Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The teacher´s influence and its voice: Narratives on cultural understanding and power dynamics

Abstract

This article outlines some aspects of interest contained in the doctoral research “Cultural Processes and Configuration of Subjectivities of Teachers at a Colombian University between 1970 and 2017”. The study was situated within the field of cultural studies, employing a biographical narrative approach as its framework. The study addresses the configuration of the subjectivities of twelve participating teachers, whose data was analyzed according to these three categories: Cultural Processes, Subjectivities, and Hegemony. These categories allow for a better understanding of the teachers’ experiences, feelings, tensions, struggles, relationships, and resistance to power and change. The study highlights the value of recognition and self-identity for these teachers since they are not only seen as educators but also as trainers who play a crucial role in molding individuals who will contribute meaningfully to society. Furthermore, the article discusses the teacher’s voice, their self-perception, their environment, and their emotions towards institutional, social, and cultural dynamics.

Keywords

research , cultural studies, teachers, emotions, storytelling

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Aguirre, J. & Porta, L. (2020). El Programa Nacional de Formación Docente (1999-2001) desde una investigación biográfico-narrativa. Ciencia, Docencia y Tecnología, 31(60), https://doi.org/10.33255/3160/584 DOI: https://doi.org/10.33255/3160/584
  2. Arfuch, L. (2007). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Fondo de Cultura Económica.
  3. Castro de la Rosa, L., (2021). El enfoque intercultural del docente universitario. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, 6(11), 126-149. https://doi.org/10.35600/0000 DOI: https://doi.org/10.35600/25008870.2021.11.0182
  4. Cea, N. (2018). Responsabilidad social universitaria: el papel de los medios de comunicación y sus stakeholders. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(16), 95-105. https:// doi.org/10.17163/ret.n16.2018.07 DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n16.2018.07
  5. Cencia, O., Carreño, M., Eche, P., Barrantes, G. & Cárdenas, G. (2021). Estrategias docentes de profesores universitarios en tiempos de Covid-19. Horizonte de la Ciencia, 11(21), 347-360. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.916 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.916
  6. Cristancho, J. (2012). Los conceptos sujeto y subjetivación política. Propedéutica para una reflexión. https://doi.org/10.13140/2.1.1342.6560
  7. Cristancho, J. (2018). Tigres de papel, recuerdos de película. Memoria, oposición y subjetivación política en el cine argentino y colombiano. La Carreta editores.
  8. Cristancho, J. (2019). Herederos y herederas del (pos)conflicto armado: subjetivación política y regímenes audiovisuales en tres documentales colombianos, Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 14(2), pp. 147 - 167. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae14-2.hyhd DOI: https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae14-2.hyhd
  9. Cristancho, J. (2021). La categoría hegemonía: Aportes conceptuales para el estudio de las relaciones de poder. Revista Izquierdas, 50: 1-20, 2021. http://www.izquierdas.cl/images/pdf/2021/n50/art35.pdf
  10. Cristancho, J. (2022). Visibilidad de lo indígena: Regímenes audiovisuales de la indianidad en la Latinoamérica contemporánea. Diálogo andino, (69), 174-184. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812022000300174 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000300174
  11. Ferrarotti, F. (2007). Las historias de vida como método. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, Mayo-Agosto, 15-40. Recuperado en http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=10504402
  12. Fukuhara, M. (2022). Apuntes sobre bienestar, motivación y satisfacción laboral del docente universitario. Revista Estomatológica Herediana, 32(4), .435-439. https://doi.org/10.20453/reh.v32i4.4385 DOI: https://doi.org/10.20453/reh.v32i4.4385
  13. García-Canclini, N. (1990). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. https://span590.files.wordpress.com/2011/03/canclini.pdf
  14. González, F. (2013). La subjetividad en una perspectiva cultural histórica: avanzando sobre un legado inconcluso [Artículo de reflexión]. CS No. 11, 19–42, enero–junio 2013. https://doi.org/10.18046/recs.i11.1565. DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i11.1565
