Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Physical deformation through a performed walk

Abstract

Body deFormation through a performed walk is a proposal that hopes, from another perspective, to contribute to the field of pedagogy, especially in these times of fragility and uncertainty, given that every day different voices challenge and question the educational forms and/or formative of a country like Colombia. This article, beyond pretending to be a criticism, is a reflection that ponders the importance of the body and its sense of corporality ― experience, a connotation that requires modes of attention in and from the body itself ― existence/presence. To do this, three tours are carried out: the first is the description of a post-qualitative methodology with a rhizoanalytic and performative approach (arts-based research); in the second, it goes through the results obtained in the CEFA Educational Institution ― female institution, located in Comuna 10 of the city of Medellín. Finally, the conclusions are addressed from the cartographic document prepared by the participants who were in this Body deFormation through a performed walk.

Keywords

cartography, body, experience

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

  • Aguilar, M. Á. (2016). El caminar urbano y la sociabilidad. Trazos desde la ciudad de México. Alteridades, 26(52), 23-33. https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/704
  • Alaimo, S., & Hekman, S. (Eds.). (2008). Material feminisms. Indiana University Press.
  • Alderoqui, S. (2012). Paseos urbanos: el arte de caminar como práctica pedagógica. Buenos Aires: Lugar Editorial.
  • Alÿs, F. (1999). Proyecto para Atlántica de Francis Alÿs. Atlántica: revista de arte y pensamiento, (22), 103-110.
  • Auge, M. (1992). Los “no lugares”: espacios del anonimato. Gedisa.
  • Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning (2.a ed.). Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq
  • Bárcena, F., Tizio, H., & Larrosa, J. (2003). El lenguaje del cuerpo: políticas y poéticas del cuerpo en educación. Conferencia pronunciada en el XXII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. Recuperado de http://ub.es/div5/site/ documents.htm.
  • Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en la educación. Paidós.
  • Benavides, T. A. (2019). El cuerpo como espacio de resistencia: Foucault, las heterotopías y el cuerpo experiencial. Co-Herencia, 16(30), 247-272. https://doi.org/10.17230/co-herencia.16.30.10 DOI: https://doi.org/10.17230/co-herencia.16.30.10
  • Braidotti, R. (2015). Lo posthumano. Gedisa.
  • Caon, P. (2021). Paisagens do caminhar – experiências corporais e aprendizagens em caminhadas com programas performativos. Textura - Revista de Educação e Letras, 23(54), 193-210. doi: 10.29327/227811.23.54-11 DOI: https://doi.org/10.29327/227811.23.54-11
  • Cerrillo, E., Ongil, M., & Sauceda, M. (1984). Religión y espacio, aproximación a una arqueología de la religión. Arqueología espacial, I, Teruel. http://pascal-francis.inist.fr/vibad/index.php?action=getRecordDetail&idt=12075055
  • Coole, D., & Frost, S. (Eds.). (2010). New materialisms: Ontology, agency, and politics. Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw2wk
  • Csordas, T. (2011). Modos somáticos de atención. In: CITRO, S. (Coord.).. Cuerpos plurales Antropología de y desde los cuerpos, Buenos Aires: Biblos.
  • Deleuze, G. (2009). Spinoza: filosofía práctica ( A. Escohotado, Trad.) TusQuets.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (2005). Rizoma (J. Vázquez & U. Larraceleta, Trads.). Pre-textos.
  • Duschatsky, S. (2007). Maestros errantes: experimentaciones sociales en la intemperie. Paidós.
  • Estrada, A. (2020, septiembre 1). Paisaje sonoro interior. Sul Ponticello. https://sulponticello.com/iii-epoca/paisaje-sonoro-interior/
  • Farina, C. (2005). Arte, cuerpo y subjetividad. Estética de la formación y pedagogía de las afecciones [Tesis de Doctorado, Universidad de Barcelona].
  • Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar (A. Garzón del Camino, Trad.). Editorial Siglo XXI.
  • García, C. & Correa, A. (2011). La Educación Corporal o el valor superior del cuerpo. En Gallo, L.E. (Ed.) Aproximaciones Pedagógicas al Estudio de la Educación Corporal. Funámbulos editores, Universidad de Antioquia.
  • Machado, R. (2010). Deleuze, a arte e a filosofía. Jorge Zahar Ed.
  • Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, (26), 85-118. https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641/44671
