Community of inquiry and community of the common: notes for thinking philosophy in the classroom
Abstract
his paper aims to introduce the concept of community of the common in the field of philosophy didactics and philosophy in primary school, based on Walter Kohan’s conceptual formulation of the thought experience. From this presentation, it is argued that a thought experience constructs a community of the common and vice versa. The text is divided into three parts. The first part analyzes the concept of thought experience proposed by Kohan, explaining its potential and scope. The second section provides a brief description of the concept of a community of inquiry within the Philosophy for Children Program (Filosofía para Niños ), discussing the possibilities and limitations of this form of community. Following that, the concept of community of the common is introduced to address some of the limitations of the community of inquiry, describing the distinctive elements of this type of community. Finally, the central ideas of the paper are summarized, and the connections between thought experience and the community of the common are explored.
Keywords
philosophy for children, community of inquiry, thought experience, community of the common, education
References
- Agratti, L. (2020). Devenir-pregunta. Ediciones NEFI.
- Badiou, A. (2003). El ser y el Acontecimiento. Manantial
- Badiou, A. (2007). Universalismo, diferencia e igualdad. Acontecimiento.
- Badiou, A. (2013). La Filosofía y el acontecimiento. Amorrortu Editores.
- Bethencourt (2006). Las dos filosofías de Filosofía para Niños. En W. Kohan (Comp.). Teoría y Práctica en filosofía con niños y jóvenes. Ediciones Novedades Educativas (pp. 75-84)
- Branca, A., & Andrade, S. (2022). ¿Educación (no) binaria? Educar desde y con monstruosidades. Espacios Digitales, 1(1), 45-61.
- Cerletti, A. (2008). Repetición, Novedad y Sujeto de la Educación. Del Estante Editorial.
- Cerletti, A. (2016). ¿Qué hacer de qué hacer? Reflexiones sobre la construcción común de las luchas autónomas. Revista Acontecimiento, 25(47/48), 77-84.
- Dutra, V. (2017). Dialogar, conversar e experienciar o filosofar na escola pública. Nefi Ediciones.
- Colectivo Filosofar con Chiques (2018). Pedagogías del Caos. Pensar la escuela más allá de lo (im)posible. Ediciones Seis Dedos. DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2017.26188
- Colectivo Filosofar con Chiques (2022). Otros diálogos. Entramados literarios de la potencia-niña. Lectura, escritura y filosofía en tiempos de pandemia. Espacios Digitales, 1(1), 150-169.
- Dantas, M. (2016). Escenas de Experiencia de Filosofía con Chicos. Nefi Ediciones.
- Durán, M. (2010). El concepto de ciudadano en el pensamiento de Simón Rodríguez: igualdad y Universalidad. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas, 12(1), 9-21.
- Durán, M. (2014). Simón Rodríguez y la huella axiomática de la igualdad. Foro de Educación, 12(16), 29-50. DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.016.001
- Durán, M. (2015). Simón Rodríguez: militante de una idea. En. A.A.V.V. Simón Rodríguez y las pedagogías emancipatorias en Nuestra América. Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación, 51-68.
- Durán, M. (2016). Simón Rodríguez: Una filosofía de la Novedad Radical. Ediciones del Solar.
- Durán, M. (2020). Cuatro tesis sobre educación popular. Una aproximación filosófica a la obra de Simón Rodríguez. Avatares Filosóficos, 6, 71-86.
- Durán, M., & Kohan, W. (2018). Manifesto pela escola popular. Nefi Ediciones.
- Martins, F. (2021). Devor Pinocchio da Educação. Nefi Ediciones.
- Gaivota, D. (2017). Poética do deslocamento: nomadismo, diferença e narrativa na escola viagem. Nefi Ediciones.
- García, F. (2011). Matthew Lipman: una biografía intelectual. CrearMundos, verano-invierno, 5. 10-23.
- Grau, O. (2020). Infancia y Género. Nefi Ediciones.
- Kohan, W. (2000a). Filosofia para Crianças. Editora DP&A.
- Kohan, W. (2000b). Filosofía. La paradoja de aprender y ensiñar. Libros del Zorzal.
- Kohan, W. (2001). “Some questions to/within Philosophy for Children”. Ethik und Sozialwissenschaften, 12, 443-445.
- Kohan, W. (2004). Infancia. Entre educación y filosofía. Laertes.
- Kohan, W. (Comp.). (2006). Teoría y Práctica en filosofía con niños y jóvenes. Ediciones Novedades Educativas.
- Kohan, W. (2009). Socrates, El enigma de enseñar. Editoral Biblos.
- Kohan, W. (2014a). Infância, política y pensamento. Ensayos sobre filosofía e educación. Fundacion La Hendija.
- Kohan, W. (2014b). Philosophy and Childhood – Critical perspectives and affirmative practices. Palgrave Macmillan.
- Kohan, W. (2015). Childhood, Education and philosophy: new ideas for an old relationship. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315765778
- Lewis, T., & Short, C. (1879). A Latin Dictionary. Oxford: Clarendon Press. http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?d oc=Perseus%3Atext%3A1999.04.0059%3Aentry%3Dmanifestus [última consulta: 1/11/2016].
- Lipman, M. (1997). Pensamiento Complejo y Educación. Ediciones de la Torre.
- Lipman, M., Sharp, A., & Oscanyan. F. (1992). La filosofía en el aula. Ediciones de la Torre.
- Lipman, M., Sharp, A., & Splitter, L. (1996). La Otra educación. Filosofía para Niños y la Comunidad de Indagación. Manantial.
- López, M. (2008). Filosofía con Niños y Jóvenes. La comunidad de indagación a partir de los conceptos de acontecimiento y experiencia
- trágica. Novedades Educativas Editorial.
- Merçons, J. (2021). Interculturalidade, Naturaleza e Educação. Afectos Filosóficos. Ediciones Nefi.
- Olarieta, F. (2016) Gestos de Escrita. Ediciones Nefi.
- Pierce, C. (1988). Un hombre, un signo. Crítica.
- Pulido, O., Mariño, L, & Morales, L. (2016). Actitud filosofica, infancia y formación de maestros. Praxis y saber, 7(15), 81-101.
- https://doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5724 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5724
- Pulido, O; Espinel, O., & Suarez, M. (Comps.). (2017). Pensar de Otro Modo. Herramientas filosóficas para investigar en educación. UPTC Ediciones. DOI: https://doi.org/10.19053/9789586602570
- Pulido, O., Mariño, L, & Espinel, O. (2022). Enseñar, Aprender, Educar. UNIMINUTO.
- Rodríguez, S. (1999). Obras Completas. Ediciones del Congreso de la República Bolivariana de Venezuela.
- Sharp, A., & Splitter, L. (1996). La Otra Educación. Manantial.
- Taramona–Trigoso, J. (2023). Sobre el encuentro de maestros con/en un ejercicio de filosofía para niños. Chilhood & Philosophy. 19, 1-18 DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.70556
- Vera, P. (2009). Simón Rodríguez y sus ideas de educación popular en Bolivia. Institutos de Estudios Bolivianos.
- Waksman, V., & Kohan, W. (2005). Filosofía con Niños: Aportes para el trabajo en clase. Novedades Educativas.
- .