Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Synesthesia and mathematics: a way of life surrounded by representations

Abstract

Frequently and involuntarily, some people perceive sensations from non-corresponding sensory stimuli. This condition is known as synesthesia. The research focuses on the experience of one of the researchers as a synesthete and analyzes the connection between this cognitive trait and the performance in mathematics, regarding the sequence-space synesthesia. The methodology is based on a qualitative approach, through the use of autobiography. Data processing and analysis were carried out through the Atlas.ti software,
which allowed the discussion of the theoretical perspective based on the voice of the subject of the study. The study confirms the subjective and idiosyncratic character of synesthesia and recognizes it as a particular representational system that is a favorable condition for the learning of mathematics. However, its applicability in school depends on the teacher’s flexibility to allow for difference and heterogeneity regarding thinking and learning.

Keywords

synesthesia, semiotic representations, mathematical learning, autobiography

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  • Aristóteles. (2020). Metafísica. Greenbooks.
  • Asher, J., Aitken, M., Farooqi, N., Kurmani, S., & Baron-Cohen, S. (2006). Diagnosing and Phenotyping Visual Synaesthesia: A Preliminary Evaluation of the Revised Test of Genuineness (TOG-R). Cortex, 42(2), 137-146. https://doi.org/10.1016/S0010-9452(08)70337-X DOI: https://doi.org/10.1016/S0010-9452(08)70337-X
  • Basirat, A., & Hupé, J.-M. (2020). Synesthesia in children with difficulties in written
  • language learning. Consciousness and Cognition, 82, 102951. https://doi.org/10.1016/j.concog.2020.102951 DOI: https://doi.org/10.1016/j.concog.2020.102951
  • Bolívar, A. (2002). ¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográficonarrativa
  • en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26.
  • Bolívar, A., & Domingo, J. (2006). La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica:
  • Campos de desarrollo y estado actual. Forum: Qualitative Social Research, 7(4), 1-33.
  • Bolívar, A., & Porta, L. (2010). La investigación biográfico-narrativa en educación: entrevista
  • a Antonio Bolívar. Revista de Educación, 1, 201-212.
  • Callejas, A. (2006). Sinestesia y emociones. Reacciones afectivas ante la percepción de estímulos sinestésicamente incongruentes [Tesis Doctoral, Universidad de Granada]. Repositorio
  • institucional (Digibug). https://acortar.link/ehy8E
  • Callejas, A., & Lupiáñez, J. (2010). Sinestesia temporo-espacial y orientación de la atención.
  • En E. Añaños, S. Estaún, & M. Mas (Eds.), La atención (VI): un enfoque pluridisciplinar
  • (pp. 107-114). Monflorit Edicions i Assessoraments.
  • Cawley, V. (2010). The Synaesthete: A New Type of “Gifted Student” and How to Teach
  • Them. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 574-579. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.10.077 DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.10.077
  • Chabalier. (1864). De la pseudochromesthésie. Journal de Médecine de Lyon, (2), 92-102.
  • Cohen. R., Henik, A., & Walsh, V. (2009). Synaesthesia: learned or lost? Developmental
  • Science, 12(3), 484-491. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-7687.2008.00798.x
  • Cornaz, É. (1851). De l’hyperchromatopsie. Annales D’Oculistique, 25(1), 3-9.
  • Cytowic, R. (2002). Synesthesia: A union of the senses. The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6590.001.0001
  • D’Amore, B. (2009). Conceptualización, registros de representaciones semióticas y noética: Interacciones constructivistas en el aprendizaje de los conceptos matemáticos e hipótesis sobre algunos factores que inhiben la devolución. Revista Científica, 11, 150-164.
