Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Challenges and opportunities in music education research

Abstract

Research in music education is a line of interest that has been consolidating in recent decades, as a result of the growing number of researchers who have been concerned with sharing and showing, through their scientific publications, the relevance of music in people's daily lives. For this reason, this issue of Praxis & Saber has made room for works that show the contributions of some authors, which will undoubtedly enrich readers' ideas.

Keywords

research, music education

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

  1. Arnau, J. (2011). Musicoterapia en el ámbito educativo: intervención en trastorno del lenguaje asociado a déficit intelectual. AVAMUS. https://avamus.org/es/musicoterapia-en-el-ambito-educativo-intervencion-en-trastorno-del-lenguaje-asociado-a-deficit-intelectual/
  2. Aróstegui, J. (2012). El desarrollo creativo en educación musical: del genio artístico al trabajo colaborativo. Educação, 37(1), 31-44. https://doi.org/10.5902/198464443792 DOI: https://doi.org/10.5902/198464443792
  3. Botella, A., Fosati, A., & Canet, R. (2017). Desarrollo emocional y creativo en educación infantil mediante las artes visuales y la música. Creativity and Educational Innovation Review, 1, 71-86. http://roderic.uv.es/handle/10550/65757
  4. Cárdenas, R., Lorenz, O., & Hargreaves, D. (2014). The training of music teachers in Colombia: A descriptive analysis. International Journal of Music Education, 33(1), 3-17. http://10.1177/0255761413515807 DOI: https://doi.org/10.1177/0255761413515807
  5. Cremades-Andreu, R., & García-Gil, D. (2017). Formación musical de los graduados de Maestro en Educación Primaria en el contexto madrileño. Revista Española de Pedagogía, 75(268), 385-401. https://doi.org/ 10.22550/REP75-3-2017-06. DOI: https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-06
  6. Cuadrado, F. (2016). Enseñar a través de la música. Formación docente en el Grado de Primaria. Eufonía, Didáctica de la Música, 69, 39-45.
  7. Goubert, B., Zapata, G., Arenas, E, & Niño, S. (2009). Estado del arte del área de música en Bogotá D. C. Alcaldía Mayor de Bogotá.
  8. Gutiérrez-Torres, A., Velásquez-Merchán, K., & Martínez-Chaparro, D. (2021). Musicología y análisis estructural de la música. Reflexiones y puntos de encuentro. Pensamiento y Acción, (31), 109-127. https://doi.org/10.19053/01201190.n31.2021.12852 DOI: https://doi.org/10.19053/01201190.n31.2021.12852
  9. López-Cano, R., & San Cristóbal, Ú. (2014). Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos. Fondo Nacional para la Cultura y las Artes de México.
  10. Morales, Á., Ortega, E., Conesa, E., & Ruiz-Esteban, C. (2017). Análisis bibliométrico de la producción científica en Educación Musical en España. Revista Española de Pedagogía, 75(268), 399-414. https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-07. DOI: https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-07
  11. Rusinek, G. (2006). Investigar en educación musical. Doce Notas: Revista de Información Musical, 53, 12-13.
  12. Tafuri, J. (2004). Investigación y didáctica en educación musical. Revista de Psicodidáctica, 17, 1-9.
  13. Vernia-Carrasco, A. (2020). Educación musical en el panorama español. Contexto, niveles y perfiles educativos. Didacticae, 7, 17-29. http://10.1344/did.2020.7.17-29. DOI: https://doi.org/10.1344/did.2020.7.17-29
  14. Zapata, G., & Niño, S. (2017). Diversidad cultural como reto a la educación musical en Colombia: problemas relacionales entre culturas musicales, formación e investigación de la música. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 13(1), 227-236. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae13-1.dccr DOI: https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae13-1.dccr

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.