Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Co-teaching planning: a Co-Plan agenda to support the role of the special educator

Abstract

Inclusive education, the cornerstone of transformative education, favors the learning and participation of students with special needs. When analyzing the practices between a special educator and a regular classroom teacher, a scarce collaboration in co-teaching and devaluation of the role is identified. The objective is to strengthen the planning dimension to strengthen the special educator's role. The research was guided by a qualitative approach and an action research design, from which a co-teaching agenda was created to strengthen the planning dimension. A special education teacher and a regular elementary school teacher participated. The results show achievements in all dimensions of co-teaching. The work with the agenda contributed to the organization, collaboration, and valorization of the role of the special education teacher. It is concluded that the Co-plan agenda is a valuable tool to facilitate professional collaboration and allows the transition from a blurred role of the special education teacher to a professional valorization.

Keywords

inclusive education, action research, co-teaching, special education, collaboration

XML (Español) PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  1. Arriagada, C., Venegas, N., y Calzadilla, O. (2021). La evaluación de las prácticas profesionales de co-enseñanza. Praxis y Saber, 12(31), 1-18. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n31.2021.10795 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n31.2021.10795
  2. Booth, T., y Ainscow, M. (2015). Índice de inclusión: desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. CSIE.
  3. Carrillo, P., y García, M. (2021). La docencia compartida como estrategia inclusiva real: un análisis para su puesta en práctica. Papeles Salmantinos de Educación, (25), 39-61. https://doi.org/10.36576/summa.143804 DOI: https://doi.org/10.36576/summa.143804
  4. Cotrina, M., García, M., y Caparrós, E. (2017). Ser dos en el aula: las parejas pedagógicas como estrategia de co-enseñanza inclusiva en una experiencia de formación inicial del profesorado de secundaria. Aula Abierta, 1(46), 57-64. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.57-64 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.57-64
  5. Duk, C., y Murillo, F.J. (2016). La inclusión como dilema. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 11-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100001 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100001
  6. Figueroa, I., Sepúlveda, G., Soto, J., y Yáñez, C. (2020). Co-enseñanza entre docentes de educación general básica y educadoras diferenciales: incidentes críticos de la práctica colaborativa en proyectos de integración educativa. Pensamiento educativo, 57(1), 1-15. http://dx.doi.org/10.7764/pel.57.1.2020.1 DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.57.1.2020.1
  7. Friend, M., Cook, L., Hurley, D., y Shamberger, C. (2010). Co-Teaching: An Illustration of the Complexity of Collaboration in Special Education. Journal of Educational y Psychological Consultation, 20(1), 9-27. https://doi.org/10.1080/10474410903535380 DOI: https://doi.org/10.1080/10474410903535380
  8. García, C., Herrera, C., y Vanegas, C. (2018). Competencias Docentes para una Pedagogía Inclusiva. Consideraciones a partir de la Experiencia con Formadores de Profesores Chilenos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2), 149-167. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200149 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200149
  9. Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
  10. Iglesias, A. y Martín, Y. (2020). La producción científica en educación inclusiva: avances y desafíos. Revista Colombiana de Educación, 78, 383-418. http://doi.org/10.17227/rce.num78-9885 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num78-9885
  11. Krichesky, G., y Murillo, J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de caso. Educación XX, 21(1), 135-155. https://doi.org/10.5944/educxx1.20181 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.20181
  12. Latorre, A. (2007). La investigación- acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.
  13. Maldonado, C. (2022). ¿Cómo se co-enseña? Estudio de caso etnográfico en una escuela pública chilena. Perspectiva Educacional, 61(1), 100-126. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.61-iss.1-art.1217 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.61-Iss.1-Art.1217
  14. Mas, O., Olmos, P., y Sanahuja, J.M. (2018). Docencia compartida como estrategia para la educación inclusiva de alumnos con necesidades específicas de apoyo educativo. Revista de Educación Inclusiva, 11(1), 71-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6542201
  15. Ministerio de Educación. (2013). Orientaciones técnicas para Programas de Integración Escolar (PIE). https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/09/Orientaciones-PIE-2013-3.pdf
  16. Ministerio de Educación. (2015). Ley 20.845: de inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del estado. Biblioteca del Congreso Nacional. Santiago, Chile. http://bcn.cl/2f8t4
  17. Ministerio de Educación (2017). Orientaciones para la construcción de comunidades educativas inclusivas. Recuperado de: https://media.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/28/2017/07/Orientaciones-Comunidades-Educativas-inclusivas.pdf
  18. Murawski, W., y Dieker, L. (2013). Leading the co-teaching dance: Leadership strategies to enhance team outcomes. Council for Exceptional Children.
  19. Murawski, W., y Lochner, W. (2011). Observing Co-Teaching: What to Ask For, Look For, and Listen For. Intervention in School and Clinic, 46(3),174-183. https://doi.org/10.1177/1053451210378165 DOI: https://doi.org/10.1177/1053451210378165
  20. Núñez, G., Peña, M., González, B., y Ascorra, P. (2020). Una mirada desde la inclusión al Programa de Integración Escolar (PIE) en escuelas rurales chilenas: un análisis de casos. Revista Colombiana de Educación, 1(79), 371-392. https://doi.org/10.17227/rce.num79-9725 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num79-9725
  21. Pratt, S., Imbody, S., Wolf, L., y Patterson, A. (2017). Co-planning in Co-teaching: A practical solution. Intervention in School and Clinic, 52(4), 243–249. http://dx.doi.org/10.1177/1053451216659474 DOI: https://doi.org/10.1177/1053451216659474
  22. Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(2), 219-233. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4994333
  23. Rodríguez, F., y Ossa, C. (2014). Valoración del trabajo colaborativo entre profesores de escuelas básicas de Tomé, Chile. Revista estudios pedagógicos, 2(1), 303-319. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300018 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000300018
  24. Rojas, M.T. (2016). Inclusión social en las escuelas: estudio de prácticas pedagógicas inclusivas y proyecciones para enfrentar un escenario sin copago y selección escolar. https://www.supereduc.cl/wp-content/uploads/2017/01/Inclusion-social-en-las-escuelas.pdf
  25. Sagredo, E., Bizama, M., y Careaga, M. (2020). Gestión del tiempo, trabajo colaborativo docente e educación inclusiva. Revista Colombiana de Educación, 78, 343-360. http://doi.org/10.17227/rce.num78-9526 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num78-9526
  26. San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122. http://redie.uabc.mx/vol16no1/contenido-sanmartin.html
  27. Urbina, C., Basualto, P., Durán, C., y Miranda, P. (2017). Práctica de co-docencia: el caso de una dupla en el marco del Programa de Integración Escolar en Chile. Estudios pedagógicos XLIII, (2), 355-374. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200019 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200019
  28. Villa, R., Thousand, J., y Nevin, A. (2008). A guide to co-teaching – Practical tips for facilitating student learning. A multimedia kit for professional development. Corwin Press.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.