Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A look at the radio show “ondas” in san andres island: pedagogical and social contributions

Abstract

The present paper reports the evaluation of the social and the pedagogical impact of the radio show “Ondas” in San Andres Island, which promotes a culture of science, technology, and innovation in children, teenagers, and youth. This evaluation was conducted in 2011 by a fieldwork in seven educational institutions of the island, where through three lines of analysis (coverage, educational and social) the process results are presented. The first line of analysis focuses on the characteristics of the actors linked to the radio show, the second and third lines present the findings and reflections on the contributions of “Ondas” in terms of learning, actors’ participation, and linking family and community to the process. In the same way recommendations to strengthen the radio show in the department are offered.

Keywords

Pedagogical strategy, “Ondas”, research, scientific culture.

PDF (Español)

References

  • COLCIENCIAS (2005). Ni-os, ni-as y jóvenes investigan. Lineamientos pedagógicos del Programa Ondas. Colombia: Colciencias
  • COLCIENCIAS (2009a). 'Caja de herramientas para maestros'. Ondas: Cuadernos No. 1. La pregunta como punto de partida y estrategia pedagógica. Colombia: Edeco.
  • COLCIENCIAS. (2009b). 'Caja de herramientas para maestros' Ondas: Cuadernos No. 2. El lugar de maestros y maestras en Ondas. Colombia: Edeco.
  • COLCIENCIAS (2011). La investigación como estrategia pedagógica. Recuperado en 2011 de http://www.colciencias.gov.co/wiki_ondas/la-investigaci-n-como-estrategia-pedag-gica-iep
  • Dabas, E. (2001). Redes de Redes: Las prácticas de la intervención en redes sociales. Argentina: Paidós.
  • Dabas, E. (2006). Viviendo Redes. Argentina: Ediciones CICCUS.
  • González, E. & Duque, F. (1990). 'La Elección de Juntas Administradoras Locales de Cali'. Revista Foro. [12, 77-88].
  • Huertas, J. A. (1997). Motivación, querer aprender. Argentina: Aique Grupo Editores S.A.
  • Monroy, B. & Buitrago, J. (2003). Vida cotidiana, cultura y valores en educación. Colombia: Universidad Externado de Colombia.
  • Niño, J. A. & Castañeda, A. E. (2010). Redes conversacionales entre familias y escuelas. Colombia: Magisterio Editores.
  • Rodríguez, E. & Larios, B. (2006). Teorías del aprendizaje. Colombia: Magisterio Editores.
  • SOTOLONGO, P. & DELGADO, C. (2006). La revolución cotidiana del saber y la complejidad Social. Argentina: CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/campus/soto/soto.html
  • Spence, S. (1995). Introducción a la Sociología de la educación. México: Limusa Noriega Editores.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.