  • Day, S. (2016). Synesthetes: a handbook. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Deleuze, G. (2002). Diferencia y repetición. Amorrortu.
  • Duval, R. (1999). Representation, Vision and Visualization: Cognitive Functions in Mathematical Thinking. Basic Issues for Learning [Reporte de investigación]. En Proceedings of the Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 1-26). International Group for the -Psychology of Mathematics Education. North American Chapter, Oeri. https://eric. ed.gov/?id=ED466379
  • Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: la habilidad para cambiar el registro de representación. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 9(1),
  • -168. https://eudml.org/doc/44160
  • Duval, R. (2016). Un análisis cognitivo de problemas de comprensión en el aprendizaje de las matemáticas. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://die.udistrital.edu.co/publicaciones/capitulos_de_libro/un_analisis_cognitivo_de_problemas_de_comprension_en_el_aprendizaje
  • Font, V., Godino, J., & D’Amore, B. (2007). Enfoque ontosemiótico de las representaciones en educación matemática. For the Learning of Mathematics, 27(2), 3-9.
  • Gallo, S. (2012, 6-8 de febrero). As múltiplas dimensões do aprender [Ponencia]. Congresso de Educação Básica: aprendizagem e currículo. Universidade Federal de Santa Catarina,
  • Florianópolis. Brasil.
  • Galton, F. (1880). Visualised numerals. Journal of the Anthropological Institute, (10), 85-102. DOI: https://doi.org/10.2307/2841651
  • Gambra, J. (1996). El número en Aristóteles. Thémata: Revista de Filosofía, 17, 45-74.
  • Gaspar, V. (2007). Metáfora, sinestesia y otras figuras retóricas en El perfume. Historia de un asesino, de P. Süskind. Cultura, Lenguaje y Representación, (5), 273-283.
  • http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/1364/1207
  • Ghirardelli, T., Bergfeld, C., Zilioli, M., Bailey, L., & Kretschmar, P. (2010). Synesthesia Affects Verification of Simple Arithmetic Equations. The Journal of General Psychology, 137(2), 175-189 https://doi.org/10.1080/00221301003645152 DOI: https://doi.org/10.1080/00221301003645152
  • Hale, J., Thompson, J., Morgan, H., Cappelletti, M., & Cohen, R. (2014). Better together? The cognitive advantages of synaesthesia for time, numbers, and space. Cognitive Neuropsychology, 31(7/8), 545-564. http://dx.doi.org/10.1080/02643294.2014.967759 DOI: https://doi.org/10.1080/02643294.2014.967759
  • Hernández, F., & Rifà, M. (2011). Introducción: investigar sobre el relato de la propia experiencia. En F. Hernández, & M. Rifà (Eds.), Investigación autobiográfica y cambio social (pp. 7-18). Octaedro.
  • Irenoula. (2015). Desde la experiencia. En M. Merino. Todo sobre el autismo (pp. 195-212). Alfaomega
  • Krohn, W. (1892). Pseudo-chromaesthesia, or The Association of Color with Words, Letters, and Sounds. American Journal of Psychology, 5, 20-41. DOI: https://doi.org/10.2307/1410812
  • Jewanski, J. (2013). Synesthesia in the nineteenth century: scientific origins. En J. Simner & E. Hubbard, (Eds.), Oxford Handbook of Synesthesia (pp. 369-398). Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199603329.013.0019
  • Jewanski, J., Simner, J., Day, S., Rothen, N., & Ward, J. (2020a). The evolution of the concept of synesthesia in the nineteenth century as revealed through the history of its name. Journal of the History of the Neurosciences, 29(3), 259-285. https://doi.org/10.1080/0964 DOI: https://doi.org/10.1080/0964704X.2019.1675422
  • X.2019.1675422
  • Jewanski, J., Simner, J., Day, S. A., Rothen, N., & Ward, J. (2020b). The “golden age” of
  • synesthesia inquiry in the late nineteenth century (1876–1895). Journal of the History of the Neurosciences, 29(2), 175-202. https://doi.org/10.1080/0964704X.2019.1636348 DOI: https://doi.org/10.1080/0964704X.2019.1636348
