Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Validation of an instrument of beliefs about school natural sciences in primary education

Abstract

The objective of this study is to describe the analysis of validity and reliability of an instrument that determines the epistemological beliefs about school natural sciences in primary education in the Colombian context. For the design, the teleological framework of the referents that guide the curriculum in Natural Sciences and Environmental Education in Colombia, theoretical epistemological criteria on the beliefs, and characteristics of the population were considered. Methodologically, for the quality assessment of the instrument, the psychometric parameters of validity—of content and of construct—and reliability were analyzed through the SPSS statistical tool. A total of 102 third grade students between 7 and 11 years of age participated in the study. As the main finding, the instrument presents a high reliability coefficient (Cronbach’s alpha = 0.866) and validity (KMO = 0.858) in six factors. With this, it is concluded that it has a structure and coherence in its network of meanings, which facilitate progress in the understanding of the aforementioned epistemological beliefs.

Keywords

epistemological beliefs, validity, reliability, basic education, diagnostic test, didactics

XML (Español) PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Ávila, A., López, S., Núñez. S., Ramírez, E., & Ruiz, A. (2015). Diferencias en el sistema de creencias de estudiantes para el aprendizaje de la química. Revista Teckné, 13(1), 46-54. https://www.researchgate.net/publication/350043090_Differences_in_the_belief_system_of_high_school_students_for_learning_chemistry
  2. Bandura, A. (1997). Self-efficacy. The exercise of control. Freeman.
  3. Barrios, A. (2009). Concepciones sobre ciencias naturales y educación ambiental de profesores y estudiantes en el nivel de educación básica de instituciones educativas oficiales del departamento de Nariño. Historia de la Educación Colombiana, (12), 249-272. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhec/article/view/1018/1258
  4. Borrachero, A. (2010). Las emociones del alumnado del CAP sobre el aprendizaje y la enseñanza de las Ciencias y su relación con el profesorado [Tesis de Maestría, Universidad de Extremadura, inédita]. Universidad de Extremadura.].
  5. Brígido, M. (2014). Programa metacognitivo de intervención emocional en la enseñanza de las ciencias experimentales para maestros de primaria en formación inicial [Tesis doctoral, Universidad de Extremadura]. Dehesa, Repositorio Institucional de la Universidad de Extremadura. https://dehesa.unex.es:8443/handle/10662/1162
  6. Dávila, M., Sánchez, J., Airado, D., & Cañada, F. (2022). Impact of an Active Learning Methodology on Students’ Emotions and Self-Efficacy Beliefs towards the Learning of Chemical Reactions—The Case of Secondary Education Students. Education Sciences, 12(347), 1-12. https://doi.org/10.3390/educsci12050347 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci12050347
  7. Dávila, M., Rosal del, I., & Bermejo, M. (2021, septiembre 7). ¿Influye el género en la autoeficacia y autoestima hacia Ciencias de la Naturaleza en Educación Primaria? En F. Cañada & P. Reis (Coords.), XI Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias. Libro de Actas (pp. 131-135). Enseñanza de las Ciencias. https://ddd.uab.cat/pub/poncom/2021/241229/conintinvdidcie_a2021act.pdf#page=13
  8. Fernández, A., & Goñi, E. (2008). El autoconcepto infantil: una revisión necesaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, (1), 13-22. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832317001.pdf
  9. Fernández, N., Martínez, M., & Costillo, E. (2017). Análisis comparativo de creencias sobre las actividades experimentales de futuros profesores de biología y geología. Bio-grafía, 10(19), 1333-1342. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7306 DOI: https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7306
  10. Frías, D. (2022). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf
  11. Galicia, L., Balderrama, J., & Edel, R. (2017). Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura, 9(2), 42-53. https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.993. DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v9n2.993
  12. Gamazo, A., Martínez, F., Olmos, S., & Rodríguez, M. (2018). Evaluación de factores relacionados con la eficacia escolar en PISA 2015: un análisis multinivel. Revista de Educación, 379, 56-84. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-369
  13. González, M., & Touron, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento escolar. Sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Ediciones Universidad de Navarra.
  14. Guisande, C., Vaamonde, A., & Barreiro. (2013). Tratamiento de datos con R, STATISTICA y SPSS. Díaz de Santos.
  15. Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2014). Multivariate data analysis (7a ed.). Pearson Prentice Hall.
  16. Hernández, C., Avendaño, W., & Rojas, J. (2021). Planeación curricular y ambiente de aula en ciencias naturales: de las políticas y los lineamientos a la aplicación institucional. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(2), 319-334. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12758 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12758
  17. Hernández, R., Baptista, P., & Fernández, C. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
  18. Hernández-Barco, M., Rici-Vázquez, H., & Cañada-Cañada, F. (2021). Self-efficacy perceptions of Science Primary Pre-Service Teachers: it influences in the learning process. Abstracts & Proceedings of SOCIOINT 2021. 8th International Conference on Education and Education of Social Sciences. https://doi.org/10.46529/socioint.202148 DOI: https://doi.org/10.46529/socioint.202148
  19. Herrera, A., & Vázquez, B. (2020). Creencias, actitudes y emociones de un grupo de profesores de primaria en la enseñanza de temas sobre educación ambiental. Investigación en la Escuela, (102), 1-15. http://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.01 DOI: https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.01