  15. Gramsci, A. (1967). La Formación de los intelectuales. https://proletarios.org/books/Gramsci-La_formacion_de_los_intelectuales.pdf
  16. Gramsci, A. (1980). Notas sobre Maquiavelo, sobre política y sobre el estado moderno. Ediciones Nueva Visión. https://mercaba.org/SANLUIS/Filosofia/autores/Contempor%C3%A1nea/Gramsci/Notas%20sobre%20Maquiavelo,%20sobre%20la%20pol%C3%ADtica%20y%20sobre%20el%20Estado%20moderno.pdf?fbclid=IwAR3HtsuMeYEF47PksvEF_iITqQAc08izAmj4vvmUFfxd5QrwoVGRHj4L_Q8
  17. Hall, S. (2010). Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en estudios culturales (Eduardo Restrepo, Catherine Walsh y Víctor Vich, editores). https://repositorio.iep.org.pe/bitstream/handle/IEP/1224/Hall_Sin%20garantias.pdf?sequence=3&isAllowed=y
  18. Hoggart, R. (2017). The uses of literacy. https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.463228/page/n5/mode/2up
  19. Lopes, A. (2011). Las historias de vida en la formación docente: orígenes y niveles de la construcción de identidad de los profesores. En Hernández, F., Sancho, J. & Rivas, J. (coordinadores). Historias de vida en educación. Biografías en contexto. Esbrina. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/15323/7/Historias%20de%20vida%20en%20Educaci%C3%B3n.%20Biografias%20en%20contexto.pdf
  20. Lozano, M. (2012). El fin de la ciencia [Ebook]. https://tweet.monster/books/es/xyz/18/El-fin-de-la-ciencia-Manuel-Lozano-Leyva.pdf
  21. Comisión académica de la MANPUP. (2021). Eje: Nuevos sentidos de la educación pública superior en Colombia – Mesa Amplia de Profesoras y Profesores de Universidades Públicas. https://manpup-colombia.org/eje-nuevos-sentidos-de-la-educacion-publica-superior-en-colombia/
  22. Martín-Barbero, J. (2003). De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Convenio Andrés Bello.
  23. Martínez, G. (2022). la biografía narrativa, el maestro y su contexto. Panorama, 16(31). https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i2%20(31).3512
  24. Mitjáns, A. (2008). Subjetividad, complejidad y educación. Psicología para América Latina, (13). http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2008000200007&lng=pt&tlng=es
  25. Muñoz, H. (2019). Universidad pública: poder, relaciones y prácticas políticas. Perfiles educativos, 41 (165), 165-184. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59065 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59065
  26. Navarro, M. (2014). Procesos de identificación de estudiantes de origen rural en la universidad pública de Cochabamba, en el contexto descolonización del estado plurinacional boliviano. En Stuart Hall. Desde el sur: Legados y apropiaciones (Eduardo Restrepo, Coord.). CLACSO.
  27. Passeggi, M. (2020). Reflexividad narrativa: “vida, experiencia vivida y ciência”. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (3), 91-109. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9504 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9504
  28. Porta, L. (2021). Investigación Narrativa y Biográfico-Narrativa en Educación Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(31), 335-339. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB31-305
  29. Restrepo, E. [Canal Universidad Católica de Pereira]. (2017, febrero, 14). Conferencia: Stuart Hall y los Estudios Culturales [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=RmAhd4mgnNE&t=614s&index=7&list=PLq1g_hfydBnJZaJEdfAWrID1T2fzh7jtw
  30. Ricoeur, P. (2006). La vida un relato en busca de narrador. Revista Ágora, papeles de filosofía, 25(2), 9-22.
  31. Suárez, D. (2023). Narrativas autobiográficas, pedagogía y territorio: cartografías de experiencia escolar. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(2), 1–16. https://doi.org/10.48162/rev.36.077 DOI: https://doi.org/10.48162/rev.36.077
  32. Valerio, M. (2005). Estructuralismo y subjetividad en la obra de Paul Ricoeur: ¿Un diálogo posible? [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://docta.ucm.es/rest/api/core/bitstreams/dc0ca9e1-c1b7-42ca-b7cf-2251546bc000/content
  33. Van Dijk, T. (1999). El Análisis Crítico del Discurso. En: Anthropos (Barcelona), 186, septiembre-octubre 1999, pp. 23-36. http://www.discursos.org/oldarticles/El%20an%E1lisis%20cr%EDtico%20del%20discurso.pdf
  34. Williams, R. (2000). Marxismo y literatura. Barcelona: Península

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.