Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Epistemology, curriculum and evaluation (A Relationship to be Rebuilt)

Abstract

The limits of an instrumental and technical conception of the evaluation effects on the pedagogic rarefying are drawn, the evaluation is relocated in the field of pedagogy and it is shown articulated with some epistemological and curriculum visions that make sense, finally, it is presented some principles in order to think evaluation as an integrity.

Keywords

Curriculum, Education, Epistemology, Evaluation, Pedagogy.

PDF (Español)

References

  • Arellano A. (2005). La educación en tiempos débiles e inciertos. Barcelona: Antropos.
  • Carr W. y Kemmis S. (1988). Teoría Crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.
  • Dewey J. (1967). Mi credo pedagógico. Barcelona: Paidós.
  • Díaz, M. (1993). El campo intelectual de la educación en Colombia. Cali: Univalle.
  • Eisner E. (1981). The Methodology of Qualitative Evaluation: The Case of Educational. Stanford: Stanford University.
  • Gimeno Sacristán J. (2005). La educación que aún es posible. Madrid: Morata.
  • Niño L. S. (1995). Referentes teóricos sobre evaluación. En: Niño, L. S. (Ed.): Evaluación, Proyecto Educativo y Descentralización en la Educación. Bogotá: UPN.
  • Parlett M. y Hamilton D. (1986). La evaluación como iluminación. En : La evaluación: su teoría y su práctica. Madrid: Akal.
  • Porlán R. (1995). Constructivismo y Escuela. Sevilla: Diada.
  • Saavedra S. y otros (2009). Decreto 1290: El discurso del control administrativo. Ponencia. Foro sobre evaluación a la luz del decreto 1290. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
  • Sánchez C. et ál. (2009). La evaluación más allá de la visión técnica. Ponencia. Foro sobre evaluación. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
  • Santos Guerra M. A. (2003). Una flecha en la diana. La evaluación como aprendizaje. Madrid: Narcea.
  • Tamayo A. (2003). Tendencias de la pedagogía en Colombia. Tunja: Uptc.
  • Tamayo A. (2007). El Movimiento Pedagógico en Colombia. Ponencia Congreso Internacional en Historia de la Educación. Rudecolombia. Paipa, Boyacá.
  • Tamayo A. (2009). Fundamentos epistemológicos de la investigación en educación. Ponencia Congreso Internacional de Investigación. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
  • Teun A. Van Dijk (1997). El análisis crítico del discurso. Buenos Aires: Paidós.
  • Vargas C. R. (2008). Módulo sobre evaluación. Fundación Universitaria del Área Andina. Bogotá.
  • Zuluaga O. L. (1987). Pedagogía e Historia. Bogotá: Foro.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.