Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Film: a strategy for the development of thinking

Abstract

The present project, developed in 2009, is framed in the Pedagogical Innovations research line of the Education Masters Program of Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.The main objective was to design and apply a strategy in order to break the dogmatic image of thinking in university students, through the use of film. This action research project with a socio-critical approach, is grounded in theoretical and conceptual references concerning educational innovation, film-thinking and image-notion. Moreover, this pedagogical innovation was carried out using a pilot test as data analysis tool. It was concluded that film is a meaningful instrument for the development of thinking, given that students work with concepts and images. Critical thinking and reflection were the result of this educational innovation, which allowed students a deeper comprehension regarding the world, nature and the human being.One of the most important aspects achieved was that students were able to link real life with the fictional problems shown in the films, relationship between teacher and students also became stronger.

Keywords

pedagogical innovation, communication, film, thinking, image-notion.

PDF (Español)

References

  1. Badiou, A. (2004). “El cine como experimentación filosófica”. En Yoel, Gerardo (Comp.):
  2. Pensar el cine 1. Imagen, ética y filosofía. Buenos Aires: Manantial.
  3. Barbero, J. M. (2003). “Retos culturales de la comunicación en la educación. Elementos para una reflexión que está por comenzar”. En: Morduchowicz, Roxana (Coord.): Comunicación,medios y educación, un debate para la educación en democracia. España: Octaedro.
  4. Blanco R. y Messina G. (2000). Estado del arte sobre las innovaciones educativas en América Latina.
  5. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
  6. Deleuze, G. (2000). Nietzsche. Madrid: Arena Libros.
  7. Deleuze G. y Guattari, F. (1972). Mil mesetas. España: Pre-textos.
  8. De la Torre, S. (1997). Innovación educativa. Madrid: Dykinson.
  9. Cabrera, J. (1999). Cine: cine años de filosofía. Barcelona: Gedisa.
  10. Freinet, C. (1974). Las técnicas audiovisuales. Barcelona: Laia.
  11. Ferrés, J. (1993). Video y educación. Barcelona: Paidós.
  12. Ferrés, J. (2000). Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona: Paidós.
  13. McLuhan, M. (1969). La comprensión de los medios como extensiones del hombre. México: Diana.
  14. Mejía, M. R. (2008). El nuevo capitalismo cognitivo. Lecturas de la Maestría en Educación. Uptc.
  15. Torres, E. (1999). Una pasión hecha proyecto. Vida de maestro. Volumen II, IDEP, Bogotá.
  16. Zuleta, E. (2004a). Educación y democracia. Medellín: Hombre Nuevo Editores.
  17. Zuleta E. (2004b). Elogio de la dificultad. Medellín: Hombre Nuevo Editores.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.