Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The trust Teenagers Presently Att ending School Have on Virtual Social Networks

Abstract

This article approaches the veracity of the trust given through relationships that are generated in the social networks and virtual applications most commonly used by teenagers presently attending school, in two academic institutions in the city of Tunja. The strengthening of trust serves as a dynamic function of social and civic formation in academic relationships, signaling a path that answers to the complexities of school coexistence, even in the virtual context which transcends the academic institution. The multiple case study took place in two academic institutions: a private catholic school and a public secular school. Both schools have an institutional prospectus based on human education and are characterized by the cultural convergence of their actors. Through a mixed method research it was possible to contrast the voices of the users of these media, with the acquired quantitative and qualitative data. As a conclusion, teenagers presently attending school moderately trust relationships generated through social media; in other words, they already think critically about these relationships, fostering prevention and a self-care online. Further, the most commonly used network is Facebook and the mobile application with higher rates of acceptance is WhatsApp, both which are used in and for academic socialization.

Keywords

confidence, schooled teenagers, virtual social networks, social capital, school

PDF (Español)

Author Biography

Angela Marcela Soler Fonseca

Candidata Doctorado en Educación, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia


References

  • ALMOND, G., & VERBA, S. (1963). La cultura cívica. Estudio sobre la participación política democrática en cinco naciones. Madrid: Fundación FOESSA.
  • BALARDINI, S. (2004). De Deejays y ciberchabones. Subjetividades juveniles y tecnocultura. Juvenes. Revista de Estudios sobre Juventud. Enero - Julio. Año 8 No. 20. pp. 108 - 139. DF. Tomado de: http://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Subjetividades%20juveniles.pdf
  • BOURDIEU, P. (1986). “The forms of capital”. En J.G. Richardson (ed.) Handbook of Theory and Researche in Sociology of Education. New York: Greenwood. 241 – 258.
  • COLEMAN, J. S. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge. Massachusetts.
  • Crawford, S., & OSTOM, E. (1995). A Grammar of Institutions. American Political Science Review. 89(3). 582-600.
  • Dongtotsang, D., Andjelkovic, M., & Willard, T. (2006). Engaging Young People in the Policy Change Process Lessons from the Information Society and Sustainable Development: Next Generation Policy Directions Project. International Institute for Sustainable Development. Recuperado de:
  • https://www.iisd.org/pdf/2006/infosoc_young_people_policy.pdf
  • ECHEBERÚA, E., & REQUESENS, A. (2012). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes: guía para educadores. Madrid: Pirámide.
  • GANDLGRUBER, B., & RICAURTE, P. (2013). “La naturaleza de las redes sociales virtuales y su impacto en el desarrollo económico y político”. En: Octavio Islas y Paola Ricaurte. (1 ed.). Investigar las Redes Sociales. Comunicación total en la sociedad de la ubicuidad. México: Razón y Palabra. p. 52-62.
  • GARCÍA, L. (2009). Redes sociales y adolescencia. La familia ante el uso de las redes sociales en Internet. Madrid: CEAPA.
  • GARCÍA, N. (2001). Culturas Híbridas. Barcelona: Paidós.
  • Hincapié, C. (2011). Escuelas: espacios vitales. De sectores a Actores. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2. 683-702.
  • ISLAS, O., & RICAURTE, P. (Coordinadores) (2013). Investigar las redes sociales. Comunicación total en la sociedad de la ubicuidad. México: Razón y Palabra.
  • LUHMANN, N. (1996). Confianza. México: Anthropos Editorial. Universidad Iberoamericana.
  • LUHMANN, N. (1998). Teoría de los Sistemas Sociales. México: DF: Universidad Iberoamericana.
  • MARIÑEZ, C. (2012). La confianza: aproximaciones teóricas propuesta sistémica para su abordaje en ciencias sociales. Século XXI. Revista de Ciencias Sociais. Vol. 2 No. 1. Brasil. Tomado de http://periodicos.ufsm.br/seculoxxi/article/view/6388
  • MARGULIS, M., & URRESTI, M. (1998). “La Construcción social de la condición juvenil”. En: Cubides, H.; Laverde, M. y Balderrama, C. (Ed.). Viviendo a Toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades. (p.3-21). Bogotá: Siglo del Hombre.
  • MARTÍN-BARBERO, M. (2000). Umbrales. Cambios culturales, desafíos nacionales y juventud. Medellín: Corporación Región.
  • MINISTERIO DE TECNOLOGÍA DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN. (2015). En TIC confío, la estrategia de MinTIC para usar Internet de forma segura. Recuperado de: http://www.mintic.gov.co/portal/604/w3-article-11446.html
  • MUÑOZ, G. (2010). Redes sociales: ¿Fórmula mediática contra la soledad y el aburrimiento?, Revista Lationoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 8(1).
  • NAFRÍA, I. (2008). Web 2.0: El usuario, el nuevo rey de Internet. 4ta Edición. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
  • NEGROPONTE, N. (1995). Ser Digital. Buenos Aires: Atlántida.
  • PUTNAM, R.; LEONARDI, R. & NANETTI, R. (1993). Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy. New Yersey: Princeton University Press.
  • PUTNAM, R. (1994). Para hacer que las democracias funcionen. Caracas: Editorial Galac.
  • PUTNAM, R. (1995). Bowling Alone. Disminución del Capital Social en América. Diario de la Democracia 6. 1 de enero. pp. 65-78. En: http://xroads.virginia.edu/~hyper/DETOC/assoc/bowling.html
  • SOLER, A. (2016). “La Confianza, eje del capital social en la escuela”. (Tesis doctoral sin editar). Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
  • URRESTI, M. (1999). Cambios de escenarios sociales, experiencia juvenil urbana y escuela. En Tenti Fanfani Emilio (comp). Una escuela para adolescentes.UNICEF - Buenos Aires: Losada. Extraído de: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001185/118515SO.pdf
  • VESGA, L., & VESGA, J. (2012). Los docentes frente a la incorporación de las TIC en el escenario escolar. Historia de la Educación Latinoamérica, Vol. 14. Núm. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/869/86926976012.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.