Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedagogical Practice. From Reflection to Critical Thinking

Abstract

The reflection on pedagogical practice has confirmed to be the path for the deconstruction of the knowledge and work of the teacher. Consequently, from there new epistemic elaborations are expected around this pedagogical, didactic and disciplinary knowledge. Likewise, it is established as a route from which the critical thinking of teachers can be configured, given the constitutive elements derived from reflection and that are associated with this field of knowledge. Taking this into account, the research aimed to analyse how reflection on the pedagogical practice of teachers in training and in practice enables the configuration of their critical thinking. The above from a hermeneutic paradigm, with a qualitative approach, supported by critical ethnography. The results show the coexistence of various conceptual interpretations of critical thinking; the importance of improving the processes of reflection on pedagogical practice so that it is rigorous and critical; and review the curricular commitments of teacher training to enable the configuration of critical thinking for the transformation of practice.

Keywords

pedagogical practice, critical thinking, teachers training

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Al-Hashim, A. (2019). Critical thinking and reflective practice in the science education practicum in Kuwait. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(6), 85-96. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27962177010
  2. Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en la educación. Paidós.
  3. Bolívar, R. (2019). Investigar la práctica pedagógica en la formación inicial de maestros. Pedagogía y Saberes, (51), 9-22. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/2881
  4. Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. Teoría y práctica. Fondo de Cultura Económica.
  5. Boron, A. (2006). Las ciencias sociales en la era neoliberal: entre la academia y el pensamiento crítico. Tareas, 122, 1-14. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/panama/cela/tareas/tar122/03boron.p
  6. Coronado, J., Builes, Y., Obando, N. (2021). Práctica pedagógica para el fortalecimiento del saber disciplinar, pedagógico y académico de los docentes en formación en biología. Actualidades Pedagógicas, 1(76), 2 -14.
  7. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss76.5
  8. Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Paidós
  9. Díaz, C., Ossa, C., Palma, M., Lagos, N., Boudon, J. (2019). El concepto de pensamiento crítico según estudiantes chilenos de pedagogía. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 26(1), 267-288.
  10. https://sophia.ups.edu.ec/index.php/sophia/article/view/27.2019.09
  11. Diker, G., Terigi, F. (1997). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Paidós.
  12. Domingo, A., Gómez, V. (2014). La práctica reflexiva. Bases, modelos e instrumentos. Ediciones Narcea.
  13. Domingo, A. (2021). La práctica reflexiva un modelo transformador de la praxis docente. Revista del Instituto de Estudios en Educación y del Instituto de Idiomas Universidad del Norte, (34), 1-21.
  14. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-94442021000100003
  15. Echearraza, I., Ortiz, I., Zelaieta, E., Zulaika L. (2019). Juego de rol para el desarrollo del pensamiento crítico en la formación inicial del profesorado. Revista Complutense de Educación, 30(3), 729-745. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/58884
  16. Ennis, R. (1991). Critical Thinking: A streamlined conception. Teaching Philosophy, 14(1), 5-24.
  17. Facione, P. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Research Findings and Recommendations, 315, 1-112. https://eric.ed.gov/?id=ED315423
  18. Fals, O. (2009). Una sociología sentipensante para América Latina. CLACSO. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/coedicion/fborda/fborda.pdf
  19. Flick, U. (2015). Designing qualitative research. Ediciones Morata.
  20. Freire, P. (1976). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
  21. Grondin, J. (2008). ¿Qué es la hermenéutica?. Herder.
  22. Guba, E., Lincoln, Y. (1998). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En N. Denzin, Y. Lincoln (Eds.), Manual de estudios cualitativos (113-145).
  23. http://www.hugoperezidiart.com.ar/sigloXXI-cl2012/guba-lincoln-1998.pdf
  24. Hinkelammert, F. (2007). Pensamiento crítico y crítica de la razón mítica. Pasos, 2(130), 43-48. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Costa_Rica/dei/20120706111924/pensamiento.pdf
  25. Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Ediciones de la Torre.
  26. Madrid, J. (2023). Comprensiones docentes del pensamiento crítico en contextos educativos rurales del municipio de
  27. Urrao (Antioquia). Actualidades Pedagógicas, 1(80), 1-26. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1784&context=ap
  28. Martínez, M., Guachetá, E. (2020). Crítica y pensar crítico. Nociones y devenires. Educar para la emancipación. Hacia una praxis crítica desde el sur (65- 95). CLACSO
  29. McPeck, J. (2a ed.). (2017). Critical thinking and Education. Routledge.
  30. Merellano, E., Almorcid, A. y Muñoz, M. (2019). Resignificando el saber pedagógico: una mirada desde la práctica docente. Educ. Pesqui, (45), 1-18. https://www.scielo.br/j/ep/a/8CSPqDThDVjLmf9nZGhwNZt/abstract/?lang=es
  31. Ministerio de Educación Nacional. (2013). Sistema Colombiano de Formación de Educadores y Lineamientos de Política. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-345485_anexo1.pdf
  32. Moreno, M., Azcárate, C. (2003). Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las ciencias, 21 (2), 265-280. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=633380
  33. Paul, R., Elder, L. (2003). Mini-guía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Fundación de Pensamiento Crítico.
  34. Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, 14(3), 503-523. https://programa4x4-cchsur.com/wp-content/uploads/2016/11/La-formacion-de-los-docentes-en-el-siglo-XXI_Perrenoud.pdf
  35. Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Editorial Graó.
  36. Sáez, M., Cortés, A. (2019). ¿Cómo evaluar la reflexión sobre la práctica docente? Un ejemplo en la formación inicial de profesorado de biología y geología. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, (37), 127-146. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/14797
  37. Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.
  38. Tardif, M. (2014). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea, S.A. Ediciones
  39. Thomas, J. (2003). Musings on critical ethnography, meanings, and symbolic violence. Expressions of Ethnography, 45-54. https://www.researchgate.net/publication/290949153_Musings_on_critical_ethnography_meanings_and_symbolic_violence
  40. Torres, M., Yepes, D. (2020). La reflexión de la práctica docente. Revista de ciencias sociales y humanidades Chaquiñan, (10), 87 -101. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5717/571763429006/571763429006.pdf
  41. Van, Max. (1977). Linking Ways of Knowing with Ways of Being Practica. Curriculum Inquiry, 6, (3), 205-228. https://www.jstor.org/stable/1179579
  42. Zabalza, M. (2003). Currículum universitario innovador. ¿Nuevos planes de estudio en moldes y costumbre viejas? [Conferencia]. III Jornada de Formación de coordinadores, Universidad Politécnica de Valencia, España. http://www.upv.es/europa/doc/Articulo%20Zabalza.pdf
  43. Zemelman, H. (2011). Configuraciones críticas. Pensar epistémico sobre la realidad. Siglo Veintiuno.
  44. Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia. La historicidad de la pedagogía. La enseñanza, un objeto de saber. Siglo

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.