Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Reading and Writing Poetry from a Philosophy and Childhood Perspective. Experiences in a Rural School

Abstract

The text presents the research results of the project Reading and Writing from a Philosophy and Childhood Perspective – FeI (Filosofia e Infancia) carried out at the Rafael Uribe de Toca
Technical Educational Institution - Leonera rural campus. The methodological approach is qualitative. To encourage learning, a literary investigation was conducted. The Philosophy and
Childhood Perspective - FeI theoretical methodological approaches were employed, focusing on the correlation between reading, writing, and poetry. The ultimate goal was to create transformative environments within the educational institution. The emerging categories
of analysis from the study were: child-author-writer, and child-poet. The literary language,
especially poetry, is explored, making reading, storytelling, and writing a way of experiencing
thought. Finally, some reading scenarios that revolve around themes such as environment,
reflection, learning, curiosity, wonder, and questioning, are proposed. These scenarios are
designed to inspire boys and girls to articulate their experiences using poetry as another way
of giving meaning to the rural school experience Skholé.

Keywords

thought, philosophy and childhood, rural school, reading, writinng, taking care of oneself

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  • Bedoya, A., & Sepúlveda, R. (2021). La comunidad de indagación como estrategia para la lectoescritura en la IETRU sede Leonera. Colombia.
  • Cely, A., Espinosa, I., & Suárez, M. (2016). Filosofía y literatura: una experiencia de encuentro con la infancia. Quaestiones disputatae, 28-43. Recuperado a partir de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1108
  • Espinel , O. (2022). Ética de la palabra. Lectura, escritura y producción de sí. Educación y filosofía, 1668. http://dx.doi.org/10.14393/REVEDFIL.v36n78a2022-66444
  • Fernández, E. (23 de abril de 2017). Obtenido de https://elpais.com/diario/2004/04/23/ cultura/1082671205_850215.html
  • Foucault, M. (2014). La hermenéutica del sujeto. Curso en el collège de france (1981-1982). Buenos Aires: Fondo de la cultura economica.
  • Freinet, C. (2016). Técnicas Freinet de la escuela moderna. Mexico. Siglo XXI Editores, S.A.
  • Freire, P. (2008). La importancia de leer y el proceso de liberación. Buenos Aires. Siglo XXI Editores, S.A.
  • Goldbertg, N. (2015). El gozo de escribir. El arte de la escritura creativa. Barcelona: La liebre de marzo.
  • Gómez, C. (2004). El otro descubrimiento de Harry. Aportes de la escritura poética al desarrollo del pensamiento filosófico en el programa de filosofía para niños. En D. Pineda & W. Kohan. Pensamiento, acción y sensibilidad: la mirada de “filosofía para niños” (págs. 161-173). Bogotá: Beta.
  • Hadot, P. (1998). ¿Qué es la filosofía antigua? México D.F.: Fondo de la cultura económica.
  • Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Madrid: Ediciones Siruela. S.A.
  • Hadot, p. (2010). No te olvides de vivir. Goethe y la tradición de los ejercicios espirituales. Madrid: Ediciones Siruela, S.A.
  • Hernández , A., & Hernández, L. (2012). Ecosistemas escolares para el desarrollo del pensamiento creativo en niños y niñas. Praxis & saber , 141-164. https://doi.org/10.19053/22160159.2007
  • Hernández, A. (2022). El cuidado de sí, ejercicio del pensar en la escuela rural. En M. Costa, & P. Vieira, (a)riscar-se na filosofia, (a)colhendo infâncias: encontros com gabriela castro (págs. 287-298). Ponta delgada: letras lavadas edições.
  • Hernández, A., & Mariño, a. (2019). Filosofía en la escuela rural: un estilo de vida. Salud y sociedad uptc número especial enero-diciembre. Recuperado a partir de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/salud_sociedad/article/view/11646
