Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Reflections on the assessment of graphic design teaching in the university

Abstract

The article aims at reflecting on the assessment practice. Therefore, it deals with an experience with students of the University of Boyaca Graphic Design program, in which their perception on assessment is explored. It is paramount to think of an assessment culture aiming at a true quality education articulated to innovation in pedagogical practices. It is of first importance to leave aside those measurements that do not account for cognitive processes developed by every person on the basis of his/her own learning experience. This research found out that in the case of Graphic Design, assessment is subjective, since teachers are given all the power to argue from their own interpretation of a visual reality which may differ from the perception and meaning every person gives to it. Then, positions by some teachers of the program about this topic are presented. Finally, the article states some conclusions arising from that reflection.

Keywords

assessment, learning, measurement, education, pedagogical practice

PDF (Español) HTML (Español)

References

  • Batista, E. (1989). Escuela y promoción escolar. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
  • Brown, S. & Glasner, A. (2003). Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.
  • Camilloni, A.; Celman, C.; Litwin, E. & Palou De Mate, C. (1998). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Barcelona: Paidós.
  • Castillo, S. (2003). Compromisos de la Evaluación educativa. New Jersey: Prentice Hall.
  • Collazos, C.; Ochoa, S. & Mendoza, J. (2007). 'La evaluación colaborativa como mecanismo de mejora en los procesos de evaluación del aprendizaje en el aula de clase'. Revista Ingeniería e Investigación [27, 2, 72-76]. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
  • DE ALVA, A.; DÍAZ, A. & VIVIESCA, M. (1984). 'Evaluación análisis de una noción'. Revista mexicana de sociología [XLVI, XLVI, 1]. Instituto de Investigación social, UNAM.
  • https://doi.org/10.2307/3540297
  • Díaz, A. (1997). 'Tesis para una teoría de la evaluación y sus derivaciones en la docencia'. Didáctica y currículo. Barcelona: Paidós.
  • Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Litwin, E. (1998). 'La evaluación: campo de controversias y paradojas'. CAMILLONI, A. et ál. La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Barcelona: Paidós.
  • PEÑA DE LA MORA, E. (s.f.) Crítica a la Fundamentación epistemológica de la medición del aprendizaje escolar.
  • Puentes, Y. (2005). Organizaciones escolares Inteligentes. Gestión de entornos educativos de calidad. Bogotá: Gestión Magisterio.
  • Scriven, M. (1967). 'The methodology of evaluation'. Perspectives on Curriculum, Evaluation. Chicago.
  • Tamayo, A. (2010). 'Epistemología, currículo y evaluación (una relación por reconstruir)'. Praxis & Saber [1, 1].
  • Torres, G. (1996). Aspectos a tener en cuenta en la planeación y desarrollo de acciones evaluativas. Lectura N°. 10. Santafé de Bogotá
  • TORRES, G. (1999). 'Otra evaluación, otra educación'. Revista Docencia Universitaria. [1, 2, 3-14]. Universidad Industrial de Santander: CEDEDUIS.
  • WHITMORE, J. (2003). Coaching. El método para mejorar el rendimiento de las personas. Espa-a: Paidós.
  • Tyler, R. (1949). Principios Básicos de Currículo y Evaluación. Impresión Universidad de Chicago.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.