  • Jonas, C., & Jarick, M. (2013). Synesthesia, sequences, and space. In J. Simner, & E. Hubbard, DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199603329.013.0007
  • Oxford Handbook of Synesthesia (pp. 123-148). Oxford University Press.
  • Leguizamón, J. (2017). Patrones de interacción comunicativa del profesor universitario de matemáticas. Un estudio de caso. Praxis & Saber, 8(16), 57 - 82. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n16.2017.6200 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n16.2017.6200
  • Lejeune, P. (1991). EI pacto autobiográfico. Suplementos Anthropos, 9, 47-61.
  • Makioka, S. (2021). Idiosyncratic spatial representations of the days of the week in DOI: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2020.104500
  • individuals without synesthesia. Cognition, 207, 104500. https://doi.org/10.1016/j.
  • cognition.2020.104500
  • Márquez, M., Padua, D., & Prados, E. (2017). Investigación narrativa en educación. Aspectos metodológicos en la práctica. En S. Rendon & F. Angulo (coords), Investigación Cualitativa en Educación (pp. 133–148). Miño y Dávila.
  • Melero, H. (2015). Sinestesia, bases neuroanatómicas y cognitivas [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/30996/
  • Patiño, D., & Patiño, O. (2018). Diversidad y aprendizaje: Adición y sustracción en un niño autista. En Ó. Pulido & M. T. Suarez (Coords.), Infancia, Diversidad y Filosofía: Voces, Gritos y Reclamos (pp. 71-89). Editorial UPTC.
  • Pearce, J. (2007). Synaesthesia. European Neurology, 57(2), 120-124. http://dx.doi.org/10.1159/000098101 DOI: https://doi.org/10.1159/000098101
  • Pédrono, L. (1882). De l’audition colorée. Annales d’Oculistique, (88), 224-237.
  • Piaget, J. (1975). Introducción a la epistemología genética: El pensamiento matemático. Paidós.
  • Pulido, Ó. (2012). Estanislao Zuleta: educación con filosofía. Cuestiones de Filosofía, 14, 79-99. DOI: https://doi.org/10.19053/01235095.687
  • Pulido, Ó., & Gámez, Ó. (2018). Aprender, filosofar y vivir: formas y expresiones de la enseñanza de la filosofía en Colombia. En O. Pulido, Ó. Espinel, & M. Gómez (Coords.), Filosofía y enseñanza: Miradas en Iberoamérica (pp. 33-70). Editorial UPTC.
  • Quevedo, F. (2017). Desde la torre. Fondo de Cultura Económica
  • Raines, T. (1909). Report of a Case of Psychochromesthesia. Journal of Abnormal Psychology, 4, 249-252. DOI: https://doi.org/10.1037/h0072856
  • Sandoval, C. (1996). Investigación ualitativa. ICFES
  • Simner, J., & Hubbard, E. (2013). Oxford Handbook of Synesthesia. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199603329.001.0001
  • Toomarian, E. Y., Gosavi, R. S., & Hubbard, E. M. (2019). Implicit and explicit spatialnumerical representations diverge in number-form synesthetes. Consciousness and Cognition, 75, 102806. https://doi.org/10.1016/j.concog.2019.102806 DOI: https://doi.org/10.1016/j.concog.2019.102806
  • Viñao, A. (1999). Las autobiografías, memorias y diarios como fuente histórico-educativa:
  • tipología y usos. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 3, 223-258.
  • Ward, J., Sagiv, N., & Butterworth, B. (2009). The impact of visuo-spatial number forms on simple arithmetic. Cortex, (45), 1261-1265. http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2009.03.017 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cortex.2009.03.017
  • Warren, H. (1896). Synaesthesia and Synopsia. The American Naturalist, 30, 689-691. DOI: https://doi.org/10.1086/276461
  • Wheeler, K. (2013). Understanding Synesthesia and Impact for Learning [Tesis de Maestría, Dominican University of California]. Education Resources Information Center. https://eric.ed.gov/?q=synesthesia+and+education&id=ED542164
  • Zuleta, E. (1995). Educación y democracia, un campo de combate. Fundación Estanislao Zuleta; Corporación Tercer Milenio.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.