  • Higuera, R. (18 de marzo de 2015). El carranguero mayor, Jorge Velosa, en bocas. Obtenido de
  • https://www.eltiempo.com/archivo/documento/cms-15420921
  • Kohan , W. (2000). Filosofía e infancia. La pregunta por sí misma. En W. Kohan , & V. Waskman. Filosofía para niños. Discusiones y propuestas. (págs. 11-24). Buenos Bires: Novedades Educativas.
  • Kohan , W. (2020). Paulo Freire más que nunca. Una biografía filosófica. Buenos Aires: Clacso.
  • Kohan , W., & Fernandes, R. (2020). Tempos da infância: entre um poeta, um filósofo, um educador. Educação e pesquisa. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046236273
  • Kohan, W. (2013). El maestro inventor. Simón Rodríguez. Buenos Aires: Miño y Dávila. Lara, P., & Pulido, O. (2020). Escritura cómo práctica de sí y escuela rural. Praxis & saber, 21-45. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.10480
  • Lipman , M., Sharp, A., & Oscanyan, F. (1980). La filosofía en el salón de clase.
  • Lipman, M. (2006). Suki. Buenos Aires: Ediciones Manantial SRL.
  • Masschelein, J., & Simons, M. (2014). Defensa de la escuela. . Buenos aires: Miño & Dávil.
  • Mistral, G. (2018). Pasión de enseñar.(pensamiento pedagógico). Valparaiso: Editorial UV de la Universidad de Valparaiso.
  • Pájaro, C. (2004). Poiesis y poesía de Homero a los sofistas. Eidos n°2, 8-32. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85400201
  • Pineda, D. (1992). Filosofía para niños: un acercamiento. Universitas philosophica, 103-121.
  • Pineda, D. (2005). La escritura poética como camino hacia el filosofar. Anotaciones en torno a la traducción y adaptación cultural para el mundo de habla hispana de la novela filosófica suki, de Matthew Lipman. Childhood & Philosophy, vol. 1, núm. 1, enero-junio, 49-87.
  • Pineda , D. (2007). La lectura con búsqueda y construcción de significado. Bogotá: Cedinpro.
  • Pineda, D. (2011). Reflexiones en torno a la creatividad en perspectiva lipmaniana. Revista de artes y humanidades única, 130-159. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=170121976008
  • Pineda, D., & Terrado, I. (2016). Escribir: ¿Cómo y por qué? Madrid: Ediciones la Torre.
  • Pulido, O., & Suárez, M. (2016). Filosofando con el universo voces de la infancia. Rio de Janeiro: Nefi.
  • Rilke, R. M. (1993). Cartas a un joven poeta. Buenos Aires: Alianza Editorial. .
  • Rodari, G. (2005). La gramática de la fantasía. Introducción al arte de contar historias. Bogotá: Panamericana.
  • Rojas, G. (28 de junio de 2018). Defensa de la re-niñez. (J. Roca:, entrevistador)
  • Roldán, G. (1997). Dragón. Buenos Aires: Editorial Sudamericana .
  • Salomone, A., & Cea, K. (2013). Memoria poética e infancia en la escritura de Antonia Torres y Alejandra del Río. Aisthesis, (54),, 353-369.
  • Suárez , M., & Mariño, l. (2020). Pensando la filosofía: voces de la infancia. Rio de janeiro: Nefi.
  • Suárez, M. T., & Patiño, D. (2021). Territorios de pensamiento: habitar en las infancias. En M. T. Suárez, & O. Pulido cortés, Diagramas y polifonías. Experiencias de pensamiento (págs. 87-115). Tunja: Editorial UPTC.
  • Suárez, M., & Deaquiz, N. (2016). Experiencia, filosofía, lectura y escritura en la infancia : un reto en contextos rurales. Tunja.
  • Suárez, M., Mariño, L., & Espinel, O. (2017). Filosofía e infancia: un proyecto para cuidar de sí. En O. Pulido Cortés , M. T. Suárez vaca, & O. O. Espinel Bernal, pensar de otro modo. Herramientas filosóficas para investigar en educación. (págs. 155-183). Tunja: Editorial UPTC.
  • Suárez, M., Pulido, O., & Castro, L. (2021). La perspectiva filosofía e infancia: una apuesta teórica metodológica. En M. Suárez, & O. Pulido, Diagramas y polifonías (págs. 21-41). Tunja: UPTC.
  • Zambrano, M. (2006). Filosofía y poesía. México: Fondo de cultura económica.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.