Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Popular education, alternative pedagogies, and systematization of exp eriences. history and horizons

Abstract

In order to think the field of popular education, this article aims to recover some of the historical and conceptual references developed in the program “Pedagogical alternatives and planning education in Latin America” (Known by its Spanish acronym, APPEAL). Likewise, it is analyzed the potential that allows the systematization of in-process and no-documented experiences, as well as the study of the experiences already collected, since they reflect somehow the problem, its dimensions and alternative trends in a particular region, and point out possible challenges and limitations in pedagogical action and transformation. This work is organized in three main sections to develop the following topics: an approaching to the term popular education, the importance of the pedagogical experiences’ systematization and debates on this subject, and new horizons to keep thinking the field of popular education up. In each section different levels of analysis are discussed to place the historical formation of the popular education concept, the production of alternative pedagogical experiences, its systematization and the implications for thinking its current reconfiguration and emergency in Latin America, particularly.

Keywords

popular education, pedagogical alternatives, systematization of pedagogical experiences, Latin America, subjects of education.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  • Bralich, J. (1994). Educación popular. Historia y conceptualización. Montevideo: EPPAL.
  • Cadena, B. (2013). Alternativas Pedagógicas y Prospectiva Educativa en América Latina (APPeAL). Contribuciones para el estudio y sistematización de experiencias pedagógicas alternativas. [Tesis de Licenciatura en Pedagogía]. México: UNAM - Facultad de Filosofía y Letras.
  • CELADEC (1980). Educación popular: fundamentos teóricos y peculiaridades de la educación popular en América Latina. Lima: CELADEC.COOPERATIVA CENTRO DE ESTUDIOS PARA LA EDUCACIÓN
  • POPULAR (2010). La Sistematización de Experiencias: un método para impulsar procesos emancipadores. Caracas: Fundación editorial el perro y la rana.
  • Corenstein, M.; Flores, B.; López, B.; Magaña, Z; Ortiz, L. & Zuñiga, N. (2013). 'Sistematización de experiencias pedagógicas alternativas en México (1980-2010)'. GÓMEZ-SOLLANO, M. & CORENSTEIN, M. [coords.] (2013). Reconfiguración de lo educativo en América Latina. Experiencias pedagógicas alternativas. México: DGAPA - Facultad de Filosofía y Letras - UNAM. [Colección Seminarios]. [391-425].
  • De Pedro, A. (2006). 'Pedro Rodríguez de Campomanes y el discurso sobre la educación popular'. Cuadernos dieciochistas. Salamanca: Universidad de Salamanca. [(7)197-217].
  • GARCÍA-HIUDOBRO, J. (1988). Intento de definición de educación popular. Santiago de Chile: CIDE.
  • Gajardo, M. [comp.] (1985). Teoría y práctica de la educación popular. Michoacán: CREFAL - Prede - OEA - IDRC.
  • Gadotti, M. & Torres, C. A. (1993). Educación popular. Crisis y perspectivas. Buenos Aires: Mi-o y Dávila.
  • Gómez, M. & Puiggrós, A. (1986). La educación popular en América Latina [ 2 vols.] México: SEP - El Caballito.
  • GÓMEZ, M.; HAMUI, L. & CORENSTEIN, M. (2013). 'Huellas, recortes y nociones ordenadoras'.
  • GÓMEZ-SOLLANO M. & CORENSTEIN, M. [coords.] Reconfiguración de lo educativo en América Latina. Experiencias pedagógicas alternativas. México: DGAPA/Facultad de Filosofía y Letras-UNAM. [Colección Seminarios] [33-65].
  • Gómez, M. & Corenstein, M. [coords.] (2013). Reconfiguración de lo educativo en América Latina. Experiencias pedagógicas alternativas. México: DGAPA - Facultad de Filosofía y Letras - UNAM. [Colección Seminarios].
  • Pineau, P. (1994). 'El concepto de educación popular: un rastreo histórico comparativo en Argentina'. Revista de Educación. Buenos Aires. [(305) 257-278].
  • Puiggrós, A. (1983). 'Discusiones y tendencia en la educación popular'. Nueva Antropología. Revisa de Ciencias Sociales. Educación popular en América Latina. México: UAM - CONACYT - INI - SEP - CIIS. [VI (21) 16-21].
  • Puiggrós, A. (2005). De Simón Rodríguez a Paulo Freire, Educación para la integración iberoamericana. Colombia: Convenio Andrés Bello

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.