Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Virtual educational ethnography and teacher training

Abstract

The paper presents and analyzes a proposal for using virtual educational ethnography in the research of educational phenomena supported by TIC (Information and Communication Technology). The purpose is to describe the methodological strategy for developing the virtual educational ethnography, and assessing its appropriateness in teacher training proceses. The document describes the methodological process, in which participant observation and in depth interview are highlighted; as well as the hermeneutical analysis for unraveling the relationships network and terminology of the phenomena analysed, based on a case study. Subsequently, the article develops a reflection on the importance of this type of educational research in teacher education, with the goal of looking in depth into educational scenarios supported by cyberspace; given that these are the new contexts for creating meaning and giving sense to educational practices as social and cultural ones. Finally, it suggests that the virtual educational ethnography can provide new meaning to pedagogical processes and teacher education programs; in making them, in turn, more in tune with new forms of social and educational life.

Keywords

cyberspace, virtual educational ethnography, teacher education, hermeneutics, educational research.

PDF (Español) Xml (Español) EPUB (Español)

Author Biography

Martha Cecilia Gutiérrez Giraldo

Postdoctorado Universidad De Barcelona Doctorado en Ciencias Pedagógicas Universidad De La Habana Maestría/Magister Universidad San Buenaventura Bogotá Maestría En Educación de Adultos Pregrado/Universitario Universidad De Manizales - Umanizales

Nubia Agudelo Cely

Doctorado Universidad Del Cauca - Unicauca Ciencias de La Educación Área Currículo Maestría/Magister Universidad Pedagógica Nacional - U.P.N. Educación con énfasis en docencia universitaria Especialización Universidad Pedagógica Y Tecnológica De Colombia - UPTC Pregrado/Universitario Universidad Pedagógica Y Tecnológica De Colombia

Edgar Orlando Caro

Doctor en Ciencias de la Educación
Universidad Pedagógica y Tecnológica
de Colombia


References

  • Apple, M. (1983). Ideology and practice in schooling. Philadelphia: Temple University Press.
  • Arendt, H. (2005). La condición humana. Barcelona, Espa-a: Paidós Ibérica.
  • Barberá, E. (2008). Aprender e-learning. Barcelona: Paidós.
  • Caro, E. O. (2014). La formación de sujetos sociales en ambientes virtuales de aprendizaje. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (Tesis doctoral)
  • Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
  • Cole, M. (1977). Relación de los procesos cognoscitivos con la cultura. México: Limusa.
  • Coll, C., y Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Madrid: Morata.
  • Denzin, K. (1997). Interpretive Ethnography: Ethnographic Practices for the 21st Century. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • https://doi.org/10.4135/9781452243672
  • Drucker, P. (1992). The New Society of Organizations. Harvard Business Review, Sept.-Oct., pp. 95-104.
  • Engel, A. (2008). Construcción del conocimiento en entornos virtuales de ense-anza y aprendizaje. Barcelona: Universidad de Barcelona.
  • Fernández, S. N. & Cheang Chao G. P. (2013). Investigación etnográfica virtual, competencia necesaria en la práctica cotidiana del e-profesor, tutor y asesor a distancia. México. Educación abierta y a distancia:
  • Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Flick, U. (2015). El dise-o de la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Garrido, A. (2003). El aprendizaje como identidad de participación en la práctica de una comunidad virtual. Barcelona. Universidad Oberta de Catalu-a. Disponible en: http://www.uoc.edu/in3/dt/20088/index.html.
  • Garrison, D., & Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI. Barcelona: Octaedro.
  • Goetz, J., & LeCompte, M. (1988). Etnografía y dise-o en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Editorial Norma.
  • Gutiérrez, M., & Buitrago, O. (2009). La formación docente en las prácticas educativas. Una propuesta basada en la investigación. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
  • Gutiérrez, M; Pámies, J; Restrepo, G. & Gil H. (2014). Educación y TIC incluyentes. Un acercamiento a la ense-anza y el aprendizaje escolar desde capacidades diferenciadas. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
  • Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa. Volumen II. Madrid: Taurus.
  • Hammersley, M., & Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
  • Henry, J. (1963). Culture against man. New York: Random House. Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Barcelona: Universidad Oberta de Catalu-a.
  • Mach in, S., McNally, S., Silva, O. (2006). New Technology in Schools: ¿Is Therea Payoff? IZA Discussion Paper No. 2234. July 2006.
  • Malinowski, B. (1975). La vida sexual de los salvajes. Madrid: Morata.
  • Masón, B. (2001). Issues in virtual ethnography [En línea]. Disponible en: http://www.ucs.mun.ca/~bmason/pubs/lime99.pdf.
  • Mead, M. (1976). Mis amigos jóvenes. Barcelona: Sagitario.
  • Mesa, A. (2012). Ludología híbrida, heterogeneidad en los eventos juveniles cotidianos mediados por videojuegos. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/107899
  • Nava, A. (2009). Los procesos interactivos como medios de formación de profesores de matemáticas en un ambiente virtual. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de http://ddd.uab.cat/pub/tesis/2009/tdx-1222110-175012/anc1de1.pdf
  • Nussba um. M. (2012). Crear Capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Espa-a: Paidós.
  • Oecd (2008). New millennium learners: a project in progress optimising learning: implications of learning sciences research. París: OECD.
  • Pardo, C. (2009). Las TIC: Una reflexión Filosófica. Barcelona: Laertes.
  • Pedró, F. (2009). The New Millennium Learners: Challenging our Views on Digital Technologies and Learning. Nordic Journal of Digital Literacy, 2(4), 244-264.
  • Soto, D; Mesa, F. & Caro, E. (2012). Historia de la Educación Latinoamericana. Convergencia Digital en la Universidad Colombiana. Del siglo XX al XXI. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (2012). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
  • Vasilach is, I. (2014). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Paidós.
  • Victorino, B. (2011). ¿Narrativa digital o digitalización de la narrativa? Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/5218/1/396245.2011.pdf.
  • Yus, F. (2007). Virtualidades Reales. Nuevas formas de comunidad en la era de internet. Espa-a: Publicaciones Universidad de Alicante.
  • Zemelman, H. (2006). El conocimiento como desafío posible. Colección conversaciones didácticas. México: Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina, A.C.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.