  20. López M., & Gutiérrez, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(2), 1-14. http://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057
  21. López, L., Rodríguez, F., & Solís, E. (2021). Conocimiento científico, problemas socioambientales y formación inicial del profesorado de primaria. Revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (41), 171-188. https://doi.org/10.7203/dces.41.20564 DOI: https://doi.org/10.7203/dces.41.20564
  22. Melo, G., Martínez, C., & Camacho, J. (2020). Estudio de caso sobre las creencias de dos profesoras de educación básica acerca del género en la enseñanza de las ciencias. Perspectiva Educacional, 59(3), 45-69. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.3-art.1053 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.3-Art.1053
  23. Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares de Ciencias Naturales. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf5.pdf
  24. Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares básicos de competencias en ciencias naturales y ciencias sociales. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-81033_archivo_pdf.pdf.
  25. Molina, M., Carriazo, J., & Casas, J. (2013). Estudio transversal de las actitudes hacia la ciencia en estudiantes de grados quinto a undécimo. Adaptación y aplicación de un instrumento para valorar actitudes. Tecné, Episteme y Didaxis, (33), 103-122. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/2036/1962 DOI: https://doi.org/10.17227/01213814.33ted103.122
  26. Moliner, L., Moliner, O., & Sales, A. (2013). Enseñar y aprender biología y geología a través de la tutoría entre iguales. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 31(3),189-06. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/285797. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n3.826
  27. Mucha, L., Chamorro, R., Oseda, M., & Alania, R. (2021). Evaluación de procedimientos para determinar la población y muestra: según tipos de investigación. Desafíos, 12(1), e253. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.253 DOI: https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.253
  28. Ospina, A., Parra, Y., & Prieto, A. (2018). Caracterización de las creencias de docentes, estudiantes y padres en torno a la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias naturales [Tesis Maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional de la Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/35303
  29. Pabón, C. (2021). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales. Un análisis del contexto de educación básica primaria. Revista Boletín Redipe, 10(10), 223-236. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i10.1481. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i10.1481
  30. Pérez, E., & Medrano, L. (2010). Análisis factorial exploratorio: bases conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), 58-66. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3161108.pdf
  31. Pontes, A., Poyato, F., & Oliva, J. (2016). Creencias sobre el aprendizaje de las ciencias de los estudiantes del Máster de Profesorado de Enseñanza Secundaria. Revista Didáctica de Ciencias Experimentales y Sociales, (31), 134-163. https://doi.org/10.7203/dces.31.7881 DOI: https://doi.org/10.7203/dces.31.7881
  32. Portillo, S., & Reynoso, O. (2021). Autoconcepto, ajuste escolar e inteligencia emocional en estudiantes mexicanos de bachillerato en línea. Publicaciones, 51(1), 211-228. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i1.16445 DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i1.16445
  33. Ravanal, E., López, F., & Amórtegui, E. (2021). ¿Qué creen y que hacen los profesores chilenos al enseñar biología en educación secundaria? Enseñanza de las Ciencias: Revista de investigación y Experiencias didácticas, 1(39), 157-74. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3024 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3024
  34. Rosal del, I., & Bermejo, M. (2018). Autoestima y autoeficacia de los alumnos de educación primaria en la asignatura de Ciencias de la Naturaleza. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 329-336. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v2.1322 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v2.1322
  35. Rosal del, I., Dávila, M., & Cañada, F. (2020). Autoeficacia y autoestima en la asignatura de Ciencias de la Naturaleza en educación primaria. Investigación en la Escuela, (102), 71-83. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.05 DOI: https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.05
  36. Suárez, A. (2015). La estadística en la validación de escalas, una visión práctica para su construcción o su adaptación. Revista I3+, 2(2), 46-6. DOI: https://doi.org/10.24267/23462329.111
  37. Tapia, M., Sánchez, C., Flores, V., Heeren, M., Jaramillo, D., & Medina, A. (2011). Comprensión del fenómeno de la escucha en estudiantes de primer año medio de dos colegios particulares subvencionados de la comuna de Concepción. Enunciación, 16(1), 84-99. https://doi.org/10.14483/22486798.3591 DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.3591
  38. Torres, A., & Barrios, A. (2009). La enseñanza de las ciencias naturales y educación ambiental en las instituciones educativas oficiales del departamento de Nariño. Tendencias, 10(1), 143-166. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/617
  39. Vargas, T., & Mora, R. (2017). Tamaño de la muestra en modelos de ecuaciones estructurales con constructos latentes: un método práctico. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 17(1), 1-34. https://doi.org/10.15517/AIE.V17I1.27294 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v17i1.27294
  40. Vázquez, A., & Manassero, M. (1999). Características del conocimiento científico: creencias de los estudiantes. Enseñanza de las Ciencias, 17(3), 377-395. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4068

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.