Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedagogical practices for the approach to knowledge as social and natural scientists in high school students

Abstract

This article presents the findings of an investigation that arose from the analysis and reflection of three teachers from a public institution in the department of Cundinamarca. They observed that students, in the areas of natural and social sciences, presented low levels in the performance of argumentative, interpretative, and propositional skills; difficulty in explaining ideas and sustaining propositions and points of view; difficulty in making comparisons; and low capacity to formulate hypotheses and to provide answers in several exercises. For this reason, the research aimed to generate transformations in the classroom practices from the framework of teaching for understanding, in order to promote in students of basic secondary and high school the approach to knowledge as natural and social scientists do it. The research has a qualitative approach, with the methodology of pedagogical action research. It was possible to generate transformations in the pedagogical practices based on the constant questioning and reflection from the classroom, which led to the improvement of the students’ performance in the development of scientific competences, abilities, and attitudes.

Keywords

scientific knowledge, pedagogical strategy, teaching for understanding, pedagogical practices

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

Cifuentes, J. (2015). Enseñanza para la comprensión: opción para mejorar la educación. Revista Educación y Desarrollo Social, 9(1), 70-81. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/552

Cifuentes, J. (2019). Aprendizaje del marco de la enseñanza para la comprensión en profesores: un abordaje desde las trayectorias de pensamiento. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57), 3-23. https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a2

Cifuentes, J., Cortés, L., Garzón, N., & González, D. (2020). Desarrollo de las competencias de indagación y explicación a través de prácticas de aula basadas en la enseñanza para la comprensión. Cultura, Educación y Sociedad, 11(2). 87-109. http://dx.doi. org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.06

Civarolo, M. (2014). El aula como cultura de pensamiento ¿Una respuesta posible al gatopardismo escolar? Revista Internacional Magisterio, 66.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2013). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Loaiza, Y., & Osorio, L. (2018). El desarrollo de pensamiento crítico en ciencias naturales con estudiantes de básica secundaria en una Institución Educativa de Pereira – Risaralda. Diálogos sobre Educación, 9(16), 1-24. https://doi.org/10.32870/dse.v0i16.400

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. MEN.

Ministerio de Educación Nacional. (2015). Docente de aula. Evaluación de Carácter Diagnóstico Formativa (ECDF). MEN.

Montoya, P. (2019). El E-Learning en el desarrollo del Pensamiento científico escolar en el aula de Física. Revista Científica. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, (número especial), 121-130. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/14483

Restrepo, B. (2006). La Investigación Acción Pedagógica, variante de la Investigación Acción Educativa que se viene validando en Colombia. Revista Universidad de La Salle, 42, 92-101. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1297&context=ruls

Ritchhardt, R., Church, M., & Morrison, K. (2014). Hacer visible el pensamiento. Paidós. Romero, F., Bernal, F., & Acero, D. (2019). La rutina de pensamiento: ver-pensar-preguntar, como generadora de pensamiento científico en la escuela multigrado. Maestros y Pedagogía, 1(1), 30-38. https://www.uniamazonia.edu.co/revistas/index.php/maestrospedagogia/article/view/1364/2209

Stone, M. (2008). La enseñanza para la comprensión. Paidós.

Suárez, S., Hernández, A., Méndez, S., Argüello, Y., & Garzón, N. (2020). La Enseñanza para la Comprensión (EpC): ruta para dinamizar los procesos de comprensión lectora en la Escuela Normal Superior de Ubaté. Infancias Imágenes, 19(1), 1-22. https://doi.org/10.14483/16579089.13873

Tejedor, F. (2018). Investigación educativa: la utilidad como criterio social de calidad. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 315-330. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.326311

Tishman, S., & Palmer, P. (2005). Pensamiento Visible. Leadership Compass. http://vidarte.weebly.com/uploads/5/1/5/4/5154246/pensamiento_visible.pdf

Tishman, S., Perkins, D., & Jay, E. (2006). Un aula para pensar: aprender y enseñar en una cultura de pensamiento. Aique Grupo Editor.

Tobón, S., Martínez, J., Valdez, E., & Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: análisis mediante la cartografía conceptual. Revista Espacios, 39(53), 1-16. http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-31.html

Villamizar, E., Montero, M., González, M., & Castillo, M. (2019). Mejorando los niveles de comprensión en química a partir del enfoque de la enseñanza para la comprensión. Conocimiento Educativo, (6), 37-51. https://doi.org/10.5377/ce.v6i0.8040

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.