Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Learning how to learn in the virtual world: student experiences during the covid-19 pandemic

Abstract

Based on a mixed, exploratory, and descriptive study, this article aims, on the one hand, to identify the didactic strategies and technological resources used in the context of the COVID-19 pandemic and of emergency remote teaching (ERT); and, on the other hand, to reveal the strategies and didactics that favored the act of learning during the remote courses. As an instrument of inquiry, a semi-structured survey was conducted with open and closed questions, in which a group of university students reported their experiences. The findings show positive and negative assessments of the learning experience in the ERT. In addition, there is evidence of coincidence and dissonance between what teachers used in their teaching and what students identified as favorable for their learning. From the students’ perspective, considering the favorable aspects for learning is fundamental for the design and implementation of teaching and learning strategies, not only in virtual environments. In this way, the data provided allow us to review future teaching proposals, in a changing context where virtual education is intertwined with face-to-face experiences

Keywords

pandemic, Higher Education, educational strategies, student perspective

PDF (Español) EPUB (Español) HTML (Español) XML (Español)

References

  1. Barroso, J., & Cabero, J. (2010). Valoraciones de los alumnos sobre el e-learning en las universidades andaluzas. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 31, 1-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=3167091 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2010.31.440
  2. Brun, L., Borgobello, A., Prados, M., & Pierella, M. (2022). Virtualidad en tiempos de pandemia en estudiantes de primer año de la carrera de Medicina en la Universidad Nacional de Rosario. Ciencia, Docencia y Tecnología, 33(64), 1-21.
  3. https://doi.org/10.33255/3364/1074 DOI: https://doi.org/10.33255/3364/1074
  4. CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. http://hdl.handle. net/11362/45904
  5. Fanelli, A., Marquina, M., & Rabossi, M. (2020). Acción y reacción en época de pandemia: la universidad argentina ante la covid-19. Revista de Educación Superior en América Latina, (8), 3-8. DOI: https://doi.org/10.14482/esal.8.378.82
  6. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13401
  7. Flores, E., Gutiérrez, N., Añasco, N., González, M., Villafaña, L., González, P., &
  8. Maureira, F. (2021). Satisfacción de las clases online de estudiantes de educación física de una universidad de Chile en tiempos de pandemia. Revista Digital de Educación Física, 12(69), 10-19. https://www.researchgate.net/publication/346798570_Satisfaccion_de_las_clases_online_por_parte_de_estudiantes_de_ educacion_fisica_de_una_universidad_de_Chile
  9. Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw- Hill-Interamericana.
  10. Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. Educause. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  11. Inchausti, F., García, N., Prado, J., & Sánchez, S. (2020). La psicología clínica ante la pandemia covid-19 en España. Clínica y Salud, 31(2), 105-107. https://doi.org/10.5093/clysa2020a11 DOI: https://doi.org/10.5093/clysa2020a11
  12. Lovón, M., & Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por covid-19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8(especial 3), e588. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588
  13. Niño, S., Castellanos, J., & Patrón, F. (2021). Contraste de experiencias de estudiantes universitarios en dos escenarios educativos: enseñanza en línea vs. enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia, 21(65), 1-24. https://revistas.um.es/red/article/download/440731/298601/1580441 DOI: https://doi.org/10.6018/red.440731
  14. Pequeño, I., Gadea, S., Alborés, M., Chiavone, L., Fagúndez, C., Giménez, S., & Santa Cruz, A. (2020). Enseñanza y aprendizaje virtual en contexto de pandemia. Experiencias y vivencias de docentes y estudiantes de la Facultad de Psicología en el primer semestre del año 2020. InterCambios, 7(2), 150-170. https://doi.org/10.2916/inter.7.2.14
  15. Pérez, E., Vázquez, A., & Cambero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de covid-19: análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
  16. Perrotta, D. (2021). Universities and Covid-19 in Argentina: from community engagement to regulation. Studies in Higher Education, 46(1), 30-43. https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1859679 DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1859679
  17. Pierella, M., & Borgobello, A. (2021). Reflexiones en el tránsito hacia la pospandemia desde experiencias estudiantiles y docentes en una universidad pública argentina. Trayectorias Universitarias, 7(12), 049. https://doi.org/10.24215/24690090e049 DOI: https://doi.org/10.24215/24690090e049
  18. Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, Ó., & Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia covid-19 en educación media superior y educación superior. Propósitos y Representaciones, 8(especial 3), e589. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
  19. República Argentina. (2020, marzo 20). Decreto de Necesidad y Urgencia 297/2020. Boletín Oficial. https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/227042/20200320
  20. Rivera, P., Guitert, M., & Alonso, C. (2013). E-learning y la educación postmoderna: trayectorias y experiencias del estudiantado virtual. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6(2), 324-342. https://tinyurl.com/4ahd8thh
  21. Sabino, C. (1996). El proceso de la investigación. Lumen-Humáni.
  22. Sánchez, M., Martínez, A., Torres, R., Agüero de, M., Hernández, A., Benavides, M., Rendón, V., & Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de covid-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-25. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020. v21n3.a12 DOI: https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
  23. Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.