi.org/10.1177/1558689807302811 DOI: https://doi.org/10.1177/1558689807302811
- Mirembe, D. P., Lubega, J. T., & Kibukamusoke, M. (2019a). Leveraging Social Media in Higher Education: A Case of Universities in Uganda. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 22(1), 70–84. https://doi.org/10.2478/eurodl-2019-0005 DOI: https://doi.org/10.2478/eurodl-2019-0005
- Moher, D., Shamseer, L., Clarke, M., Ghersi, D., Liberati, A., Petticrew, M., Shekelle, P., Stewart, L. A., Estarli, M., Barrera, E. S. A., Martínez-Rodríguez, R., Baladia, E., Agüero, S. D., Camacho, S., Buhring, K., Herrero-López, A., Gil-González, D. M., Altman, D. G., Booth, A., … Whitlock, E. (2016). Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (PRISMA-P) 2015 statement. Revista Espanola de Nutricion Humana y Dietetica, 20(2), 148–160. https://doi.org/10.1186/2046-4053-4-1 DOI: https://doi.org/10.1186/2046-4053-4-1
- Najmanovich, D. (2007). La complejidad: De los paradigmas a las figuras del pensar. In Emergence. Argentina, Universidad CAECE.
- Pinto, G., & Prolongo, M. L. (2018). Experiencias didácticas en el ámbito STEM: Investigación y Didáctica en Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas.
- Pole, K. (2009). Diseño de metodologías mixtas. Una revisión de las estrategias para combinar metodologías cuantitativas y cualitativas. Revista Renglones, 52(33), 37–42.
- Ricoy, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação : Revista Do Centro de Educação UFSM, 31(1), 11–22.
- Salazar, M. de L., & Sánchez, M. de L. (2018). Metodologías cualitativas desde los relatos de vida: un referente de análisis dialéctico entre los social e individual. Revista Cultura y Representaciones Sociales, 12(24), 391–415.
- Sandín, M. P. (2006). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. Editorial Mcgraw Hill. México DF.
- Schoonenboom, J. (2018). Designing Mixed Methods Research by Mixing and Merging Methodologies: A 13-Step Model. American Behavioral Scientist, 62(7), 998–1015. https://doi.org/10.1177/0002764218772674 DOI: https://doi.org/10.1177/0002764218772674
- Shamseer, L., Moher, D., Clarke, M., Ghersi, D., Liberati, A., Petticrew, M., Shekelle, P., Stewart, L. A., Altman, D. G., Booth, A., Chan, A. W., Chang, S., Clifford, T., Dickersin, K., Egger, M., Gøtzsche, P. C., Grimshaw, J. M., Groves, T., Helfand, M., … Whitlock, E. (2015). Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (prisma-p) 2015: Elaboration and explanation. In BMJ (Online) (Vol. 349). BMJ Publishing Group. https://doi.org/10.1136/bmj.g7647 DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.g7647
- Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411 DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
- Soriano, A. M. (2015). Diseño y validación de instrumentos de medición. Diá-Logos, 14, 19–42. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/ dialogos.v0i14.2202 DOI: https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i14.2202
- Taber, K. S. (2018). The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Education, 48(6), 1273–1296. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2
- Thomas, W., & Znaniecki, F. (2006). El campesino polaco en Europa y América (2 Ed.). Centro de Investigaciones Sociológicas y Boletín Oficial del Estado, Edición de Juan Zarco. Madrid.
- Valdmann, A., Holbrook, J., & Rannikmäe, M. (2020). Defining teacher ownership: A science education case study to determine categories of teacher ownership. Journal of Baltic Science Education, 19(4), 657–674. https://doi.org/10.33225/jbse/20.19.659 DOI: https://doi.org/10.33225/jbse/20.19.659
- Valencia, I. J., & Correa, C. D. (2018). El mundo integral y complejo del sujeto de la educación. Alteridad, 13(2), 228–238. https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.06 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.06
- Vasilachis De Gialdino, I. (2009). Los fundamentos ontológicos y epistemológicos de la investigación cualitativa. In Qualitative Social Research (Vol. 10, No. 2).
- Winne, P. H. (2019). Paradigmatic Dimensions of Instrumentation and Analytic Methods in Research on Self-Regulated Learning. In Computers in Human Behavior (Vol. 96, pp. 285–289). Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.026 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.026