Competencies in Higher Education: a Biopolitical Strategy and a Mode of Refining of the Performative Character of Knowledge
Abstract
Among the set of changes promoted in education, one which has been central to official policy is that of promoting, putting pressure on, and “attracting” educational institutions and their actors to focus on training and assessment based on competencies. The problematic context under which this policy is employed is that of a liberal government strategy updated through a neo-liberal government, which using Foucaultian terminology will be referred to in this article as government of individualization. Regarding this emphasis on competencies, the present study highlights the performative character of knowledge, and the implications that it has on learning processes, particularly in higher education.Keywords
Educational Competencies, Higher Education, Training Processes.
References
- CASTRO-GÓMEZ, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismos en Michel Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre.
- DÍAZ, Mario; VALENCIA, Gloria Clemencia; MUÑOZ, José Arturo; VIVAS, Diego Fernando y URREA, Carmen Elena (2006). Relaciones entre los PEI y los ECAES en seis universidades de Colombia. Bogotá: Universidad de San Buenaventura Sede Cali- ICFES.
- FOUCAULT, Michel (1991a). El sujeto y el poder. Bogotá: CARPE DIEM.
- FOUCAULT, Michel (1991b). Historia de la Sexualidad. Tomo 1 – La voluntad de saber. México: Siglo XXI.
- FOUCAULT, Michel (1996). El yo minimalista y otras conversaciones. Buenos Aires: Biblioteca de la mirada.
- FOUCAULT, Michel (2006). Seguridad, territorio, población. México: Fondo de Cultura Económica.
- FOUCAULT, Michel (2007). Nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
- LAZZARATO, Maurizio (2000). “Del biopoder a la biopolítica”. Revista
- Multitudes, N.º 1. Extraído el 29/10/2007 de: http://multitudes.
- samizdat.net
- LAZZARATO, Maurizio (2005). “Biopolítica/Bioeconomía”. Traducción
- Reyes E. Revista Multitudes, N.º 22. Extraído el 6/10/2008 de: www.
- diplomatie.gouv.fr/fr/IMG/pdf/0401-LAZZARO-ES-2.pdf
- LAZZARATO, Maurizio (2006), Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control.)W&' .'F)V &/*&+%!")'!)"#!S("B
- LYOTARD, F. (1984/2008). La condición postmoderna: Informe sobre el saber. Madrid: Cátedra.
- MONCAYO, Víctor Manuel (2007). “Viejas y nuevas exclusiones de la educación superior colombiana”. En: Debate sobre la Educación Superior. Bogotá: Planeta Paz.
- SANTOS, Boaventura de Sousa (1998). De la mano de Alicia. Lo social y lo político en la postmodernidad. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
- SANTOS, Boaventura de Sousa (2005). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la Universidad. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
- VILA, Luis E., DÁVILA QUINTANA, C. Delia y MORA, José-Ginés (2010),
- “Competencias para la innovación en las universidades de América
- Latina: un análisis empírico”. Revista Iberoamericana de Educación
- Superior (RIES). México: ISSUE-UNAM/ Universia, 1(1): 5-23.
- Extraído de: http://ries.universia.net.mx/index.php/ries/article/
- view/23/competencias, [Consulta: 27/05/2010].
Downloads
Download data is not yet available.