Contemporary writing: animation cinema
Abstract
On the basis of a reflection on the concepts of language, we aim to discuss the concept of contemporary writing. In order to show how this writing is constituted, we present a synthesis of the history of animation cinema. The historicization of a certain representation system is not only an opportunity to illustrate some movements in the dissemination of culture, but also an exercise to understand how this culture has undergone transformations. It becomes apparent how these systems that men themselves “created” have been transformed.
Keywords
contemporary writing, animated film, communication, interaction, education
Author Biography
María de Fátima Ramos de Andrade
Doctorado en comunicación semiótica
Universidad Presbiteriana Mackenzie (São Paulo, Brasil)
Ana Silvia Moço Aparício
Doctorado en Lingüística
Universidad Municipal de São Caetano do Sul (São Paulo, Brasil)
References
Barbosa, J., & Luescena, Alberto. (2002). Arte de la animación: técnica y estética a través de la historia. São Paulo: Senac.
Coelho, P. (1998) Cine, tiempo y movimiento: el cine de animación. Educación de la mirada, salto hacia el futuro, (2), 137-142. Ministerio de la Educación y Deportes. Secretaría de Educación a Distancia. Brasil.
Ferreiro, E. (2005). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. São Paulo: Cortés Editora.
Geertz, C. (1989). La interpretación de las culturas. Rio de Janeiro: Libros Técnicos y Científicos Editora. S.A.
Machado, A. (1999). Actualidad del pensamiento de Flusser. En G. Bernardo & R. Mendes (Orgs.), Vilém Flusser en Brasil. Rio de Janeiro: Relume Dumará, p. 131-143.
Machado, I. (1996). La lengua entre los lenguajes: Expansión de la escritura en el enfrentamiento de múltiples escrituras. En Anales del XI Encuentro Nacional de profesores de portugués de las ETF’s, EAF’s y CEFET’s. Natal: MEC.
Machado, I. (2002). Géneros en el contexto digital. En L.Leão (Org.), Interlab: laberintos del pensamiento contemporáneo. São Paulo: Fapesp-Iluminuras.
Machado, I. (2003a). Las medias y sus precursores: emergencia de las mediaciones como campo de ideas científicas. Significación. São Paulo: Anablume.
Machado, I. (2003b). Escuela de semiótica – La experiencia de Tártu-Moscou para el estudio de la cultura. São Paulo: Ateliê Editorial.
Machado, I. (junio, 2003c). Info-periodismo: una media extendida. Revista Fronteiras. Estudios Mediáticos. Vol. V, n. 1, São Leopoldo, p. 97-111.
Mannoni, Lt. (2003). El gran arte de la luz y la sombra. São Paulo: Editora UNESP.
Milanesi, L. (1997). A casa da invenção: biblioteca: centro de cultura. (3ra ed.). São Caetano do Sul: Ateliê Editorial.
Tassara, M. (1996). De las pinturas rupestres a la computadora: una mini-historia del cine de animación. En C. Bruzzo (Org.), Lecciones con cine (vol. 4), p. 13-35. São Paulo: FDE.