Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

University and Globalization: Changes and Challenges

Abstract

The universities, having gone through an unprecedented development in terms of number and coverage in the second half of the past century, are now confronted with new social and technological phenomena linked to globalization, which obliges them to radically reinvent themselves under penalty of being relegated in the competitive world of supply of education. Phenomena such as relocation of their users, advances in learning neurosciences, competition in terms of teacher quality, educational and virtual media development, and transnational market of educational supply, among others, will test the university’s capacity to create and integrate new ways to develop its essential duties of teaching, researching and continuing education. On the basis of the Black swan theory developed by Nassim Taleb, this article presents some cultural and institutional pedagogy elements that might help universities to respond to the new conditions under which they will have to operate in a globalized world.

Keywords

globalization, education, learning, university, pedagogy

PDF (Español)

Author Biography

José Carvajal Sánchez

Doctor en Filosofía

Fundación Universitaria Juan de Castellanos


References

  • Ansoff, I. (1980). Strategic management of technology. Journal of Business Strategy, 7(3), 28-39. https://doi.org/10.1108/eb039162 DOI: https://doi.org/10.1108/eb039162
  • Association Internationale des Universités. (2005). L´internacionalisation de l´enseignement supérieur: nouvelles orientations nouveaux défis - Rapport de l´enquete mondiales de 2005. París. Recuperado de
  • Association Internationale des Universités. (2012). Renforcer les valeurs académiques dans l’internationalisation de l’enseignement supérieur. Recuperado de http://www.iau-aiu.net/sites/all/files/Renforce_les_valeur_academiques_dans_internationalisation_ES.pdf
  • Attali, J. (2007). Breve historia del futuro. Barcelona: Paidós.
  • Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
  • Berman, M. (1988). Todo lo sólido se desvanece en el aire. Madrid: Siglo XXI.
  • Boucheron, P., & Cassin, B. (13 de enero de 2017). La constellation des savoirs (Entrevistador L. V. Rédaction).
  • Charle, C., & Verger, J. (2012). Histoire des universités XIIe - XXIe Siécle. París: Press Univarsitaire de France. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.charl.2012.01
  • Dann, G. (Compositor). (1980). El jardín de Alá [Intérprete G. Dann]. Madrid, España.
  • Escobar, A. (2007). La invención del Tercer Mundo. Construcción y deconstrucción del desarrollo. Caracas: Editorial El Perro y la Rana.
  • Escolano, A. (1997). El profesor del futuro: entre la tradición y los nuevos escenarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de formación del Profesorado, 111-115.
  • Francisco (P.). (2015). Laudato Si´. Roma: Editrice Vaticana.
  • González-Alorda, Á. (2014). Algo que no pueda encontrar en Google: Álvaro González-Alorda at TEDx Universidad de Navarra. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=RiQxaAqeCUw
  • http://www.iau-aiu.net/sites/all/files/Internationalisation_Order_Form_2005_1.pdf
  • Institut Montaigne. (2006). Avoir des leaders dans la compétition universitaire mondiale. París: IM.
  • Ísmodes, E. (2006). Países sin futuro. Lima: Fondo Editorial - Universidad Católica del Perú.
  • Knight, J. (2008). Higher education in turmoil. The changing world of internationalization. Rotterdam: Sense Publishers. DOI: https://doi.org/10.1163/9789087905224
  • Manacorda, M. (2007a). Historia de la educación 1, de la antiguedad hasta 1500. México: Siglo XXI Editores.
  • Manacorda, M. (2007b). Historia de la educación 2, del 1500 a nuestros días. México: Siglo XXI Editores.
  • Mejía, M.(2006). Educación(es) en la(s) globalización(es). Entre el pensamiento único y la nueva crítica. Bogotá: Desde abajo.
  • Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Buenos Aires: Katz Editores. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvndv60c
  • Pilonieta, G. (2010). Modificabilidad estructural cognitiva y educación. Bogotá: Magisterio.
  • Prensky, M. (1 de mayo de 2017). Entrevista sobre educación y tecnología. Recuperado de http://www.semana.com/educacion/articulo/entrevista-a-marc-prensky-sobre-educacion-y-tecnologia/494206 DOI: https://doi.org/10.6018/riite/2018/354791
  • Taleb, N. (2008). El Cisne Negro. Barcelona: Paidós.
  • Taleb, N. (2013). Antifrágil. Barcelona: Paidós.
  • Tilak, J. B. (2012). Marchandisation de l’enseignement supérieur : l’impact de l’Accord général sur le commerce des services (AGCS). Recuperado de unesdoc.unesco.org/images/0021/002149/214997F.pdf
  • Van Damme, D. (2001). L’enseignement superieur a l’ere de la mondialisation. Document introductif de la réunion d´experts UNESCO, (pp. 10-11). París: Unesco.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.