  • Ingold, T. (2000). The Perception of the Environment: Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. Routledge.
  • Ingold, T. (2011). Being Alive: Essays on Movement, Knowledge and Description. Routledge.
  • Ingold, T. (2015). Contra el espacio: lugar, movimiento, conocimiento. Mundos Plurales - Revista latinoamericana de políticas y acción pública, 2(2), 9-26. https://doi.org/10.17141/mundosplurales.2.2015.1982 DOI: https://doi.org/10.17141/mundosplurales.2.2015.1982
  • Kohan, W. (2012). En torno al pensamiento como nomadismo y la vida como errancia. Entre
  • Deleuze, Maffesoli y Rodríguez. Ensayo y Error, 21(42), 33-54. https://bit.ly/3DAeP57
  • Lozano E. L. (2023). Caminar el territorio, sentipensando y conectando identidades: una experiencia de educación en biodiversidad para su valoración. Bio-grafía, 16(30). https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/17818 DOI: https://doi.org/10.17227/bio-grafia.vol.16.num30-17818
  • Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Paidós.
  • Páramo, P., Burbano, A., Aguilar, M. Á., García-Anco, E., Pari-Portillo, E. S., Jiménez-Domínguez, B., López-Aguilar, R. M., Moyano-Díaz, E., Viera, J., Elgier, Á. M., & Rosas, G. (2021). La experiencia de caminar en ciudades latinoamericanas. Revista de Arquitectura , 23(1), 20-33. https://doi.org/10.14718/RevArq.2021.2830 DOI: https://doi.org/10.14718/RevArq.2021.2830
  • Pink, S. (2023). Caminar con la cámara. El video como método de investigación etnográfica. Maguaré, 37(1). https://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/view/107568 DOI: https://doi.org/10.15446/mag.v37n1.107568
  • Portela, J. (2017). Hacia una ecología integral: el respeto por nuestra casa común y por nosotros mismos. Prudentia Iuris, (83), 109-127. https://bit.ly/3BVHlhc
  • Restrepo, M. (2022). Pausar; una reflexión frente a las sendas recorridas: Una búsqueda plástica y epistolar para mirar(nos) en la velocidad actual y la pausa en el camino como una metáfora del transitar por la vida. Revista Académica Estesis, (12), 88–111. https://doi.org/10.37127/25393995.147 DOI: https://doi.org/10.37127/25393995.147
  • Richardson, L., & St. Pierre, E. (2005). Writing: A method of inquiry. En N. Y. Denzin e Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Quialitative Research (pp. 959-978). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Roma, V. (2013, marzo 1). Conversaciones con Martí Perán en torno a la noción de nomadismo. Recuperado de https://bit.ly/3JHuyE5
  • Román, R. (2005). De la ciudad nómada a la ciudad ausente. En R. Román. (Coord.), La ciudad: ausencia y presencia (pp. 31-48). Plurabelle.
  • St. Pierre, E. (2000). Poststructural feminism in education: An overview. International Journal of Qualitative Studies in Education, 13(5), 477-515. https://doi.org/10.1080/09518390050156422 DOI: https://doi.org/10.1080/09518390050156422
  • St. Pierre, E. (2011). Post qualitative research: The critique and the coming after. The Sage Handbook of Qualitative Research, 611-625.
  • St. Pierre, E. (2013). The posts continue: becoming. International Journal of Qualitative Studies in Education, 26(6), 646-657. https://doi.org/10.1080/09518398.2013.788754 DOI: https://doi.org/10.1080/09518398.2013.788754
  • St. Pierre, E. (2014). A Brief and Personal History of Post Qualitative Research. Journal of Curriculum Theorizing, 30(2), 2-19. https://journal.jctonline.org/index.php/jct/article/view/521
  • Teira, I. (2019, julio 3). Los caminos del deseo como fenómeno ilustrativo de la relación entre el caminar y la práctica artística contemporánea. En IV Congreso Internacional de Investigación en Artes Visuales Aniav 2019. 10.4995/ANIAV.2019.9532. https://doi.org/10.4995/aniav.2019.9532 DOI: https://doi.org/10.4995/ANIAV.2019.9532
  • Ticineto, P. (2009). The new empiricism: Affect and sociological method. European Journal of Social Theory, 12(1), 43-61. https://doi.org/10.1177/1368431008099643 DOI: https://doi.org/10.1177/1368431008099643
  • Tironi, M., & Mora, G. (2018). Caminando: prácticas, corporalidades y afectos en la ciudad. Ediciones Universidad Alberto Hurtado. https://bit.ly/3RAcxte
  • Valls, S. (2006). Simone Weil. Profesión de fe. Pleroma Ediciones.
  • Vázquez, R., & Rivera, P. (2014). Los métodos tradicionales aplicados a las ciencias sociales. En K. Sáenz, & G. Tamez, Métodos y técnicas cualitativas y cuantitativas aplicables a la investigación en ciencias sociales (pp. 98-110). Tirant Humanidades.
  • Weil, S. (1995). La gravedad y la gracia. Trotta.

Downloads

Download data is not yet available.